TERKINI: WAJIB BACA ........ Ucaptama Hadi: Tiada yang baru untuk renungan ahli

Oleh:  Amirulmukminin


Ucaptama Presiden PAS Hadi Awang merasmikan Muktamar PAS ke 60 di Johor tidak mengandungi sesuatu yang baharu dan boleh dijadikan bahan renungan para ahli.

Hadi berucap di tengah-tengah kemelut krsis Selangor dan campurtangan rasmi PAS dalam perlantikan MB Selangor yang baharu. Kerusi MB yang dikhaskan buat PKR ditentukan oleh Hadi nama-nama pengganti yang sesuai, dan dipilih pula oleh kalangan pemimpin PAS yang tidak mesra Pakatan Rakyat.

Oleh itu, tidak ada apa-apa yang istimewa apabila Hadi berucap meminta ahli PAS terus beristiqamah bertahaluf siyasi bersama PR. Selama ini pun PAS telah bertahaluf tetapi tindakan Hadi yang klok klek (bahasa Terengganu untuk flip flop) tidak memaparkan semangat tahaluf itu.

Team A Team B

Sebenarnya PAS sedang menuju ke arah politik dua puak atau mungkin wujud Team A dan Team B.

Sebelum ini, dalam Muktamar Pemuda, terdapat puak yang mempertikai perwakilan tidak sah hadir mengundi dalam muktamar lalu bagi melantik Ketua Pemuda PAS Suhaizan Kayat. Terdapat spekulasi Team A PAS mahu pemilihan semula jawatan ketua pemuda agar Nik Abduh yang tidak mesra PR dilantik sebagai ketua pemuda baru berbanding Suhaizan yang pro PR.

Kemudian terjadi u-turn oleh pemangku Ketua Dewan Ulama PAS, Ahmad Yaakob. Beliau dalam ucapan yang diedar kepada wartawan menyebut menyokong Khalid Ibrahim sebagai Menteri Besar Selangor. Namun pada sebelah petang Muktamar Dewan Ulama, selepas portal on line membesarkan berita itu, Ahmad berkata media tersalah lapor.

"Saya tidak hilight pun tadi. Dia dah dipecat dari parti dia dan tak ada apa lagi kita nak kepada dia.

"Saya hanya bagi contoh pendekatan (membuat keputusan) mengikut dasar hukum Islam, bukan Ulamak Pusat nak pada Khalid lagi.

"Yang itu tak berbangkit, tak releven lagi," katanya pada sesi penggulungan perbahasan ucaptama.

Apakah pengucapan kontroversi menjadi kebiasaan pemimpin PAS sejak kebelakangan ini? Sehingga kini, hanya Timbalan Presiden Mohammad Sabu sahaja yang tidak flip flop dalam ucapannya. Mat Sabu jelas menyokong PR dan dalam ucaptama di Muktamar Dewan Pemuda PAS, terang-terang menyokong penubuhan dan perjalanan NGO PasMa.

Mungkinkah puak ulama unity government (UG) akan melakukan serangan ke atas Mat Sabu pada perbahasan penuh bermula hari ini? Bunga-bunga telah dilihat ketika perbahasan dewan pemuda yang mempersoalkan Mat Sabu tidak sehaluan dengan Presiden dan wujudnya ‘banyak’ ketua dalam PAS.

Membeli masa

Malah Timbalan Mursyidul Am Haron Din yang diketahui tidak gemar kepada Anwar Ibrahim dalam ucaptamanya telah mengusul cadangan mengkaji tahaluf siyasi PAS bersama PR. Sebuah jawatankuasa akan ditubuhkan. Sekiranya jawatankuasa itu kelak mengusulkan PAS keluar PR maka satu muktamar khas akan dipanggil.

Malah ucapan presiden meneruskan tahaluf juga mungkin akibat tekanan dalaman PAS agar isu itu tidak mendominasi muktamar. Sedangkan umum sedar presiden mempunyai kuasa veto dan boleh membawa keluar PAS pada bila-bila masa dengan memanggil muktamar khas. Majlis Syura Ulama juga boleh membuat keputusan untuk keluar PR. Dan hampir kesemua pemimpin ulama PAS tidak lagi gemar bertahaluf, cuma mereka mungkin perlukan lebih masa untuk mentarbiyah ahli bawahan.

Ahli PAS seluruh negara sekiranya dibuat pungutan suara maka lebih 50 peratus mahu kekal dalam PR. Malah penyokong tegar PAS muak dengan konflik yang dicetus presiden. Kebanyakan mereka berpegang kepada hujah isu MB Selangor adalah masalah dalaman PKR dan PAS tidak perlu masuk campur.

Sama seperti pemecatan Hassan Ali, krisis MB Kedah dan sebagainya yang mana PKR sama sekali tidak campurtangan.

Tindakan presiden campurtangan dalam krisis di Selangor sehingga rumahtangga PAS bergolak dan hampir runtuh menjengkelkan mereka. Lebih dicemburui ialah PKR sendiri tidak bergolak dalam kemelut MB. Sepatutnya, kata mereka, PAS tenang sebagaimana DAP, bukannya berperang antara puak UG dan pro PR.

Namun tidak dapat diduga sokongan perwakilan terhadap presiden jika muktamar khas dipanggil. Sekiranya perwakilan walak maka Hadi akan mendapat undi cukup untuk membawa PAS keluar PR. Namun sekiranya Mat Sabu mempunyai keajaiban memotong walak maka puak ulama UG akan malu apabila usul tidak diluluskan.

Sekiranya kedua-dua situasi berlaku maka PAS tetap akan berpecah selepas ini. Ulama UG tidak akan membiarkan Team B pro PR berkuasa.

Rakyat undi reformis

Bagaimanapun Team B tidak perlu gusar kerana sekiranya mereka disisihkan maka mereka boleh membentuk parti baru atau bertanding atas tiket parti lain.

Iklim politik Malaysia semakin kritikal. Kelompok berparti semakin berkurangan. Banyak ahli parti tidak lagi mahu kekal sebagai ahli sebaliknya menggabung diri dalam kelompok atas pagar. Mereka kecewa dengan kedua-dua PR dan BN.

Tumpuan mereka kini hanyalah memilih gabungan mana yang lebih praktikal ideologi politik atau tawaran manifesto pilihan raya.

Bagaimanapun idea perubahan menguasai golongan atas pagar. Sekiranya, profesional PAS disingkir maka peluang mereka lebih luas untuk menang di kerusi-kerusi yang dipertandingkan jika bertanding atas tiket reformis kecuali di Kelantan dan Terengganu.

PAS memang mempunyai keahlian yang besar di Pantai Barat Semenanjung tetapi separuh ahli yang masuk selepas gelombang reformasi bukan individu yang walak sangat kepada presiden. Kebanyakan mereka menyokong Anwar tetapi inginkan politik agama yang memberi pahala. Namun jika politik agama akhirnya condong kepada Umno maka tiada pahala yang akan diperolehi maka lebih baik mereka memangkah mana-mana calon pembaharuan dalam PRU.

PAS mungkin boleh belajar statistik daripada Umno yang berkeahlian 3.5 juta. Tetapi dalam pilihan raya undi yang didapat oleh Umno di kawasan-kawasan yang dimenangi PAS tidak menggambarkan jumlah keahlian Umno di kawasan itu. Jadi tentunya ahli Umno yang memangkah PAS. Maka situasi sebaliknya akan berlaku jika PAS akhirnya bersikap menolak politik baru.

No comments: