Beng Hock : Jangkamasa Kematian, S'jaya Tidak Catat Keterangan Saksi

KUALA LUMPUR 25 JULAI: DAP hari ini mendakwa tiada keterangan saksi yang dicatat dalam laporan Suruhanjaya Siasatan DiRaja (RCI) bersabit jangkamasa kematian mendiang Teoh Beng Hock antara jam 7.15 hingga 11.15 pagi.

Malah, parti itu turut mempertikaikan percanggahan antara keterangan saksi IO Ahmad Shafik Abdul Rahman dengan laporan tersebut yang dipercayai tidak berdasarkan fakta dan bukti.

Bercakap pada sidang media, Exco Selangor Ean Yong Hian Wah menyifatkan keterangan yang diberikannya ketika pendengaran RCI menjelaskan tiada sebarang bayaran pendahuluan dibuat oleh Dap Serdang Aman untuk membiayai projek kecil di kawasan beliau.

Katanya, DAP Serdang Aman hanya bertindak sebagai pembantu pengurusan pada ketika itu.

Namun katanya, RCI tidak mengambilkira maklumat tersebut justeru mengeluarkan kenyataan berlainan dalam laporan tersebut.

"Kalau kita lihat testimoni bertulis oleh IO Shafiq ketika pendengaran RCI adalah senario yang bertentangan. IO Syafik memberitahu RCI bahawa siasatan menunjukkan resit adalah sama dan projek tersebut dijalankan.

"Laporan RCI sepatutnya mencari punca kematian namun ianya menimbulkan lebih banyak persoalan tentang kematiann"

Justeru, Ean Yong menyifatkan usaha RCI untuk memutarbelitkan kejadian bunuh diri akan menambahkan keyakinan rakyat Malaysia bahawa kerajaan Umno-Barisan Nasional(BN) tidak berminat untuk membuktikan keadilan sebaliknya melindungi kebenaran.

Suruhanjaya Diraja sebelum ini memutuskan Beng Hock membunuh diri kerana menghadapi sesi soal siasat agresif dan berlarutan oleh pegawai SPRM pada Julai 2009.
Walaupun beliau hanya saksi dalam sebuah kes membabitkan cuma RM2,400, pegawai SPRM cuba mendapatkan pengakuan daripada beliau sepanjang malam dengan membuat pelbagai ugutan dan memberikannya maklumat palsu.
Penasihat DAP, Lim Kit Siang berpendapat, tindakan tegas harus dikenakan ke atas pegawai yang terlibat sehingga menyebabkan kematian kepada seseorang apatah lagi kerana tidak memberikan fakta sebenar sebelum ini.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz menegaskan pihaknya tidak akan membentuk suruhanjaya baru atau badan lain bersabit kes Beng Hock.
Menurut beliau, pendedahan laporan Suruhanjaya Diraja itu kepada umum sudah memadai dan menutup kes kematian Beng Hock.
Kepimpinan Pakatan Rakyat termasuk Majlis Peguam mempertikaikan keputusan siasatan diraja yang disifatkan ada elemen campurtangan kerajaan Umno-BN.

Suruhanjaya siasatan terdiri daripada lima anggota diketuai oleh seorang hakim telah menjalankan prosiding siasatan selama 50 hari dan memanggil 70 saksi.

Beng Hock, 30, pembantu politik kepada Exco Selangor Ean Yong Hian Wah ditemui mati di koridor tingkat lima Plaza Masalam, Shah Alam, Selangor pada 16 Julai 2009 selepas memberi keterangan di pejabat SPRM Selangor yang terletak di tingkat 14, plaza berkenaan.

Beliau merupakan saksi tunggal yang dipanggil memberi keterangan pada hari tersebut.

Laporan lanjut menyusul...

No comments: