KEMARAHAN TERCETUS KERANA MENTERI BEBAS DARI DIKENAKAN TINDAKAN AKIBAT MELANGGAR ARAHAN KAURANTIN

Malaysiakini - Pertama kali dalam sejarah menteri pulang gaji kerana buat  silap, kata pemimpin PAS


Aliran terkejut dengan keputusan Pejabat Peguam Negara untuk tidak mengambil tindakan lebih lanjut terhadap menteri kabinet, Mohd Khairuddin Aman Razali kerana melanggar karantin rumah wajib setelah kembali dari Turki pada bulan Julai.

 

Orang-orang yang mematuhi undang-undang dengan senang hati mengetahui bahawa, setelah berbulan-bulan penyiasatan polis, tidak ada tindakan lebih lanjut yang akan diambil terhadap menteri itu - semuanya kerana beberapa prosedur teknikal. Nampaknya, perintah pemerhatian karantin yang diperlukan (Borang 14b) tidak dikeluarkan kepadanya.

 

Membiarkan menteri bebas dari tindakan yang tidak adil sama dengan memperlakukan orang ramai seperti orang bodoh. Banyak rakyat biasa yang didapati melanggar undang-undang untuk membendung wabak tersebut dengan segera didenda atau dipenjara. Tidak ada siasatan yang panjang untuk mereka. Ini adalah kes yang jelas mengenai standard terpilih .

 

Apa yang dikatakan ini mengenai pemerintah dan parti yang diwakili oleh Khairuddin? Apa yang dinyatakan ini mengenai bagaimana mereka berfungsi dan peraturan apa yang mereka pilih untuk diikuti (atau tidak). Apa lagi yang boleh kita harapkan dari mereka?

 

Kami mengharapkan menteri dan pemimpin lain dikenakan standard akauntabiliti yang lebih tinggi daripada orang awam. Perkara yang bertanggungjawab untuk dilakukan oleh pihak berwajib adalah dengan menundukkan menteri yang melanggar undang-undang sepenuhnya.

 

Jika tidak, itu tidak akan menimbulkan keyakinan di kalangan masyarakat bahawa keadilan sedang permainkan  - dan dilihat akan dilayan sebagai berat sebelah dan dua darjat.

 

Aliran meminta para menteri yang mencabul langkah-langkah pengendalian pandemi untuk melakukan perkara terhormat dan mengundurkan diri dari kabinet.

 

Sokonglah perjuangan untuk membina Malaysia yang berteraskan Keadilan, Kebebasan, Solidariti:

 


No comments: