Flash Mob V for Vendetta Turun 'Menakluk' Dataran Merdeka






KUALA LUMPUR 1 JAN : Sambutan Tahun Baru di Dataran Merdeka di sini semalam digegarkan dengan "flash mob" atau demonstrasi kilat yang menuntut hak rakyat untuk berhimpun dan bersuara yang semakin dikekang oleh Kerajaan Barisan Nasional.

Flash Mob yang bertemakan elemen-elemen dari filem terkenal "V for Vendetta" itu dihadiri puluhan anak muda berbilang kaum dan latar belakang daripada Gerakan "Occupy Dataran".

Mereka berjaya mencuri perhatian hadirin yang membanjiri Dataran Merdeka bagi sambutan Tahun Baru.

Peserta flash mob itu menarik perhatian ramai dengan memakai topeng putih "Guy Fawkes" yang dipopularkan filem "V for Vendetta" sambil bersorak dan menghasilkan bunyi gendang yang kuat.

Mereka juga membawa kain rentang dengan perkataan "Occupy Dataran untuk Merdeka" yang diilhamkan oleh gerakan "Occupy" yang berlaku seluruh dunia.

Gerakan "Occupy" mengajak masyarakat awam supaya mengambil-balik ruang-ruang dan institusi awam yang telah ditakluk dan digunakan oleh golongan elit bagi memperkayakan diri mereka sambil menidas golongan bawahan.

Flashmob "V For Vendetta" berjaya mengalihkan perhatian orang ramai yang sedang menyaksikan konsert percuma di dataran dengan melepaskan beberapa butir "signal flare" sebelum acara bunga api bermula.

Akan tetapi, pihak polis menahan tiga daripada peserta flash mob itu dan merampas kain rentang mereka. Ketiga-tiga pemuda itu dibawa ke balai polis bergerak.

Mereka kemudiannya dibebaskan setelah rakan-rakan dari "Occupy Dataran" berjaya berunding dengan polis.

Pada masa yang sama, sebuah kumpulan lain yang dianggotai mahasiswa juga mengadakan flash mob mereka tersendiri. Berbeza dengan kumpulan "Occupy Dataran", kumpulan ini melaungkan perasaan syukur dan rasa kasih sayang kepada Malaysia, Islam dan Rasul.

 Seorang peserta flashmob "V for Vendetta" berkata tindakan mereka adalah untuk menumpukan perhatian rakyat terhadap Akta Undang-undang Perhimpunan Aman yang baru diluluskan Parlimen.

Walaupun Akta tersebut dikritik oleh gerakan sivil dan Majlis Peguam sebagai lebih represif daripada undang-undang yang sebelumnya, masyarakat umum masih tidak sedar akan implikasi akta tersebut ke atas mereka.

"Kita sebagai rakyat di dalam mana-mana negara, kerajaan tidak akan memberi kebebasan dengan percuma. Rakyat kena tuntut kebebasan itu dan kita dah lama leka. Kita biar kerajaan ini buat undang-undang yang menyekat hak kita satu persatu.

"Dah sampai masa kita tuntut balik hak kita sebagai rakyat. Kebebasan kita untuk bersuara, kebebasan kita untuk berhimpun, kebebasan kita untuk berpersatuan.Kita perlu luaskan ruang demokrasi kita dan ia bergantung kepada kita rakyat kena buat itu. Kita perlu turun, dan luangkan dan tunjukan apa yang kita nak. Dan hari ini kita buat benda tu."

No comments: