POLITIK JAKUN DI SABAH

 



















KOTA KINABALU: Dewan Undangan Matunggong Jelani Hamdan telah berjanji untuk menyiasat
dakwaan bahawa ramai penerima komputer riba 1Malaysia di kawasan itu mempunyai nama-nama mereka dikeluarkan daripada senarai, kerana didakwa menyokong pembangkang dalam pilihan raya umum lepas. Nama-nama mereka telah nampaknya telah digantikan.

Jelani berkata beliau akan menjalankan siasatan terperinci dengan memeriksa senarai asal yang mengandungi nama-nama penerima yang mendakwa mereka telah dikeluarkan.
Rupa-rupanya, yang sama telah dilakukan kepada warga emas dan ibu tunggal yang disyaki menyokong pembangkang dalam pilihan raya.

Beliau berkata, jika dakwaan itu benar, ia akan dianggap sebagai satu bentuk penganiayaan dan ketidakadilan kasar kepada kumpulan-kumpulan orang.

Jelani berkata bahawa mereka layak menerima bantuan kerajaan tanpa mengira sama ada mereka adalah penyokong pembangkang atau Barisan Nasional (BN).

Beliau mengingatkan pemimpin-pemimpin BN dan Koperasi mereka untuk tidak keterlaluan dalam meting keluar "hukuman" kepada mereka yang hanya menjalankan hak-hak mereka sebagai pengundi berdaftar.








 
Rakyat, katanya, mempunyai hak untuk menerima bantuan daripada kerajaan tanpa mengira fahaman politik mereka.

"Jika tuntutan adalah benar, saya akan mengetengahkan ini semasa Undangan Negeri persidangan Dewan," katanya.

Beliau mendakwa mempunyai bukti warga emas yang nama mereka tidak lagi muncul dalam senarai penerima bantuan.

Jelani berkata terdapat juga dakwaan bahawa beberapa penerima rumah panjang di Matunggong telah digantikan.

"Kita juga tahu bahawa ada pemimpin yang meraih tanah yang telah dikenal pasti untuk orang-orang miskin di kawasan ini," katanya.

Untuk itu, beliau berkata rakyat harus diberi keutamaan seperti apa yang BN telah menyokong, Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan.

Sambil menegaskan bahawa beliau tidak berkonfrontasi secara semula jadi, tetapi ia akan melaksanakan tugas dan tanggungjawab beliau sebagai wakil rakyat seperti yang diamanahkan kepadanya oleh rakyat.







No comments: