BUDI BICARA PENTING DARI HUKUMAN


Seorang hakim di USA telah melepaskan hukuman ke atas seorang lelaki tua berumur 96 thn kerana memandu melebihi had kelajuan utk membawa anak lelakinya berumur 60an ke hospital kerana kanser. Hakim tersebut telah menggunakan budi bicara (common sense).

Hakim itu bukan beragama Islam. Hakim itu tidak perlu menjadi AJK rumah suci. Hakim itu hanya menggunakan akal utk membuat keputusan. Saya setahun sekali pasti melihat video tersebut dan pasti bergenang air mata. Ini soal humanity.

Manusia ini diberi akal. Undang2 sebagai panduan tetapi manusia diberi akal utk budi bicara. Apa kesalahan, kenapa dia berbuat demikian, berapa kos kecurian dan bermacam macam lagi. Kita yg bikin undang2 gunakan akal dan kita bukannya robot.

Selepas disiasat kenapa dia berbuat demikian sepertimana budi bicara Hakim di USA tadi...jika seseorang meminta maaf, contohi baginda terus memaafkan org lain apakah kes itu mudaratnya kecil.

Utk menjadi seorang yg mampu memaafkan org yg melakukan kesalahan kpd kita memerlukan jiwa yg besar. Org yg memaafkan sedangkan dia berada di pihak yg benar adalah kemuliaan buat dirinya. Pernah lihat video bagaimana bapa seorang muslim memaafkan pembunuh anaknya di mahkamah.

Takkan AJK2 Masjid tak tahu hadis, 'Iman yg paling utama adalah sabar dan memaafkan.' RM 28 dicuri itu ambil kesempatan tarbiah kpd wanita tersebut jgn ulangi lagi lebih byk muafaatnya. Kita masih ada pilihan. Kenapa selalunya AJK2 Masjid atau Surau dia punya lagak mcm Menteri.

Sdgkan Hakim di sebuah negara Pasir Berdengung boleh menggunakan budi bicara seorang anak VIP mencuri duit RM 1 billion lebih hanya perlu bayar balik wang dicuri RM 450 juta sahaja utk dilepaskan. Hakim di negara Pasir Berdengung tu hanya guna budi bicara kpd org2 VIP tetapi ada hakim di negara itu utk rakyat termiskin curi RM 1 dipenjarakan 3 tahun.

Andaikata jika wanita itu berkata, " Saya terpaksa mencuri kerana saya tiada lagi bekalan makanan utk dimakan oleh anak dan diri saya. Jika saya dihukum saya terima tetapi dosa2 kalian yg tidak mempedulilkan nasib saya apabila memohon bantuan saya serahkan nasib kalian di hadapan Allah swt.".... apa AJK tu nak jawab.

Norman Radzuan

No comments: