BERCAKAPLAH KEPADA KU

Pada March 11 yang lalu , beliau ditangkap di apartmennya di tempat letak kenderaan Segambut. Polis membawanya ke apartemen yang disewa di Kepong, dan setelah masuk, mendakwa bahawa di tempat tinggal, ia mempunyai 800grams kokain, dan 140grams Methamphetamine, dan menuduhnya memroses dan perdagangan, menempatkan dia di bawah risiko dibebankan dalam akta dadah merbahaya 39b, yang membawa hukuman mati. Pada 12 Mac dia reman selama 7 hari.



Ketika orangtuaku bertanya apakah kita boleh mengupah seorang peguam, seorang pegawai penyiasat berkata kepada kami "Tidak perlu". Pada March 17, selepas keluarga kami menunggu lebih daripada satu jam, kami dibenarkan untuk melihat dia untuk pertama kalinya, di bawah penyeliaan. Kemudian ibuku bertanya apakah kita perlu mendapatkan dia seorang peguam, lnamun pegawai penyiasat berkata lagi bahawa ianya tidak perlu, kerana perkara ini tidak boleh di buat apa –apa kerana seorang peguam pun tidak akan dapat membantu dan membuang duit. cadangkan itu, mendakwa "Peguam tak boleh buat apa-apa sekarang. Buang duit je. (Peguam tidak boleh berbuat apa-apa sekarang. Ini hanya membuang-buang wang).


Pada March 18, dari penahanannya di lanjutkan lagi 7 hari. Hakim bertanya mengapa tidak ada peguam yang mewakili untuknya, dan adakah ia sedar ia mempunyai hak untuk mendapatkan nasihat daripada pilihannya. Jawabnya "Tidak" Karenanya, ia meminta untuk satu pilihan iaitu seorang peguam , dan hanya sembilan jam kemudian, pegawai penyiasat tadi memberitahu ibuku, yang mana seorang peguam mewakili ku Hamzah Amer Arshad.


Tetapi pada hari berikutnya, polis menggunakan kuasa Eksekutif mereka di bawah Seksyen 28A yang mana haknya untuk meminta nasihat. Semua permintaan yang dilakukan oleh peguam kami untuk mengunjunginya ditolak. Hanya selepas kami mengeluh kepada Suhakam, apakah polis membenarkan peguam kami mengunjunginya ,itu pun selama 15 minit sahaja. Pasa March 25th, beliau dibawa ke mahkamah, dan didakwa dalam Bahagian 12 (2) untuk pemilikan 0.24grams daripada metaphetamin di Segambut l.


Tidak ada polis menyatakan bahawa mereka ditemui di Kepong tempat dimana kokain dan shabu yang "sudah dikemas menjadi diedarkan ", atau yang disebut" pengolahan kokain mini-lab "itu dibawa ke mahkamah. Beliau dibebaskan dengan jaminan. Satu tarikh sebut kes ditetapkan. Dia begitu gembira dengan itu dibebaskan, dan melihat anaknya yang berusia 4 tahun. Tetapi ketika ia menandatangani surat-surat pembebasannya,seorang yang berpakaian preman menunggu di luar . Baru dua langkah selepas dia keluar daripada jaminan jabatan, tanpa penjelasan, mereka kembali menangkapnya. Amer peguam yang mewakili beliau itu menahan daripada beliau di tangkap semula dan bertanyakan akan identity mereka yang menangkapnya .Selepas berulangkali mendesak akhirnya kad kuasa di tunjukkan



Namun, tidak ada penjelasan yang diberikan kepada keluarga. Kami hanya diperintahkan untuk pergi ke balai polis dan bercakap kepada Inspektor Kang.Orang Itu sama dengan orang yang mengaku dan menangkap saudara saya yang mempunyai kokain. . Dia tidak pernah melihat kami, ia "dalam mesyuarat." Dia tidak terlalu sibuk untuk memberi pernyataan , tetapi tidak sedia untuk melihat kami. Kami diberitahu oleh IO baru untuk kes ini, dan DSP (orang yang menolak menandatangani surat-surat adikku hak untuk nasihat) bahawa mereka yang menahan dia selama 60 hari di bawah Tindakan Pencegahan Terperinci Act (LPK), selepas itu, mereka boleh lebih lanjut menahannya selama 2 tahun jika dinyatakan bersalah. Bersalah mengikut MEREKA.


Untuk di bawah undang-undang ini, ini adalah penahanan tanpa mahkamah, seperti Internal Security Act. Setiap maklumat dikumpul daripada "saksi" dan "penyiasatan" akan pernah di perkatakan,diucapkan oleh peguamnya atau dimahkamah diungkapkan untuk dia atau pengacaranya, atau mahkamah. Dia juga tidak akan dapat mempertahankan diri terhadap tuduhan. Pada March 25th, saudaraku, Ben, adalah menafikan hak-hak berperlembagaan. Selama 2 minggu, keluarga kami seolah-olah berada dalam neraka. Tidur malami, Ben sudah mengalami serangan asma selepas polis terlambat dalam memperoleh ubat yang diminta selama 3 hari, mama menderita sakit dada dan kehilangan suaranya.


Kami merasa semua itu sia-sia. Tapi sekarang, mimpi buruk yang baru telah bermula. Adakah atau tidak Ben bersalah, tidak boleh untuk Polis untuk memutuskan. Jika mereka SUDAH punya bukti untuk mengukuhkan kembali surat perintah penangkapan, mengapa itu tidak diajukan kepada mahkamah? Mengapa Ben tidak diberikan kesempatan untuk membela diri? Bagaimanakah kita mengetahui ketulenan ini begitu memanggil saksi dan pernyataan mereka? Dalam tindakan ini, saya hanya bisa ditangkap untuk setiap kejahatan ubat pelanggaran polis menuduh saya, sebab mereka boleh mendakwa mereka maklumat yang cukup (bahkan jika mereka mempunyai apa-apa) dan menahan aku. Selama 60 hari, selama 2 tahun, dan bahkan memperpanjang selepas. Bekerja seperti ini dan ISA adalah ikeenaran untuk penahanan sewenang-wenangnya dan penahanan dimana sahaja dan sesiapa sahaja yang dikatakan melanggari dan mengamcam negara.


Amer, keluarga saya dan kami semua tidak akan berhenti di sini . Kami akan berjuang untuk Ben. Kita akan berbicara untuk semua orang-orang yang ditahan sebelum kita, yang selanjutnya akan dibungkam. Tapi kita memerlukan bantuan anda. Dengan cara apapun sama sekali, membantu kita memerangi hal ini. ini, menulis di blog anda, menulis surat kepada wakil tempatan anda, untuk kita surat khabar, dan bersama-sama kita akan menggunakan suara kita, seni kita, ruangan kita, untuk berdiri bukan hanya untuk Ben, tetapi untuk semua hak-hak kita. Kebebasan adalah hak Perlembagaan. Saatnya untuk mengambilnya kembali. -- Jika anda tidak dapat mengekspresikan diri anda sudah balik jeruji - Mbana Kaitako

No comments: