Clare: Saya sedang dicerca kerana mendedahkan kebenaran

Putrajaya berusaha keras untuk mengalihkan perhatian orang ramai dari skandal 1MDB dan hubungannya dengan Najib, kata pengasas Sarawak Report

KUALA LUMPUR: Pengasas laman Whistle-blower Sarawak Report yang Clare Rewcastle Brown berkata beliau hanya menjalankan tugasnya dan menyampaikan fakta-fakta untuk pembaca pintar di Malaysia dengan mendedahkan salah laku dalam 1MDB.

  Beliau berkata demikian sebagai mengulas laporan baru-baru ini yang telah dikaitkan Clare dan Sarawak Report didakwa mengganggu dokumen yang berhubungan dengan 1MDB.

   Beliau telah dituduh bersubahat dengan pembangkang terhadap Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dengan memalsukan dokumen 1MDB.

   Pada hari Khamis, polis Thai mendakwa bekas pengarah PetroSaudi International Xavier Andre Justo - yang berada dalam jagaan mereka untuk memeras ugut bekas majikannya - telah bertemu dengan kira-kira 10 orang untuk menjual dokumen berkaitan dengan 1MDB dan PetroSaudi.

   Clare dikatakan salah seorang daripada mereka, bersama-sama dengan orang-orang Umno, pemimpin-pemimpin pembangkang dan wartawan Malaysia atau bos media.

   Pada hari yang sama, bekas wartawan Sarawak Lester Melanyi mendakwa dia mengambil bahagian dengan plot terhadap Perdana Menteri Datuk Seri Najib oleh Sarawak Report dan pembangkang, didakwa memalsukan dokumen yang berhubungan dengan 1MDB.

   Sarawak Report telah menafikan apa-apa plot dan mempersoalkan kredibiliti Lester dengan berkata bahawa dia telah dibayar untuk membuat tuntutan tersebut.

   Apabila Berita Daily bertanya Clare untuk bertindak balas kepada dakwaan ini melalui temu bual e-mel, warganegara UK kelahiran Malaysia itu berkata ini adalah cubaan Putrajaya untuk mengalihkan perhatian orang ramai dari skandal 1MDB dan hubungannya dengan Najib.

   "Mereka cuba untuk mengalihkan perhatian daripada jenayah; mereka cuba untuk memburuk-burukkan dan mencemar nama baik mereka yang telah mendedahkan dan mereka agak jelas dalam taktik ini dalam proses itu," katanya.

  "Saya rasa mereka cuba untuk mewujudkan gangguan dan untuk menjatuhkan saya melalui media yg mereka kuasai," tambah beliau.

   "Mereka telah menggodam saya dan saya rasa mereka boleh terus mencuba untuk membayar orang untuk mengatakan barangan. Tetapi, saya hanya akan melakukan kerja saya dan membentangkan fakta-fakta untuk pembaca pintar di Malaysia," tambah beliau.

   Apabila ditanya mengenai pertemuan yg dikatakan beliau dengan Justo, Clare enggan mengulas mengenai perkara itu.

   "Apa ada kaitan dengan orang Thai dan penyiasatan mereka sebagai ancaman pemerasan mendakwa dan / atau kesalahan imigresen didakwa oleh Encik Justo ?," tanya beliau.

   "Mengapa saya akan bekerja dengan mana-mana orang-orang ini - tetapi sama ada saya hubungi ahli-ahli politik Malaysia dan tokoh masyarakat, ya saya berbuat seperti mana-mana wartawan lakukan," katanya.

   Beliau menambah bahawa dia bukan orang yang bertanggungjawab atas kehilangan berbilion-bilion wang pembayar cukai Malaysia.

   "Fakta perkaranya ialah setiap yang telah saya lakukan bukanlah di bawah siasatan.

   "Satu-satunya sebab saya yang dimaki-maki dan diburu oleh orang-orang yang terlibat dalam kehilangan wang ini ialah saya telah mendedahkan aspek yang jelas muncul sebagai satu jenayah yang besar," kata Clare.

  "Saya merasakan bahawa jika Umno mengambil jalan keluar seperti yg tidak masuk akal ini, maka mereka mustahil untuk menentang isu-isu yang mereka hadapi keatas skandal 1MDB," kata beliau beritadaily

No comments: