RONASINA
ngapa dakwah di zaman media sosial ini, untuk mengajak orang bertaqwa kaedahnya mesti dalam bentuk kecam, sindir, dan umpat?
Ada sebuah post tular di Facebook pada
hari sambutan kemerdekaan tempoh hari. Catatan dibuat oleh seseorang tentang
berdosanya rakyat Malaysia beragama Islam yang sanggup berhimpun awal di padang
dataran menunggu sambutan perayaan tersebut sejak malamnya lagi. Umat Islam
yang datang awal ini dikatakan berdosa kerana meninggalkan solat wajib, solat
sunat serta ritual ibadah lain hanya semata-mata ingin menyambut hari
ulangtahun kemerdekaan tanahair yang disifatkannya cara Barat.
Akibatnya, post tersebut mendapat kecaman
ramai yang menyifatkan penulisnya membuat tuduhan melulu, serkap jarang,
dangkal serta gopoh dalam menilai dan menjatuhkan hukuman. Penulis bertegas
menyatakan jika yang hadir itu solat maka tak perlu melenting; yang tak solat
itulah yang meroyan dan perlu dikasihani. Akhirnya, penulis menjelaskan yang
hasratnya adalah untuk mengajak semua manusia bertaqwa kepada Tuhan.
Bila timbul isu ini, saya memang cukup sensitif kerana suatu ketika dulu
saya sering berhadapan individu dan kumpulan yang gemar menghakimi orang-orang
berpenampilan ‘kutu’ seperti saya. Ia boleh jadi dari lingkungan saudara-mara
serta kaum-kerabat, tak terkecuali juga dari jiran sekeliling. Mata mereka
dapat dilihat sentiasa mengecil dan tajam memandang sehingga kita berasa
seperti jalan bertelanjang di hadapan mereka. Kadangkala kita berasa seperti di
kandang salah yang bila-bila masa sahaja akan dijatuhi hukuman oleh hakim-hakim
suci ini. Seperti CCTV, gerak-geri kita setiap detik diperhatikan dengan curiga
seakan seluruh tubuh kita ini diselaputi najis yang akan beri bencana kepada
orang lain.
Mereka menunggu sahaja untuk menyindir dan menyeranah, yang mereka rasa
itulah cara terbaik untuk menyedarkan kita.
Saya rasa rambut suami awak lebih panjang daripada rambut awak sendiri,
kata seorang lelaki tak dikenali kepada isteri saya, di kedai dobi
layan diri beberapa tahun dahulu. Apalah dosa saya kepadanya hinggakan tak
sampai sepuluh minit melihat saya terus dia mampu berkata sedemikian. Dengan
berani dia membandingkan hal rambut isteri saya yang dia tak nampak sebab
ditutupi tudung, tetapi dijadikan senjata dia untuk membantai saya.
Biar rambut panjang asalkan jangan tangan panjang,
jawab isteri saya yang membuatkan dia terkerenyin tak bersuara
lagi. Malah ketika saya berada dekat dengannya sedikit pun dia tidak memandang
saya. Apa tujuan malaon ini? Dia rasa dia lebih muliakah?
Apakah kita ada alat untuk melihat takat kemuliaan atau kehinaan bagi
seseorang? Ya, ada. Ilmu penyukatnya. Itu yang dititikberatkan dalam agama
iaitu menuntut ilmu. Ilmu bersekali dengan amal dan adab. Makin berilmu makin
tunduk dan rasional seseorang itu. Tidak angkuh dan melulu.
Ilmu berbeza dengan maklumat. Kalkulator bukan ulama matematik, ia hanya menyimpan maklumat yang diprogram. Kadangkala kita yang banyak membaca berasakan kita sudah berilmu walhal kita hanya merekodkan maklumat di dalam otak kita sahaja dan kita keluarkan semula apabila diminta. Ilmu adalah pengetahuan yang terus menjadi sebati ke seluruh tubuh kita.
Bagi saya menuntut ilmu agama untuk menjadikan diri kita lebih baik
berbanding diri kita yang semalam. Ia bukan untuk merasakan diri kita lebih
mulia daripada orang lain. Jika tidak, tiada bezanya kita dengan Iblis yang
berasa dia tidak perlu sujud kepada Adam kerana merasakan kejadian dia lebih
mulia walhal perintah sujud itu datangnya dari Tuhan, pencipta dirinya dan juga
pencipta Adam. Iblis terlupa kerana dikaburi dengan bongkak dan riak. Itulah
mesej kisah Iblis enggan sujud untuk diambil iktibar. Kesombongan akan
menjahanamkan kehebatan.
Hendak berdakwah, hendak mengingatkan pihak lain itu tidak salah malah
ia murni tetapi eloklah ‘berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan
dengan sabar’ (Al-‘Asr ayat 3). Berpesan-pesan maksudnya bukan bedal-membedal.
Dengan kesabaran pula tu, bukan dengan gelojoh.
Tak eloklah bersangka-sangka, berperangai suka menyibuk dengan sengaja
mengintip-ngintip kesalahan orang, membuka aib dan mengumpat seperti yang
dinyatakan dalam surah Al-Hujuraat ayat 12.
Saya biasa hadir dalam program dan acara keramaian baik program sukan
begitu juga konsert. Tidak ada masalah untuk orang Islam bersolat sebab
kemudahan yang disediakan ada. Di pesta buku, di kompleks beli-belah, di
hentian rehat dan rawat, surau sentiasa penuh. Bagi yang biasa bersembahyang, di
mana-mana pun mereka takkan lupa melaksanakannya hatta di tepi jalan raya
sekalipun. Yang tak biasa bersolat, duduk dalam masjid pun tak akan mahu buat.
Manakala yang solat setiap waktu di masjid pun kadangkala kita nampak betapa
bengisnya muka dan betapa enggannya mereka menguntum senyuman. Tak percaya?
Pergilah masjid. Kita akan jumpa orang yang kasar dan bermuka ketat walhal
sujudnya lama dan doanya panjang. Salam pun tak pandang muka. Walhal solat itu
mencegah dari perbuatan keji dan mungkar (Al-Ankabuut ayat 45). Kalau masih
sombong dan tak melihat muslimin lain sebagai saudara macam mana?
Bukankah bacaan talkin di atas kubur kita disuruh jawab ‘semua muslimin
dan muslimat adalah saudaraku’ ketika ditanya ‘siapakah saudara kamu?’. Saudara
apa kalau sombong, berprasangka dan sering mengintip-ngintip kesalahan orang?
Apa faedahnya bagi seseorang itu dalam usahanya menjadi alim, sibuk pula dia
nak menghakimi dosa orang lain? Bukankah lebih afdhal tumpukan
dahulu amalan diri sendiri kepada tuhan. Jangan sibukkan hal orang lain.
Nak berdakwah ikutlah nabi. Ada siddiq, amanah, tabligh, dan fatanah. Kebijaksanaan itu penting. Amat tak bijak
kalau main pukul rata cakap mereka yang tak solat di perhimpunan tersebut
berdosa dan ‘hancur’. Itu sangat gopoh. Tuhan kata, sekecil-kecil perbuatan
baik walaupun sebesar zarah dan sekecil-kecil perbuatan jahat meskipun sebesar
zarah akan diperhitungkan demi sebuah keadilan. Bukan humban semacam aja!
Silap-silap satu amalan kecil orang yang kita sindir itu membawanya ke
syurga dek kerana ketulusan ketika membuatnya. Sebaliknya pula satu saja amalan
buruk kita iaitu sombong macam Iblis itu membuatkan 1,000 amalan baik kita
sia-sia. Bagaimana?
Tidak hairan juga bila memang ada pihak yang menyokong tulisan tersebut.
Bagi mereka benda betul wajar ditegur (baca: dikecam). Baiklah! Katakanlah ada
100 orang yang terkesan dengan sindiran itu lalu insaf menjadi baik, baguslah.
Tetapi bagaimana pula jika ada seseorang, iaitu pihak yang menyindir itu pula
berasakan dirinya hebat dan mulia seperti Iblis yang melihat Adam hina
daripadanya? Orang yang dikecam menjadi insaf, pihak yang mengecam pula berasa
bangga. Tak ‘win-win situation‘ la macam ni!
Mengapa dakwah di zaman media sosial ini, untuk mengajak orang bertaqwa
kaedahnya mesti dalam bentuk kecam, sindir, dan umpat? Kemudian jadi hakim yang
senang-senang sahaja menghukum? Aduh! Kacau masyarakat macam ini! Tiada
bijaksana (fatanah) atau tidak berkeupayaan untuk menjadi
bijaksana? Jadi, syarat untuk berdakwah masih belum lengkap lagilah. Jaga diri
sendiri dululah! Jangan cepat menghakimi orang dan terus menghukum.
Bukankah Allah seadil-adil hakim? (At-Tiin ayat 8)
Artikel ini
adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili FMT