Amanah Juga Mahu Penambahbaikan Sebelum Pilihanraya Umum

KUALA LUMPUR, 8 NOV : NGO Pro-Barisan Nasional, Angkatan Amanah Merdeka (Amanah), hari ini menyuarakan sokongan mereka supaya pilihanraya hanya di adakan selepas cadangan Jawatankuasa Terpilih Khas Parlimen (PSC) dilaksanakan.

Ketua Amanah Tengku Razaleigh Hamzah berkata pentadbiran Najib perlu melaksanakan pembaharuan dan penambahbaikan pilihan raya yang bakal dicadangkan jawatankuasa pilihan khas Parlimen.

"Kami mengalu-alukan keputusan kerajaan untuk menubuhkan Jawatankuasa Pilihan khas Parlimen. Kerajaan perlu mengambil dalam semua pandangan, termasuk orang-orang yang sebelum Bersih dan selepas, untuk memastikan pilihan raya yang bebas dan adil,"katanya.

Pada Nov 5 gerakan NGO "Massa" memberi amaran kepada kerajaan persekutuan agar melaksanakan proses penambahbaikan pilihanraya sebelum pilihanraya umum. Jika tidak, wakil Massa Badrul Hisham Shaharin, berkata massa akan mengerakkan protes rakyat terhadap kerajaan BN secara besar-besaran.

Timbalan Presiden Amanah, Tan Sri Abdul Kadir Sheikh Fadzir berkata kerajaan persekutuan masih mempunyai kesempatan untuk melaksanakan pembaharuan pilihan raya memandangkan mandat hanya akan berakhir April 2013.

"Jika mereka mengadakan pilihan raya sebelum PSC telah melakukan tugasnya, maka ia seperti utama-utama saja. Ia hanya drama, dan yang tidak begitu baik," katanya.

Dalam pada itu, Tengku Razaleigh yang juga merupakan Ahli Parlimen Gua Musang berkata mereka memilih untuk menubuhkan Amanah sebagai platform bagi menyuarakan pendapat ekoran beliau dan pemimpin Amanah lain semakin dipinggirkan oleh parti-parti masing-masing.

"Saya memilih untuk bersama teman-teman dalam Amanah ini adalah kerana disini kami mempunyai ruang untuk mencambahkan pendapat dan menyuarakan sesuatu perkara untuk kebajikan rakyat, ini cara kami, sekirannya dalam parti sudah tiada ruang inilah caranya,"jelasnya.

Sementara itu, Abdul Kadir yang juga merupakan mantan menteri pelancongan menjelaskan keadaan didalam parti telah banyak berubah berbanding dahulu dimana ahli-ahli parti bebas menyuarakan pendapat dan menzahirkan kritikan.

"Sekarang siapa yang mahu bercakap didalam perhimpunan agung, ianya perlu dipilih dan diluluskan oleh pucuk pimpina terlebih dahulu, susah payah laksana perhimpunan agung Umno yang akhirnya hanya membawa perkara-perkara yang lunak didengar."

Turut hadir, bekas Presiden MCA, Ong Tee Keat dan bekas timbalan presiden MIC Datuk S Subramaniam.

No comments: