Sektor Kewangan Islam Mampu Jana Ekonomi Global, Cetus Keamanan Sejagat







KUWAIT 7 JUN : Sektor kewangan Islam mampu menjana ekonomi global dan meningkatkan keadilan sosio-ekonomi rakyat serta mengelakkan kesan masalah ekonomi sedunia berikutan amalan berteraskan ketelusan dan keamanan sejagat, menurut Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Anwar menyatakan mitos stereotaip bahawa perusahaan orang Islam tidak efisyen dan pemalas perlu dielak kerana realitinya adalah jauh berlainan.

"Realitinya, pembiayaan Islam bukan sahaja membuang perkara yang tidak perlu tetapi terbukti mampu menangani projek infrasturktur berskala besar. Dalam krisis ekonomi baru-baru ini, institusi-institusi kewangan Islam telah membuktikan mereka mampu berhadapan dengan cabaran dengan membiayai projek besar yang sebelumnya merupakan 'padang' ekslusif pasaran kewangan konvensional," tegas beliau.

"Pasaran perbankan dan kewangan Islam kini telahpun dipelbagaikan dalam pelbagai sub-sektor dan terus berkembang. Tidak syak lagi dunia sedang melihat 'corak' ini dan trajektoru pembangunannya," tambah Anwar.

Anwar menyatakan demikian ketika memberikan ucaptama dalam Persidangan Mengenai Kewangan Islam dalam Membiayai Pembangunan, di sini hari ini.

Ucaptama demikian merupakan satu dari acara Persidangan Ekonomi Islam anjuran Perdana Menteri Kuwait Sheikh Naser As Sabah yang bermula hari ini.

Anwar yang juga merupakan bekas Menteri Kewangan Malaysia menekankan keperluan memperkenal instrumen menjana pertumbuhan dan menfaat kepada rakyat kerana prinsip Islam yang menentang sebarang bentuk amalam korupsi dan pembaziran.

"Perkara ini sealiran dengan logik dengan konsep Maqasid Syariah dan hari ini, pelbagai persoalan dikemukakan berkaitan maslaha dan kebaikan awam prinsip kewangan Islam. Saya hanya mahu menekankan hal ini tidak tertutup. Oleh itu, maslaha berkaitan dengan pembangunan selain pembinaan infrastruktur tersebut secara fizikal turut melibatkan perlindungan dan pemuliharaan alam sekitar, " kata Anwar lagi.

Malah Islam menitikberatkan keperluan syariah dalam kehidupan seharian dan tidak hanya terkongkong dalam satu atau dua perkara sahaja.

Justeru Anwar menyeru negara-negara Teluk yang mempunyai kekuatan ekonomi supaya menekankan perkara ini dan menunjukkan dunia konsep Islam mampu mengubah dan membawa kebaikan kepada rakyat.

"Keperluan pendekatan holistik syariah menunjukkan bahawa Muslim perlu mengintegrasikan semua aspek kehidupan dalam satu sistem yang adil dan saksama. Dalam hal ini kita tidak boleh menolak kepentingan untuk menyokong hubungan kekeluargaan yang kuat, pendidikan, pelindungan alam sekitar, melawan kemiskinan dan ketidakadilan sosial yang lain. Perlu juga ada komitmen untuk kerja-kerja awam, regulasi perlindungan pengguna dan kebajikan komuniti,"kata Anwar.

No comments: