HABIS DAH MELAYU PULAU PINANG


UALA LUMPUR, 1 OKT : Keupayaan daya saing kontraktor Melayu di bawah pentadbiran Pakatan Rakyat adalah satu kebanggaan kerana mereka mampu mendapat kerja-kerja infrastruktur yang besar.
Jika sebelum ini kontraktor Melayu hanya dapat hidup dengan kontrak class F di bawah nilai RM 200,000, sekarang dengan sistem tender terbuka mereka mampu mendapat kontrak yang besar.
Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng berkata, kebanyakkan kontraktor Melayu memenangi kontrak pembangunan negeri hasil daripada langkah tander terbuka sekarang berbanding sistem ‘kabel Umno’ sebelum ini.


Beliau yang juga MP Bagan menjelaskan, kontrak kerja jalan terbesar di Pulau pinang dengan nilai lebih RM 20 juta dibawah persaingan tender terbuka dimenangi oleh kontraktor Melayu.
Kontrak pembangunan jalan bernilai RM 20 juta di Jalan Son Ban Kheng, Bukit Mertajam yang dilebarkan dari dua lorong kepada empat lorong dan pembinaan dua jambatan.

“Ini merupakan suatu perkara yang perlu diraikan di Malaysia kerana dia bersaing dengan kontraktor Cina dan bukan Melayu tapi dia boleh menang kerana harganya paling rendah.
“Kita buktikan bahawa kontraktor Melayu kelas A, B dan C boleh bersaing.

“Dari jumlah yang diberikan 70 peratus bukan sahaja daripada jumlah tapi nilai,” katanya dalam sidang media di luar Dewan Rakyat hari ini.


Isu kontraktor Melayu Pulau Pinang dibangkitkan oleh MP Kota Belud, Datuk Abdul Rahman Dahlan yang menyatakan mengikut garis panduan projek kurang RM 200,000 perlu diberi kepada kontraktor bumiputra kelas F.
Guan Eng berkata kerajaan negeri telah mengamalkan sistem berkenaan.

No comments: