JANGAN BEBANKAN RAKYAT DENGAN CARA KAMU BERBELANJA-ANWAR KEPADA NAJIB

Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim memberi amaran kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak tidak memperkenalkan Barangan baru dan Cukai Perkhidmatan (GST) untuk mengurangkan defisit belanjawan selepas beliau mengumumkan pembentukan sebuah jawatankuasa khas untuk mengkaji cara-cara untuk mengurangkan kekurangan - pada rekod tinggi - kepada 3% bt 2015.

"Malangnya, Dato Seri Najib terus mentadbir di belakang tabir rahsia," kata Anwar dalam satu sidang akhbar pada hari Rabu.


"Kerajaan BN tidak boleh mengheret orang ramai untuk menampung ketidakcekapan ekonomi dan kekurangan dasar. Mana-mana percubaan untuk memperkenalkan GST yang baru walaupun secara berperingkat-peringkat untuk mengurangkan defisit akan menolak dalam tenaga yang sama bahawa rakyat telah menolak penipuan pilihan raya."


Anwar merujuk kepada Black 505 perhimpunan, gerakan rakyat yang diterajui oleh Pakatan Rakyat untuk membantah undi penipuan dan penipuan dalam 5 Mei pilihan raya umum. Perhimpunan sangat berjaya telah menarik lebih daripada setengah juta rakyat Malaysia untuk berhimpun untuk menuntut peletakan jawatan kepimpinan Suruhanjaya Pilihan Raya.


Hanya Pejabat PM sahaja - RM4 BILION setahun?Anwar 64 tahun juga menegur Najib kerana cara beliau 'free-perbelanjaan', mencabar yang kedua, yang juga Menteri Kewangan, untuk menyangkal anggaran pembangkang yang  melibatkan perbelanjaan pejabat Perdana menteri sahaja menghabiskan sekurang-kurangnya RM4 bilion setahun ke atas "entourages besar dan beribu-ribu kakitangan".


"Menteri berkenaan telah dirujuk kepada hakikat bahawa mereka memerlukan RM27 bilion dalam pendapatan tambahan atau masalah defisit akan kekal. Kedudukan kami berbeza sepenuhnya dengan BN itu. Pendirian kami adalah konsisten dalam yang anda perlu bermula dengan dasar-dasar yang telus, yang bermakna anda menjimatkan berbilion-bilion , berhenti perbelanjaan yang berlebihan, mengurangkan perbelanjaan yang terlalu tinggi yang berlebihan Pejabat Perdana Menteri, rombongan yang besar, beribu-ribu kakitangan dan yang sudah akan berada dalam berbilion-bilion, "kata Anwar.


"Malah, anggaran awal kami ialah sekurang-kurangnya RM4 bil sahaja (dalam peruntukan bajet) adalah untuk Maharaja-jenis Perdana Menteri perbelanjaan. Dan saya akan mencabar beliau untuk menafikan ini, yang belum pernah berlaku dalam semua pengalaman saya sebagai Menteri Kewangan dan Sejarah negara ini. "



Setiausaha Agung PKR Saifuddin Nasution turut hadir pada sidang akhbar itu.






 Kesusahan kepada rakyat seperti pertumbuhan gaji telah menjadi lemah

Menurut Anwar, GST hanya boleh diperkenalkan sekiranya tahap purata pendapatan "rakyat biasa" telah meningkat dengan ketara dalam tempoh 5 tahun, jika tidak ia akan membawa kesusahan kepada kelas-kelas pekerja. Beliau berkata hakikat bahawa realiti gaji semasa di Malaysia yang hanya "rendah 2.6% purata pertumbuhan upah" telah dicapai antara tahun 2000 dan 2010.


"Dalam 10 tahun, kenaikan gaji hanya 2.6%. Memandangkan senario itu, ia tidak boleh diterima untuk membayangkan kerajaan akan memperkenalkan cukai tambahan, GST sebagai contoh. Jadi apa yang kita katakan ialah menghentikan pembaziran pertama. Kita bercakap tentang RM20 untuk 30 bilion komisen dan rasuah, perbelanjaan luaran. Lihatlah laporan Ketua Audit Negara, ini perlu ditangani terlebih dahulu."Dato Seri Najib tidak mempunyai legitimasi penuh dari segi undi popular, dan dia tidak mampu untuk menyampaikan yang paling asas janji-janji ekonomi sejak mengangkat sumpah baru-baru ini. Itu hakikat bahawa pentadbiran beliau perjuangan untuk mengurangkan harga kereta seperti yang dijanjikan dalam manifesto yang ditunjukkan beliau ketidakcekapan dan kekecewaan pentadbiran beliau. "


Anwar juga mengambil tugas Najib kerana gagal untuk menjaga janji-janji sebelum pilihan raya kereta murah dan rumah mampu milik. Beliau memberi amaran bahawa Pakatan Rakyat akan memantau harga hartanah pelarian rapat dan akan mengharapkan untuk melihat harga turun oleh sekurang-kurangnya 10%.


"Kita akan memantau prestasi kerajaan BN dalam perumahan awam dengan teliti dan akan mempertimbangkan kegagalan jika dia tidak boleh menurunkan harga purata perumahan mid-range oleh sekurang-kurangnya 10% dalam satu tahun yang akan datang," kata Anwar.Malaysia Chronicle


No comments: