Angkatan Warga Aman Malaysia (Warga AMAN) jawatankuasa pemandu diwakili lebih daripada 20 NGO India mengutuk keras serangan peribadi ke atas Pengerusi BERSIH S.Ambiga baru-baru ini.  S.Ambiga adalah bekas Presiden Majlis Peguam yang terpuji kerana mempunyai rekod yang cemerlang dalam memperjuangkan hak asasi manusia.  Majoriti rakyat Malaysia inginkan Pilihan raya yang bersih dan adil, ini bermakna keseluruhan rakyat Malaysia menyokong penuh dan keputusan ini adalah kehendak rakyat sendiri.

Persoalannya:-

1. Warga AMAN membidas DBKL gagal bertindak terhadap protes gerai burger tanpa lesen.  Setakat ini tidak ada saman dikeluarkan oleh DBKL, malahan ada gambar dan rakaman video menunjukkan Pertubuhan Ikatan Usahawan Kecil dan Sederhana Malaysia (IKHLAS) yang bertanggungjawab.

2. Warga AMAN juga membidas DBKL kerana tidak mengambil sebarang tindakan / tiada saman dikeluarkan ke atas perbuatan vandalisme yang merosakan harta benda awan oleh kumpulan peniaga daripada Majlis Bertindak Peniaga-peniaga Kuala Lumpur (MBPKL) dengan mengecat kuning tapak petak gerai atas di sepanjang jalan Setiakasih 1, Bukit Damansara.  Sebaliknya pihak DBKL mengecat kembali jalan itu dengan warna hitam.

3. Warga AMAN kesal di atas sikap pihak polis dan pihak DBKL yang bertugas di perkarangan rumah S.Ambiga tidak mengambil sebarang tindakan perbuatan vandalisme yang berlaku di depan mata.  Padahal iklan-iklan yang tidak mempunyai permit dan lesen, pihak berkuasa mengambil tindakan dengan segera.

4. Warga AMAN mengesa Datuk Bandar DBKL Ahmad Fuad Ismail and pihak polis mengambil tindakan segera terhadap pihak yang bertanggungjawab.  Jika pihak polis gagal mengambil tindakan ke atas protes "gerai pasar malam" maka Warga AMAN akan berkumpul secara aman depan Bukit AMAN mengadakan perhimpunan dan vigil (nyalaan lilin).

*Kenyataan media oleh S.Barathidasan (gambar kanan) selaku Setiausaha Agung Warga AMAN.

No comments: