VIDEO ADA DALAM POSTING DIBAWAH BAB TAKIYUDDIN BENGONG NI CAKAP.


 Video ni panjang. Lebih 20 minit. Siapa ada masa bolehlah tonton. Yang tak ada masa, aku akan cuba rangkumkan kesimpulannya di bawah.


Ceritanya mudah. Hanya tentang RUU yang hendak dibentangkan. Takiyuddin yang mula-mula sekali timbulkan isu bahasa. Tiada versi Bahasa Melayu. Siap suruh menteri tarik balik atau batalkan dan usulkan di peringkat lain.


Aku rasa, sesiapa yang tengok video ni tentu sakit hati dengan perangai Jasin. Mungkin dia rasa dia mantan hakim jadi dia boleh tunjuk pandai. Sibuk konon nak bagi orang lain faham. Termasuklah Speaker yang dia kata tak faham. Tapi dia sendiri yang tak faham.




Besut banyak kali menyampuk sebenarnya. Dua kali Speaker arahkan duduk. Mula-mula dia duduk juga. Kali kedua tu yang rasanya Speaker pun dah naik menyampah, terus kena gantung tiga hari.


Begitulah PN. Bila nak bincang usul, isu yang dia bawa lebih kepada teknikal. kalau dalam bolasepak ni, dia tak cerita bola offside atau ada foul, tapi dia cerita pemain sepak pakai kaki kanan, guna boot hijau. Cap ayam betul.


Tapi aku suka jawapan dari Timbalan Speaker dan Timbalan Menteri.


Timbalan Speaker Ramli Mohd Nor menjelaskan, walaupun bahasa rasmi dalam dewan adalah Bahasa Melayu, namun dalam undang-undang, Bahasa Inggeris masih digunakan.


Selagi rektifikasi tidak dibuat, pindaan di mana hanya Bahasa Melayu yang digunapakai, maka selagi itu tidak menjadi kesalahan jika RUU yang diusulkan dalam Bahasa Inggeris. Jadi Menteri tak perlu tarik balik.


Paling menarik jawapan dari Timb. Menteri Undang Undang, Ramkarpal Singh. Menurutnya, sebelum ini Mas Ermieyati yang jawat jawatan itu sebelumnya juga ada membawa RUU yang sama, dalam Bahasa Inggeris.


Waktu itu Taki tak pula timbulkan bahasa sebagai isu. Tak ada pula nak sindir-sindir kerajaan lebih utamakan Bahasa Inggeris. Sekarang lain pula.


Ramkarpal siap suruh Mas Ermieyati bangun dan berikan pengesahan yang perkara itu pernah terjadi sebelum ini. Adoi la. Terciduk nampaknya.


Begitulah PAS dan PN. Kalau orang buat, cepat dia nampak salah. Tapi tak reti nak tengok cermin dulu. Padahal dia sendiri pernah buat tapi masa dia buat tak pula jadi kesalahan.


Orang lain buat, salah. Kalau dia buat, tak ada apa. Halaluna waharamukum. Halal bagi aku dan haram bagi kamu semua. Itulah PAS/PN. Guane boh?


 

Raja Gelap 

.

No comments: