Ulasan tentang Rang Undang-undang Hudud Kelantan

Ulasan tentang Rang Undang2 Hudud Kelantan
 
Ustat Wanji tolak enakmen hudud Kelantan di tuduh - Tolak hukum Allah.
TGEP tolak kepimpinan President PAS dan Nik Amar di tuduh - TGEP tolak nabi sebab mereka tu pewaris nabi tak boleh tegur depa smayang lagi banyak dari TGEP.. kahkahkah

Nah! Saksi video ini.. kahkahkah Harap korang lebih faham apa sebenarnya yang berlaku. bukan men tuduh guna kasyaf orang ni sesat, orang ni kafir, orang ni munafik.. kahkahkah





Dipos oleh Era Pasca.
 



Dipos oleh Era Pasca.




Islam mesti betul, orang islam tidak semestinya betul. Islam bersumberkan wahyu, sedangkan orang islam punyai kaitan akal dan nafsu.

Ulama adalah orang. Mereka membaca sumber islam. Kefahaman mereka terhadap sumber islam tidak semestinya benar. Jika kefahaman mereka mesti benar, sudah pasti tidak berlaku kekhilafan. Jika kefahaman mereka mesti benar, sudah pasti perlaksanaan pandangan-pandangan mereka tidak menatijahkan keburukan langsung. 

Yang berlaku secara pasti, pandangan seseorang ulama tidak sama dengan pandangan ulama yang lain. Yang diakui ramai, ada pandangan ulama yang boleh membawa keburukan.

Contohnya amat banyak. Kekacauan berlaku di syria, ada kalangan ulama yang menyokong Basyar Asad sehingga mengisytiharkan yang bangun melawan asad sebagai bughah, dan ada pula ulama yang bangun melawan asad.

Kejadian di Mesir. Mursi ditekan oleh Al-Sisi lantikan beliau sendiri. Ada ulama yang melawan al-Sisi dan ada pula ulama yang menyokong al-Sisi.

Semua ulama yang berbeza pendapat ini, apabila didengari dari penghujahan, didapati pendapat mereka didokong oleh sumber wahyu, baik yang mendokong asad/al-sisi, mahupun yang menolak asad/al-Sisi.
Apabila pandangan ulama tidak semestinya benar. Tidak bermakna pandangan mereka perlu ditolak secara mutlak. Ekoran itu, pandangan mereka boleh dikritik. Kritikan dalam menilai balik, sejauh mana pandangan itu boleh diterima, atau pandangan itu perlu ditolak.

Menerima dan menolak pandangan ulama, memerlukan kepada proses berfikir. Berfikir yang punyai kaitan dengan pengkajian dan penghujahan.

Kemampuan berfikir, bukan sekadar wujud pada ulama. Berapa banyak manusia tidak bergelar ulama punyai kebijaksanaan menjangkaui ulama.

Justeru, orang awam wajar mengkritik pandangan ulama dengan kemampuan berfikir yang dianugerahkan Allah kepada mereka. Pihak ulama pula, tidak wajar menganggap kritikan orang awam itu sebagai menghina mereka, sebaliknya perlu dianggap sebagai perkembangan ilmu yang sihat. Ia wajar dianggap sebagai permulaan bagi terbentuk tamadun umat manusia. Lebih -lebih lagi, tamadun dunia mula terbentuk apabila wujud proses berfikir.

Ulama yang dikritik, tidak wajar menggunakan alasan agama untuk nafikan hak orang awam mengkritik. Ini kerana, tiada satu nas wahyu pun menafikan hak untuk mengkritik. Tuduhan kafir, murtad, tidak wala, sesat, liberal, plural dan berbagai-bagai lagi label diwujudkan untuk nafikan kritikan wajar dielak.

Memberikan label buruk kepada pengkritik bukan satu sikap yang baik, sebaliknya memberi implikasi sudut pandang buruk umat manusia terhadap ulama.

Bahkan dalam al-Quran juga pernah menyatakan bahawa label "sesat" pernah diberikan oleh Ahli Neraka kepada para Nabi yang menyeru mereka kepada hidayah.

Kata Allah dalam surah Al-Mulk, ayat 9 - Mereka (ahli neraka) menjawab: "Ada! Sebenarnya telah datang kepada kami seorang Rasul pemberi ingatan dan amaran, lalu kami dustakan serta kami katakan (kepadanya): Allah tidak menurunkan sesuatupun, kamu (wahai orang yang mendakwa menjadi Rasul) hanyalah berada dalam kesesatan yang besar!"

Memberi label negatif kepada pengkritik bukan satu tindakan yang terpuji. Sebaliknya, ia adalah amalan calon-calon ahli neraka yang pernah diungkapkan oleh Allah.

Yang paling penting, ulama bukan mesti benar. Orang awam tidak semestinya salah. Pihak ulama wajar memberikan pandangan, tetapi tidak bermakna pandangan ulama itu suci dan qudus. Makanya, ia boleh dikritik.

Wallahu alam

No comments: