PEJUANG "SIN WAU NUN HA"


Dzulkarnain. 


 PEJUANG "SIN WAU NUN HA"


1. Ada mereka yang mengaku pejuang sunnah mengeja kalimah sunnah "sin wau nun ha". Padahal ejaan sejati ialah "sin nun (tasydid) ta' marbutah".


2. Saya tidak berkata, salah mengeja kalimah sunnah tak boleh atau tak layak membariskan diri sebagai pejuang sunnah. Bukan begitu.


3. Namun, sedikit sebanyak kita boleh membayangkan kefahaman individu itu tentang sunnah jika mengeja kalimah itu pun ada masalah.


4. Sebab, memahami sunnah bukan urusan picisan. Tapi urusan ilmu yang membutuhkan kefahaman mendalam terutama aspek bahasa sunnah itu sendiri iaitu bahasa Arab.


5. Ya, boleh saja diandaikan mereka tersalah, tersilap, terlajak, tertak sengaja... atau apa-apa "ter..." lagilah untuk menjustifikasikan hal itu.


6. Tak apalah, kita raikan saja. Kita semua manusia kan? Mana ada manusia biasa yang tak buat silap.


7. Cuma kita agak terkilan, kadang-kadang individu sebegitulah - yakni individu yang nak eja sunnah secara betul pun kadang-kadang tersadung - yang begitu gigih menyifatkan pihak lain tidak mengikut sunnah.


8. Sementara individu yang alim tentang sunnah, menaakuli semua kitab hadith termasuk Musnad Imam Ahmad yang mengandungi lebih 28,000 hadith itu, begitu merendah diri.


9. Kadang-kadang mereka yang mengaku pejuang sunnah - yang mengeja kalimah sunnah pun tersasul - tidak habis pun menelaah kitab hadith utama iaitu Sahih al-Bukhari.


10. Ya, saya tak berkata orang yang tak habis menelaah Sahih al-Bukhari tak layak berjuang sunnah atau bercakap tentang sunnah. Tidak, saya tidak berkata begitu.


11. Apa yang saya mahu katakan ialah, jika kita prebet, usahlah bercakap seperti general. 


12. Atau, dalam bahasa yang lebih jelas, jika eja kalimah sunnah pun terkeliru, usahlah bermudah-mudah atau sembrono  membidaah atau menyesatkan amalan umat Islam.


Zola,

14082024



No comments: