MASA RAMPAS KUASA DAN SEKARANG


MOHD ASRI ABU BAKAR


Masa nak 'rampas kuasa'...kenmain happy lagi korang yek?...Ada makan2 besor pulak di Sheraton hotel. Kenmain lagi berpeluk bagai.

Dapat Jawatan jer...buat sujud Syukur (depan kamera).

Buat makan lagi...pun di Hotel Sheraton (tayang kat rakyat).

Masa Covid-19 terus menyerang dengan kuat...Pak Menteri prg main golf. Best....

Tak pikir langsung bahawa rakyat kini dalam kebimbangan dan kebingungan. Dah tak tahan dgn serangan2 dan kritikan2 rakyat, ptg esoknya, Menteri terus isytiharkan Lockdown dengan slogan "DUDUK RUMOH MOLEK2 YEK!".. Hampir2 terlambat dah masa tu untuk membuat arahan/perintah. Namun, di kala Menteri mengeluarkan perintah, terdapat masalah lain pulak yang timbul, antaranya:

1. Facemask berkurangan di pasaran. Jika ada pun, ada Menteri telah bersetuju, sokong dan siap umumkan kenaikan harga facemask sehingga 100%.

2. Berlaku panic buying kerana kelemahan KERA jaan untuk membuat hebahan dan masalah penyampaian maklumat dari Menteri yang kelam kabut.

3. Ramai yang hilang pendapatan terutama peniaga2 gerai makanan, buah-buahan dan lain2 lagi. Tiada solusi sebenar bagaimanakah hendak menolong mereka2 yang hilang mata pencarian tersebut.

4. Maka TERCIPTAlah satu nama 'rangsangan kewangan/ekonomi' untuk menyediakan 'bantuan'. Namun, ianya bukannya cara merangsang kewangan atau ekonomi, sebalik ianya satu sistem merangsang mereka2 yang dalam kesusahan itu supaya SUSAH BERPANJANGAN. Kenapa? Ada ker patut...BANTUAN rangsangan tu, hanya menggunakan kaedah mudah pakai iaitu : 

"Mu gunalah dulu duit mu sendiri....mung wat keluor dari EPF. Pakailah sampai 12 bulan, kami bagi mung 'pinjam RM500 sebulan', Mei nanti baru boleh dapat boh!".....slogan berikutnya "Kami tidak akan memaksa kamu utk mengeluarkan duit caruman/simpanan anda itu...Tetapi kami juga tidak akan mengambil tahu masalah kehidupan dan kewangan anda!!".

5. Keadaan yang berlaku sekarang ini, memerlukan bantuan dan sokongan KERAJAAN. Namun, Pekerja2 di barisan hadapan seperti ahli-ah;i pasukan perubatan, agensi2 keselamatan seperti Polis dan Tentera nampaknya 'TERPAKSA PATUH (DENGAN ARAHAN) KETIKA KESELAMATAN DAN KESIHATAN MEREKA SENDIRI TELAH DI ABAIKAN, jadinya....

6. Kenapa ko pulak yang menangis (depan kamera)?

Imej mungkin mengandungi: satu atau lebih orang

No comments: