Ambiga: 'Bersih 3.0' perlu jika reformasi pilihanraya gagal

Ambiga: 'Bersih 3.0' perlu jika reformasi pilihanraya gagal
Oleh Shazwan Mustafa Kamal
MAC 17, 2012

KUALA LUMPUR, 17 Mac - perhimpunan Aman "Bersih 3.0" perlu di adakan jika kerajaan gagal dalam rundingan bagi membersihkan senrai nama pengundi dan juga pembersihan nama , Datuk Ambiga Sreenevasan telah mengingatkan Putrajaya, menunjuk kepada reformasi pemilihan susulan dan laporan lonjakan mendadak pengundi di beberapa kawasan parlimen.

Pengerusi Bersih 2,0 itu berkata bahawa "masa yang lama" telah diluluskan sejak Julai tahun lepas perhimpunan tetapi rakyat Malaysia mempunyai lagi penting pemilihan pembaharuan YANG DILAKSANAKAN, beberapa yang boleh boleh dilakukan tanpa syor yang di oleh Pilih Parlimen Jawatankuasa (PSC) reformasi pilihan raya .

PSC telah ditubuhkan tahun lepas untuk menangani kebimbangan terhadap sistem pilihan raya di negara ini selepas pentadbiran Najib mendapat kritikan antarabangsa untuk mengendalikan perhimpunan 2.0 Bersih.

"Melihat kepada cara sesuatu perkara itu berlaku sekarang, kita mungkin tidak mempunyai pilihan.

"Jangan menolak Bersih 3,0," Ambiga (gambar) memberitahu The Malaysian Insider.

"Kami belum melihat pembaharuan pilihan raya, sebaliknya kita lihat dan perbuatan-perbuatan yang lebih tidak bertanggungjawab yang berlaku ... keganasan politik.

"Jika kerajaan tidak serius mengenai reformasi system pilihanraya umum akan perlu membuat sendiri mendengar," katanya.

Beribu-ribu rakyat Malaysia telah mengambil jalan-jalan pada 9 Julai untuk menyertai perhimpunan Bersih 2.0 untuk pilihanraya yang bebas dan adil tetapi protes bertukar hodoh pada tengah hari apabila polis rusuhan melancarkan kanister gas pemedih mata dan meriam air untuk menyuraikan peserta.

Kawalan ketat meluas, yang menyaksikan lebih daripada 1,000 orang yang ditangkap walaupun sebelum perhimpunan tersebut, yang diperolehi pentadbiran Najib whiplashing yang di media antarabangsa.

Di bawah tekanan, kerajaan kemudian menjanjikan membunuh langkah pembaharuan, yang termasuk pembentukan PSC dan enakmen Akta sangat mengkritik Berhimpun Secara Aman tahun lepas.

Tetapi Ambiga terus membisu apabila ditekan untuk maklumat mengenai rancangan Bersih untuk perhimpunan masa depan, berkata beliau tidak mahu mendedahkan butiran lagi.

"Kami sedang menunggu untuk kerajaan, memberi mereka masa ... Saya akan membuat pengumuman pada masa yang sesuai. "

Peguam itu berkata Bersih amat prihatin tentang laporan lonjakan dakwaan pengundi di beberapa kawasan pilihan raya dan jelas mengubah daerah mengundi.

"Mesti ada asas rasional untuk ia. Mengapa pengundi yang tidak diberitahu? Telah ia diwartakan seperti yang dikehendaki? Ini, dan laporan lain pendaftaran asing, yang membimbangkan.

"Juga, mengapa permintaan yang munasabah Bersih tidak dilaksanakan apabila ia boleh dilakukan dengan mudah walaupun tanpa laporan PSC?

"Di atas dan di luar segala-galanya awam mesti mempunyai keyakinan dalam proses pilihan raya dan integriti daftar pemilih ... sekarang terdapat lebih banyak persoalan daripada jawapan, "katanya.

PKR telah dituntut 31294 pengundi telah berpindah ke kawasan pilihan raya jiran secara haram, dan bahawa semakan lokaliti mesti mendapatkan majoriti dua pertiga Parlimen.

Naib Presiden PKR Fuziah Salleh membangkitkan isu itu pada sidang akhbar awal minggu ini selepas ia telah mendedahkan bahawa Menteri Besar Selangor parti itu telah bergerak dari Petaling Jaya Selatan Lembah Pantai.

Pilihan raya Suruhanjaya (SPR) timbalan ketua Datuk Wan Ahmad Wan Omar telah respons dengan menyatakan alamat Tan Sri Khalid Ibrahim yang telah tidak pernah berubah tetapi kawasan yang telah diperbetulkan mengikut Akta Pilihan Raya, meletakkan Seksyen beliau 16, Petaling Jaya rumah di Kuala Lumpur dan bukannya Selangor.

Fuziah berkata bahawa Akta Pilihan Raya tidak membenarkan semakan sempadan untuk memindahkan pengundi dari satu kawasan pilihan raya yang lain, tetapi hanya untuk menyelaraskan semula lokaliti dan daerah mengundi dalam kawasan pilihan raya untuk tujuan pentadbiran.

Ahli Parlimen Kuantan berkata PSC di reformasi pilihanraya telah diberitahu SPR ia tidak boleh bergerak sempadan kawasan pilihan raya apabila panel adalah di Pulau Pinang untuk mendapatkan maklum balas awam.

Beliau berkata, 31294 pengundi bergerak secara haram telah dijadualkan selepas menyemak daftar pemilih daripada pilihan raya Mac 2008 sehingga September 2011 diwartakan.

Wan Ahmad berkata SPR telah membekukan semua latihan "pembetulan lokaliti" tahun lepas sebagai parti-parti politik telah mengeksploitasi kekeliruan.

No comments: