Strategi Komunikasi K'jaan Langgar Etika



SHAH ALAM 18 OGOS : Sikap berdiam diri kerajaan Persekutuan dan negeri Sarawak bersabit perlantikan firma penerbitan Tv dan komunikasi strategik, FBC Media bagi menjalankan kempen media secara haram menimbulkan tanda tanya, kata Pengarah Komunikasi PKR, Nik Nazmi Nik Ahmad.

Menurut Nik Nazmi, tindakan membayar firma media Britain itu dengan jumlah jutaan ringgit untuk memperoleh perkhidmatan komunikasi strategik dan pengeluaran sama sekali melanggar undang-undang asas dan etika media antarabangsa.

"Apa yang dipertikaikan ialah bukan amalan mengambil penasihat media atau firma hal ehwal awam tetapi pengambilan mereka yang dibayar dalam jumlah yang besar hanya untuk menyokong dan memberikan imej yang baik kepada kerajaan sahaja," katanya dalam kenyataan media.

Awal bulan lalu PKR menuntut pihak terbabit menjelaskan bahawa FBC Media dibayar sebanyak RM15 juta setahun oleh Kerajaan Sarawak.

Ini berikutan pendedahan Setiausaha Agung KEADILAN, Saifuddin Nasution di Parlimen bahawa Kerajaan Persekutuan menerusi Pejabat Perdana Menteri telah membayar sebanyak RM57.68 juta kepada FBC Media antara tahun 2008 dan 2009.

Dalam pada itu, Nik Nazmi memberitahu bahawa FBC Media turut membayar syarikat perunding Israel, APCO untuk mempengaruhi Amerika Syarikat bagi pihak kerajaan Malaysia.

"FBC kini berjaya menarik perhatian akhbar-akhbar dunia dan telah menjejaskan nama Malaysia di peringkat global berikutan sikap kerajaan yang gemar menggunakan cara yang salah dalam menjalankan kempen," jelas beliau.

Tambahnya, tindakan FBC Media itu sama sekali bercanggah sebagai penerbit TV dan firma komunikasi yang menerbitkan program berat sebelah bagi penyiaran antarabangsa.

“Peranan bercanggah FBC Media sebagai penerbit TV dan firma komunikasi strategik menimbulkan persoalan memandangkan mereka menerima bayaran daripada Kerajaan Persekutuan dan Sarawak untuk menerbitkan program TV yang berat sebelah dan ditayangkan syarikat penyiaran antarabangsa seperti CNBC, CNN dan BBC,” ujarnya lagi.

Skandal kerajaan membelanjakan jutaan ringgit dalam membiayai kempen haram ini timbul selepas kerajaan menapis majalah the Ecomist berhubung perhimpunan aman Bersih 2.0 pada Julai lalu.

Sekaligus menyebabkan Perdana Menteri diasak untuk mengalah supaya menyiarkan polisi mengenai akta penapisan negara.

No comments: