1. Perbezaan Perdana Menteri/Presiden yang berfahaman DIKTATOR dengan Perdana Menteri/Presiden yang berfahaman DEMOKRATIK dalam isu memilih pengganti.

2. Seorang Perdana Menteri/Presiden yang berfahaman DIKTATOR memilih penggantinya berdasarkan siapa yang dia boleh kawal atau sanggup menjadi boneka walau pun tidak layak dan tiada kemahiran,kebijaksanaan dan kependaian.

3. Seorang Perdana Menteri/Presiden yang berfahaman DEMOKRATIK memilih penggantinya berdasarakan merit atau berdasarkan kelayakkan,kebijaksanaan,kepandaian dan kepintaran.

4. Kelebihan memihak kepada Perdana Menteri/Presiden yang berfahaman DEMOKRATIK dalam memilih pengganti kerana dapat melahirkan pemimpin yang berwibawa berdasarkan merit.

5. Perdana Menteri/Presiden yang berfahaman DIKTATOR memilih penggantinya dengan cara yang salah ia itu berdasarkan siapa yang dia boleh kawal atau sebagai boneka, bukan berdasarkan siapa yang cerdik atau berdasarkan merit, sebab itu Perdana Menteri/Presiden yang berfahaman DIKTATOR tidak dapat melahirkan pemimpin yang bijaksana,sebaliknya memilih pemimpin yang tidak cerdik dan akhirnya merosakkan ekonomi dan kewangan negara akibat salahguna kuasa dan rasuah.

6. Anwar Ibrahim seorang DEMOKRAT yang mempraktikkan POLITIK NILAI dan mengamalakan POLITIK BERSIH mengajak rakyat Malaysia bangkit melawan dan menolak politik kotor yang dibawah oleh PEMIMPIN DIKTATOR yang telah terbukti merosakan negara kerana memilih pemimpin yang salah yang akhirnya merosakkan Ekonomi dan Kewangan negara dengan perbuatan rasuah dan salah guna kuasa serta adudomba perkauman bangsa dan agama.

7. Setakat ini Anwar Ibrahim berhasil dan berjaya menjatuhkan seorang diktator.

Memperkasa Reformasi Memaknai Demokrasi.

ANWARPM8 MEI10 2020

Pandangan Sains Politik.

No comments: