SEKARANGLAH MASANYA NAJIB PATUT PUJUK JHO LOW PULANG KE MALAYSIA....



Isu berkaitan Jho Low kini kembali panas dan menjadi bualan ramai berikutan kejayaan negara mendapatkan kapal Equanimity yang dipercayai dibeli oleh Jho Low dengan menggunakan wang 1MDB yang dilencongkan.

Bagaimanapun Jho Low menyifatkan tindakan kerajaan mendapatkan hak milik kapal itu daripada Indonesia sebagai tidak sah dan merampas prosiding undang-undang yang sedang berlangsung di Amerika Syarikat.

Soalnya, kapal itu kini sudah berada dalam pemilikan Malaysia berikutan kerajaan Indonesia sedia menyerahkannya serta Amerika Syarikat pula tidak ada halangan mengenainya.

Bermakna, seperti kata Tun Mahathir Mohamad, jika selepas ini Jho Low tetap merasakan kapal tersebut merupakan miliknya dan dibeli dengan wangnya sah, bukan menggunakan wang 1MDB yang dilencongkan, satu-satu pilihan baginya ialah segera pulang ke Malaysia dan menuntutnya melalui proses undang-undang.

Apa yang perlu dilakukan olehnya ialah membuktikan dana 1MDB tiada kaitan dengan Equanimity.

Dalam hal ini, Khairy Jamaluddin turut sependapat dengan Tun Mahathir sambil  menyatakan, jika Jho Low merasakan dirinya tidak bersalah dalam skandal 1MDB, inilah masanya untuk beliau kembali ke Malaysia dan tidak terus melarikan diri seperti sekarang ini.

Apa pun alasan Jho Low, tindakannya terus melarikan diri dan enggan kembali ke negara ini hanya memberi tanggapan beliau memang bersalah dalam skandal 1MDB itu.

Beliau tiada alasan lagi sebenarnya, selain pulang  ke Malaysia jika tetap dengan keyakinan dirinya tidak bersalah.

Dalam hal ini, seiring dengan Najib sendiri yang selalu mendakwa dirinya juga tidak bersalah, beliau seharusnya  dapat memainkan peranan memujuk Jho Low agar pulang ke negara ini.

Dengan memainkan peranan, baik secara terbuka meminta Jho Low pulang atau boleh juga melakukannya secara senyap-senyap, Najib secara tidak langsung akan membuktikan beliau berpegang kepada falsafah "berani kerana benar"  serta menangkis tanggapan beliau takut untuk berdepan kebebaran.

Semua orang pasti akan berbangga jika Najib segera dapat melakukannya. (ShahbudinHusin 12/08/2018)

No comments: