SISTEM PENDIDIKAN HANYA UNTUK MENILAI GURU..BUKAN MURID DAN NILAI KREATIVITI DAN TATASUSILA

 




UPIH NYIOR


Di Malaysia, sistem pendidikan awam sebenarnya bukan utk menilai pelajar tapi lebih pada utk menilai guru dan sekolah. Itu sebab diadakan berbagai bentuk peperiksaan dari pendidikan rendah hingga ke menengah.

Kalau dikaji sistem pendidikan di barat dan juga di Jepun, pendidikan alaf baru lebih menitikberatkan pada nilai (value), kreativiti dan tatasusila. Utk mencapai tujuan itu, selain dari mendidik, guru kena pantau rapi perkembangan setiap murid.

Contohnya di UK, setiap guru akan mengkaji dan sediakan laporan terperinci utk setiap pelajar di dalam kelas dia. Bagi tujuan itu, kelas cuma ada kurang dari 25 orang murid.

Di Malaysia, satu kelas disumbat sehingga 50 orang murid, dan mustahil utk seorang guru utk pantau dan kaji setiap seorang anak muridnya. Jadi utk memudahkan kerja, sistem pendidikan kita diisi dgn berbagai bentuk peperiksaan yg sebenarnya utk menilai keberkesanan guru mengajar.

Selagi kelas kekal besar, usaha utk terapkan model pendidikan Japan, Finland, England dsb akan akhirnya jadi Legoland. Perubahan paling utama dan pertama yg perlu dibuat adalah banyakkan sekolah dan kecilkan kelas.

 

No comments: