DOSA DAN BALA


Dari kecil kita dipajakkan otak mengenai hukum hakam agama. Kita diajar dosa yang jijik dan perlu dielak. Contohnya: 


❌ Makan babi itu lagi jijik dari makan rasuah. 


❌ Pegang anjing itu lagi jijik dari meraba pelacur atau GRO. 


❌ Dosa perempuan tidak bertudung itu lagi teruk dari dosa memfitnah. 


Itu yang ditanam pada kita, walau kalau amatikan hukumnya, ia terbalik pula. Takde la saya buat perbandingan. Supaya kita boleh buat dosa lebih ringan. Jangan dipusing posting saya. Ya, kita sedar semua dosa pun perlu dielakkan. 


Cuma saya perhatikan. Masyarakat kita menilai dosa jijik dan besar ini apa yang nampak depan mata. Bukan kesannya kepada masyarakat dan negara. 


Contoh, pegang anjing itu boleh disamak. Tapi menunggang GRO samak macam mana pun dosa takkan hilang. Tapi kita benci anjing seperti dia bukan makhluk Allah. GRO pula set2 abam menggeletis mencari. 


Pergi konsert pula dihentam seperti terbalik dunia. Siap buat fitnah pula. Sebar video propaganda. Walhal dosa fitnah itu adalah lagi teruk dari membunuh. 


Masyarakat kita penuh orang hollier than thou. Pemegang kunci syurga neraka. Bigot agama yang rasa dia orang kanan tuhan. 


Mereka nampak dosa, sampai mintak Allah turunkan bala. Adakah itu dakwah yang kita nak tunjukkan kepada yang bukan Islam? 


Depa dok mintak turun bala, alih2 kena di negeri sendiri. Konsert separa bogel dipertonton di khayalak ramai di Bachok dan Pendang. Selang 2-3 hari depa mengecam konsert di KL. Itu bala mana pula yang mendatang? 


Dari doa turunkan bala, lagi afdal kita doakan diberikan hidayah dan rahmah Allah. Itu lagi sedap dipandang dan didengar. Itu pada saya ajaran Islam sebenar. 


Salam hormat,

Liyana Marzuki 


PS- Terima kasih yang doakan saya untuk berhijrah dan berhijab. Saya hargai setiap doa. In sya allah…



No comments: