Sahih: Mahathir Adalah Bapa Penindas Yang Tidak Berhati Perut

KENYATAAN MEDIA FAC- 12 April 2001

SAHIH: MAHATHIR ADALAH BAPA PENINDAS YANG TIDAK BERHATI PERUT

OLEH: Dr Abdul Rahim Ghouse

Siri terbaru dalam gerakan Reformasi Negara ialah mengenai penahanan 7 orang Reformis dan pemimpin dibawah Akta Keselamatan Dalam Negeri, mengesahkan bahawa Perdana Menteri Malaysia , Mahathir Mohammad telah menghidapi sejenis penyakit kronik yang selalunya dihidapi oleh para diktaktor yang gementar dengan kebangkitan rakyat. Kempen Antarabangsa Ke atas Pembebasan Anwar (FAC) merasa kesal dan mengutuk dengan keras penggunaan ISA bagi menahan Raja Petra Kamaruddin ,pengarah FAC dan beberapa aktivis dan pemimpin termasuk Tian Chua,Ezam Mohd Nor,Saari Sungip,Hishamuddin Rais, N.Gobalakrishnan, dan Ghani Harun. FAC juga dengan ini mendesak agar mereka ini dibebaskan segera dari tuduhan dibawah ISA, yang mana ianya memberikan kuasa kepada polis bagi menahan seseorang tanpa dibicarakan dan tanpa had tertentu.Dalam akta ini, ianya menghalang seseorang yang ditahan dari dibicarakan, dan sejak dahulu lagi ianya dilaksanakan tanpa memberikan hak dan keupayaan seseorang dari membuktikan segala kesalahannya di mahkamah. Pihak polis mendakwa bahawa penahanan aktivis dan pemimpin gerakan REFORMASI ini adalah disebabkan oleh keterlibatan mereka dalam usaha menjatuhkan kerajaan Mahathir. Mereka juga telah dituduh untuk menggunakan kekerasan dengan menggunakan bom dan molotov cocktails. Dengan tuduhan yang sebegini serius , mereka tiada ruang bagi membela segala tuduhan yang dikenakan keatas mereka. Sesungguhnya , penggunaan akta ISA cukup penting bagi pemerintah. Ianya menunjukkan betapa Regim Mahathir begitu gementar dan gelabah serta tidak yakin terhadap kerajaan pimpinannya. Walaupun telah berjaya mengawal segala media dan mahkamah, ianya masih tidak berdaya mengenakan sebarang pertuduhan di mahkamah keatas pemimpin Reformasi. Segala pertuduhan dan proses perbicaraan kesalahan di mahkamah, sebenarnya menunjukkan betapa bodohnya Regim Mahathir pada hari ini sebagaimana yang berlaku kepada "Perbicaraan Yang memalukan ke Atas Anwar Ibrahim". Regim Mahathir sebenarnya amat malu dan di malukan diatas segala perbuatannya sendiri.Gerakan pembahruan yang dilancarkan oleh Anwar Ibrahim , masih bernyala hingga ke hari ini. Kredibiliti Kerajan juga merosot dimana pemimpin nya juga turut membantah apabila kehilangan sokongan dari pelajar, kakitangan awam, dan juga beberapa pemimpin tentera. Keadaan bertambah meruncing apabila berlakunya masalah kelembapan ekonomi yang berlaku di Amerika Syarikat dan turut dialami di Malaysia dengan dasar-dasar yang sentiasa berubah-ubah,mementingkan kroni dan takut serta membenci orang asing. Untuk meruncingkan keadaan Mahthhir telah dengan tanpa disedarinya telah memutus dan merenggangkan hubungan sesama masyarakat Malaysia.Disebalik keadaan yang teruk ini, dan keadaan ekonomi negara yang merudum, beliau mendapati dirinya menghadapi tentangan dari partinya sendiri.

Sesungguhnya segala media dan editor akhbar yang dikawal oleh pemerintah turut merungut akan kemerosotan dan kejatuhan kredebiliti mereka dimana ianya mengekang kebebasan akhbar. Segala gerak gerinya dilihat sentiasa diperhatikan. Malahan kenyataannya , sebahagian besar rakyat Malaysia mendesak beliau berundur.Lagi lama beliau bertahkta , lagi ramai yang akan membencinya.Mahathir ingat bahawa lagi banyak tangkapan dilakukannya,akan menakutkan rakyat, akan tetapi ianya terjadi sebaliknya. Mahathir lupa bahawa segala kejadian lampau yang melibatkan protes jalanan pada tahun 1998 , sebenarnya dijana oleh rakyat diketika pemimpin Reformasi ketika itu ada yang terpenjara dan berada diluar negara. Segala protes sebenarnya bermula dari rakyat. Dengan menahan pemimpin Reformasi pada hari ini , ia sebenarnya memberi risiko kepada pemerintah dalam menghadapi segala protes dari rakyat. Melihatkan dari semua sudut, Mahathir nampaknya berada dalam situasi yang amat mendesak beliau. Inilah yang menyebabkan beliau makin gabra dan gelabah. Tambahan pula, cara beliau melaksanakan segala arahan sebenarnya merumitkan lagi keadaan yang sedia ada. Dengan penangkapan beberapa pemimpin Reformasi dalam usaha mengingati sejarah penangkapan Anwar, ianya sebenarnya menunjukkan bahawa mahkamah kanggaroo Mahathir adalah diatas segala arahannya dan telunjuknya. Para penyokong gerakan pembahruan Reformasi sebenaranya merancang satu gerakan aman bagi menyatakan sokongan kepada pemimpin yang akan menyampaikan memorendum kepada SUHAKAM, badan bebas hak asasi manusia. Ini menunjukkan bahawa ianya tidak merbahaya , sebagaimana yang dimainkan oleh akhbar arus perdana.

Ini membuktikan bahawa Mahathir makin nyanyuk dan hilang pertimbangan.

Adalah jelas , dan sahih, bahawa Mahathir sedang menanggung penderitaan akibat melakukan penindasan yang tidak berhati perut.

Terjemahan Oleh : Wartawan Rasmi Lamn Reformasi.

"SELAMAT BERHIMPUN PEJUANG NEGARA"

No comments: