NAJIB , ZAHID HAMIDI NAK DAPAT GLC MANA?



Susulan kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Takiyuddin Hassan yang memberi jaminan semua Ahli Parlimen penyokong kerajaan yang tidak dilantik menteri dan timbalan menteri akan diberikan jawatan pengerusi GLC, ramai yang tertanya-tanya tentang kedudukan Ahli Parlimen UMNO yang masih ada kes mahkamah.
Ahli Parlimen UMNO yang berdepan perbicaraan di mahkamah ialah Presiden UMNO, Zahid Hamidi; bekas Perdana Menteri, Najib Razak; Setiausaha Agung UMNO, Ahmad Maslan; bekas Menteri Wilayah Persekutuan, Tengku Adnan Tengku Mansor dan Pengerusi UMNO Sabah, Bung Mokhtar Radin.
Apakah mereka ini akan diberikan jawatan pengerusi di mana-mana GLC?
Kalau diberikan, misalnya Zahid Hamidi dan Najib Razak, tentulah bukan calang-calang GLC yang akan diserahkan, sesuai dengan kedudukan kedua-duanya sebagai Presiden UMNO dan bekas Perdana Menteri.
Atau mereka akan dipinggirkan selagi kes mahkamah tidak selesai?
Kalau dipinggirkan, tidak takutkan Muhyiddin Yassin dengan kemungkinan tidak cukup sokongan apabila ada usul undi tidak percaya dikemukakan kepadanya di Parlimen nanti?
Sebagaimana yang kita tahu, semua Ahli Parlimen UMNO yang dituduh itu menyifatkan dakwaan terhadap mereka adalah bersifat politik, malah mereka juga tetap berpegang kepada prinsip seseorang itu tidak bersalah selagi tidak dibuktikan bersalah di mahkamah.
Apa perasaan mereka jika terus dipinggirkan, sedangkan semua Ahli Parlimen penyokong kerajaan lain masing-masing ada jawatan dalam GLC?
Serba salahkah Muhyiddin? 
(ShahbudinHusin 13/04/2020)

No comments: