Penyelesaiannya Adalah PAS Pecah Dua?

 Oleh: YB Khalid Samad



Ada yang memaklumkan kepada saya bahawa dalam sesi dialog saya dan Zuhdi, dia ada menyebut kononnya saya bersetuju dengan cadangannya supaya PAS berpecah dua. Menurut Zuhdi, inilah apa yang telah disampaikan kepadanya oleh pimpinan PAS Kawasan Parit Sulong, Johor. Mereka bertanya, adakah ini benar? Memandangkan ini merupakan persoalan penting, maka saya diminta untuk menjelaskan pendirian saya terhadap cadangan Zuhdi bahawa PAS perlu pecah dua demi masa depan yang lebih cemerlang.

PENDIRIAN SAYA BERHUBUNG CADANGAN PAS BERPECAH

Sebenarnya saya sudah jawab isu ini pada malam tersebut, tetapi secara indirect. Oleh kerana ada yang tidak faham, maka biarlah saya nyatakan di sini dengan jelas bahawa saya TIDAK bersetuju dengan cadangan ini.

Bagi saya apa yang perlu dilakukan ialah supaya perbezaan pendapat yang wujud dibahas dan dibincang dengan penuh bertanggung-jawab. Perbezaan pendapat yang wujud adalah berhubung kaedah pendekatan yang perlu dilaksanakan PAS dalam suasana politik yang sedia wujud. Persoalan ini boleh dibahas secara ilmiah demi mendapat rumusan yang terbaik. Ianya isu ‘ijtihad siayaasah’ atau pendapat dan pandangan serta bacaan politik dan sudah pasti merupakan ruang di mana perbezaan akan wujud.

Masalahnya sekarang adalah perbezaan sebenar ini tidak dibahas. Sebaliknya dikemuka masalah yang tidak wujud sebagai masalah sebenar. Masalah yang tidak wujud yang sengaja diada-adakan ialah persoalan kononnya adanya golongan yang ingin menjatuhkan DS Presiden, menolak kepimpinan Ulama’ dan menolak syariat. Mana mungkin ada ahli PAS, apatah lagi diperingkat pimpinan Pusat, yang menolak konsep Kepimpinan Ulama’ dan syariat! Kalau benar berpandangan sedemikian, sudah lama bersama UMNO! Dalam soal kedudukan DS Presiden, sepertimana kedudukan semua AJK PAS Pusat, kuasa penentunya adalah di tangan Muktamar. Terpulang pada ahli menilai prestasi semua dan mengundi mengikut pandangan masing-masing.

Saya yakin bahawa sekiranya masalah sebenar dibahas, di mana kedua-dua pandangan berhubung kaedah pendekatan dikaji dan dibedah-siasat dengan menyeluruh dan teliti, satu keputusan yang terbaik akan akhirnya dicapai. Tetapi sekiranya ianya tidak dibincang dan sebaliknya ditonjolkan tuduhan-tuduhan yang tidak berasas, maka akhirnya perpecahan dan keputusan yang songsang pasti terhasil.

Bagi saya, mereka yang tidak sanggup membahas pandangan berbeza berhubung isu kaedah dan pendekatan sambil menaburkan tuduhan-tuduhan palsu adalah pihak yang inginkan perpecahan ini berlaku. Mereka seolah-olah telah membuat kesimpulan bahawa satu keputusan dan kata-sepakat tidak mungkin tercapai atau sekiranya tercapai sekali pun, ianya keputusan yang tidak seperti yang mereka inginkan. Oleh itu, usaha dilakukan untuk awal-awal membuka jalan ke arah perpecahan.

Dan sebenarnya inilah punca masalahnya. Ada yang tidak mahu menerima keputusan jemaah untuk bersama PR kerana dianggap PR menyebabkan PAS kehilangan punca. Maka walau dengan apa cara sekali pun, mereka berusaha supaya pendekatan yang mereka inginkan terlaksana. Walau pun ianya bererti memfitnah melalui tuduhan ‘Islam tanpa syariat’, ‘menolak kepimpinan Ulama’ dan sebagainya. Akhirnya yang diinginkan adalah kaedah dan pendekatan mereka dilaksanakan. Iaitu PAS bersendirian walau pun terpaksa berpecah.

Perumpamaan yang digunakan Zuhdi, iaitu perceraian dalam kes rumah-tangga yang bermasalah, adalah perumpamaan yang tidak tepat. Keahlian dalam sebuah Jemaah Islam tidak boleh disamakan dengan perkahwinan. Dalam sesebuah jemaah Islam keahliannya beratus ribu. Ruang perbezaan pendapat perlu jauh lagi luas dan sikap saling menghormati perbezaan ini perlu lebih jujur dan kukuh. Kalau perbezaan dalam jemaah pun tidak mampu ditangani tanpa berpecah, bagaimana pula nak ditangani perbezaan dalam masyarakat, yang pastinya lebih banyak dan beraneka ragam, sekiranya dijadikan pemerintah? Tangkap dan penjara? Tembak sebagai rakyat yang ‘bughah’?

Pada masa yang sama, dalam perkahwinan sekali pun, usaha menyelamatkan rumah-tangga perlu dilakukan dengan bersungguh dan sekiranya telah habis segala usaha barulah keputusan bercerai diambil. Ianya perkara yang diharuskan yang paling dibenci Allah. Maka sekiranya keredhaan Allah adalah matlamat terutama, semestinya ianya pilihan terakhir.

Hakikatnya perpecahan akan hanya menguntungkan UMNO/BN. Hanya yang buta politik tidak akan nampak hakikat ini. Oleh itu saya amat pelik apabila perpecahan dilihat sebagai kaedah penyelesaian terbaik. Terbaik untuk siapa?

STRATEGI DUA ARAS

Ada juga yang bertanyakan persoalan ‘Strategi dua lapis’ atau ‘dua aras’ yang ditimbulkan Zuhdi. Mereka ingin tahu apa yang dimaksudkan dengan strategi dua aras itu dan adakah benar bahawa melalui perpecahan PAS maka akan terlaksana strategi ini yang pernah dicadangkan satu ketika dulu.

Sebenarnya strategi dua aras tidak ada kena mengena dengan berpecahnya PAS kepada dua badan atau parti yang berasingan. Strategi dua aras merupakan strategi yang mengiktiraf perbezaan antara kerajaan Negeri dan kerajaan Pusat dari sudut kekuatan PAS. Diperakui bahawa PAS mampu menang dengan sendirinya di beberapa negeri tetapi tidak mungkin menang secara bersendirian di peringkat Pusat. Diperakui juga bahawa kemenangan di peringkat Negeri sahaja tidak memungkinkan kelebihan pemerintahan PAS terserlah oleh kerana disekat dan difitnah serta ditutup kebaikannya oleh kerajaan Pusat. Oleh itu, di peringkat Pusat apa yang diperlukan adalah sebuah kerajaan yang lebih adil yang tidak memusuhi perjuangan Islam yang dibawa PAS. Walaupun ia tidak bersetuju, tetapi tidak memusuhi sehingga bertindak tidak adil terhadap PAS sepertimana yang dipraktikkan dibawah BN.

Kerajaan Pusat yang tidak memusuhi PAS semestinya mengambil bentuk kerajaan campuran antara komponen parti pembangkang termasuk PAS. Hanya melalui pendekatan begitu sahaja akan BN mampu dikalahkan dalam suasana sekarang. Walaupun kerajaan campuran di peringkat Pusat ini bukan kerajaan PAS semata-mata, namun dengan pembentukkannya, ia akan menguntungkan PAS. Kerajaan PAS di peringkat Negeri tidak akan disekat dan dizalimi dan pada masa sama, mesej PAS tersebar luas melalui semua saluran media termasuk radio dan televisyen.

Maka strategi dua aras atau dua lapis ini mengandaikan pembentukan kerajaan PAS di beberapa Negeri dan ‘kerajaan campuran PAS dan parti-parti lain’ di peingkat Pusat. Apa yang sedang berlaku sekarang melalui PR sudah menghampiri strategi dua aras ini. Pada masa yang sama terbentuk juga kerajaan campuran PAS bersama parti-parti PR di peringkat beberapa Negeri. Aspek kerajaan campuran di Negeri tidak diberikan tumpuan pada ketika strategi dua aras ini diutarakan kerana tumpuan pada masa itu adalah:

i) Kerajaan PAS di Negeri dan kerajaan campuran di Pusat dan

ii) Bagaimana kerajaan campuran di Pusat akan membantu kerajaan PAS di peringkat Negeri.

Matlamat utama strategi dua aras adalah untuk memberi manafaat kepada PAS.

KESIMPULAN

Maka adalah diharapkan bahawa penjelasan tambahan ini akan mengukuhkan keyakinan semua ahli untuk terus bersatu sambil menguruskan perbezaan pendapat dengan cara yang matang dan bukan cara kebudak-budakan. Cara kebudak-budakan adalah melalui melempar tuduhan-tuduhan tidak berasas terhadap pihak yang berbeza pandangan. Inilah apa yang dilakukan sekarang oleh ‘golongan muda yang lebih semangat’. Sudah pasti ianya tidak wajar untuk PAS berpecah setiap kali adanya khilaf atau perbezaan pendapat. Kaedah yang lebih selari dengan Al-Quran adalah “wasyaawirhum fil amr” atau “dan mereka bersyura (berbincang) dalam urusan pemerintahan”.

Pada masa yang sama semoga penjelasan ini mengukuhkan juga keyakinan PAS terhadap pendekatan PR yang terbukti keberkesanannya. Perlu juga diadakan kesediaan untuk menerima keputusan yang diambil secara jamaai berhubung kaedah pendekatan yang perlu dilaksanakan. Jangan ada pihak yang oleh kerana keputusan itu tidak selari dengan pandangan mereka maka diusahakan perpecahan.

WaLlahu 'Alam
KHALID SAMAD

No comments: