APA KATA GHB APABILA ULAMAK PAS MENGHENTAM MEREKA.

 

 

 

 

 OLEH: GREENBOC

Semakin Dihentam GHB Semakin Kuat & Semakin Mendapat Sokongan


Cerminan siasah Islam Oleh K Pragalath

Syawal menjelma dan Muslimin seluruh dunia menyambut Aidilfitri.Bagi penulis, Ramadan 1436 memang membawa pengertian besar dalam perkembangan siasah Islam.

Satu kumpulan pimpinan ulama dalam aktiviti siasah bertembung dengan kumpulan bukan ulama dengan pendekatan Islam syumul.

Perkara yang menarik perhatian penulis ialah bahasa yang digunakan oleh kedua-dua pemimpin kumpulan ini. Ya, bicara hari ialah berkenaan kepimpinan PAS dan kumpulan bukan kerajaan, Gerakan Harapan Baru (GHB).

Kepimpinan PAS melemparkan pelbagai tuduhan terhadap GHB tanpa sedikitpun mempedulikan kesucian bulan Ramadan dan Islam.

Para pemimpin GHB mempertahankan pendirian dengan kata-kata yang lebih manis.

Penyokong tegar boleh menyatakan bahawa kumpulan GHB ialah kumpulan yang kalah dalam pemilihan muktamar. Persoalannya, bagaimanakah kumpulan ulama menghalalkan penggunaan senarai cai?

Dan mengapakah jawatankuasa disiplin tidak mengambil tindakan terhadap pihak-pihak tidak bertanggungjawab yang menjalankan kempen memburukkan calon menerusi protes di depan ibu pejabat agung PAS dan kempen fitnah di dalam ruang siber?

Berbalik kepada isu bahasa, berikut adalah di antara petikan ayat dan kata-kata yang digunakan oleh kedua-dua PAS dan GHB.

Jelas sekali parti baru yang bakal ditubuhkan ini tidak berteraskan ajaran Islam yang sebenar tetapi ajaran yang selari dengan gagasan Muslim progresif.

Dengan gagasan pemikiran yang didukung itu, parti baru ini akan disenangi oleh Sisters in Islam, Lawyers for Liberty, Comango, pendukung LGBT dan DAP sendiri.

Petikan di atas ialah kata-kata Pengarah Pusat Penyelidikan PAS, Mohd Zuhdi Marzuki. Zuhdi turut membuat tuduhan bahawa GHB akan memperjuangkan 'Islam ala Amerika'.

Pengarah pilihanraya PAS, Mustafa Ali pula menuduh GHB sebagai 'proksi' DAP.

Ketua Penerangan PAS Nasrudin Tantawi pula melabel penyokong GHB 'melakukan pengkhianatan' kepada PAS.Ahli jawatankuasa PAS pusat Zaharudin Mohamad pula menyifatkan sokongan setiausaha agung PKR Rafizi Ramli terhadap GHB sebagai kurang ajar.

"Rafizi jangan campur urusan PAS. Nampak Rafizi ini gelojoh seperti orang terkencing sebelum sampai tandas.

"Selagi GHB belum keluar PAS dan belum bercerai rasmi, maka kenyataan Rafizi saya anggap campur tangan dan kurang ajar.

"Dr Mujahid Yusof Rawa, ahli parlimen Parit Buntar dan ahli jawatankuasa GHB membalas secara bersahaja.

"Sekiranya mereka tidak melihat kami sebagai ancaman, maka mereka tidak perlu memberi kenyataan atau bertindak balas terhadap GHB. Saya tidak faham apa itu Islam ala Amerika dan apa yang dimaksudkan dengan menyokong LGBT.

"Saya tidak boleh memberi komen terhadap imaginasinya."Para pembaca boleh melihat kesantunan bahasa kedua-dua kumpulan.Penulis yakin semua agama melarang keceluparan seperti mana yang ditonjolkan ini.

Tepuk dada, tanyalah selera siapa yang sewajarnya menjadi wakil agama Islam. -beritadaily




Apa Kata Anak Ust Fadzil Nor Yang Pro-Ulama

Sebagai pemerhati diluar, berpandangan daripada duk bergaduh dgn kawan kawan datam yang sama parti dulu, biarlah mereka nak tubuh parti baru dan doakan mereka.

Janganlah tuduh pengkhianat ka apa apa yang berbau istilah mencela. Sempena raya simpanlah siku dan tutut dulu. Perkara ini tidak melibatkan akidah atau pembatalan iman.

Imam Tahawi pernah bermazhab Syafie kemudian berpindah kepada mazhab Hanafi dan berjaya datam kerjaya beliau. Berbaiklah dan bekeriasama datam berbuat kebaikan.

Sayang semua muslim
Fauwaz Fadzil Noor




Harapan Baru, serupa tapi tak sama:

1. Parti2 serpihan Pas sblm ini hanya ditubuh oleh beberapa orang pemimpin Pas yg kecewa dgn dasar atau keputusan politik Pas spt isu pemecatan Dato Mat Nasir sbg MB, krisis Dato Asri , CCC dll,

2. Semua parti serpihan ini bersifat mesra UMNO dan menentang Pas secara total dlm praya. Harapan Baru pula:

1. Akan meneruskan semua dasar dasar Pas termasuk memperjuangkan hukum hudud,

2. Tidak berlawan secara total dgn Pas, BN masih menjadi musuh politik utama

3. Menggantikan Pas dlm pakatan politik pembangkang, Pas semenjak 1990 telah menerima konsep persefahaman antara parti pembangkang, konsep ini perlu diteruskan kerana terbukti berjaya menggugat kekuatan BN,

4. Penubuhan Harapan Baru tidak dibina atas rasa kecewa dlm pemilihan Pas, sebaliknya atas prinsip perjuangan yg wajib diteruskan, bila ruang2 perjuangan telah ditutup rapat oleh manusia2 suci dlm Pas, maka satu laluan baru mesti dibina utk meneruskan perjuangan lama.

5. Harapan Baru didokong oleh lebih separuh drp pemimpin lama Pas samada di peringkat Pusat dan juga Negeri dan diterima baik oleh 80% penyokong dari jumlah lebih 3 juta penyokong PR, mereka hanya ditolak oleh 80% drp hanya 1200 perwakilan Pas yg memilih secara chai.



Ahli, pimpinan PAS tak perlu bimbang dan marah kepada #HarapanBaru

Penubuhan wadah baru sudah tidak dapat dielakkan. Ianya merupakan natijah daripada kemelut dalaman PAS yang tidak diurus dan ditangani secara bertanggungjawab.

Tiada siapa boleh memusing jarum jam untuk kembali ke masa yang telah berlalu.

Kepada yang kekal dalam Pas, anggaplah parti anda berada dalam keadaan selamat sekarang. Tiada lagi ancaman pengaruh fikrah luar yang mengganggu asholah perjuangan Pas. Tiada lagi pengkhianat. Tiada lagi golongan tak jelas fikrah. Parti anda sangat suci dan bersih sekarang. Bergembiralah dan bersyukurlah.

Anda tidak perlu bimbang dan marah. Presiden anda sangat pasti, wadah baru hanya boleh bertahan paling lama 2 tahun. Tempoh itu tidak lama. Anda tidak perlu risau apa-apa. Yakinlah dengan telahan Presiden anda. Dia tidak buat sebarang salah dan silap sebelum ini. Semuanya benar belaka.

Bagi yang memilih wadah baru, ketahuilah anda telah memilih jalan yang sangat sukar. Maka, pilihlah dengan ilmu dan kesedaran. Bukan kerana marah. Bukan kerana kecewa. Anda perlu memilih jalan ini kerana keyakinan dan harapan yang tinggi. Anda perlu memilih jalan ini kerana anda yakin anda benar. Jangan ada sebab lain.

Peluang untuk berjaya ada, tetapi laluannya tidak mudah. Kalau anda sudah biasa berkorban sebelum ini, ada perlu lebih banyak berkorban kali ini.

Kalau anda biasa dengan celaan dan kata nista sebelum ini, anda akan mendengar lebih banyak lagi kali ini. Pertingkatkan kesabaran kalian.

Kalau anda biasa bangun malam bermunajat kepada Allah sebelum ini, anda perlu lebih banyak mendekatkan diri dengan Allah kali ini.

Ujiannya pasti lebih getir. Celaan pasti lebih pedih. Kepayahan pasti lebih sukar.

Selamat berjuang. Seeru alaa barakatillah.

Abu Mubarak


ULASAN GB

Demikianlah hukum kebenaran dan keadilan, demikianlah sunnatullah, semakin dihentam, dicaci dan difitnah, ia akan menjadi semakin utuh dan kuat.

Dan hukum kebenaran dan keadilan menetapkan, bala bencana itu menimpa tidak lain kepada orang yang memfitnah dan mencaci maki itu.

Meminjam syair Arab yang dipopularkan oleh mereka juga,

Biar anjing dan serigala menyalak, kabilah berjalan terus, #GHB akan tetap ditegakkan dan perjuangan akan tetap diteruskan!

Rakyat Kelantan, jangan lupa program malam ini!



No comments: