PH, JANGAN LAGI TERTIPU DENGAN MAHATHIR



@Raheem Arshavin

Tun Mahathir tiba-tiba mahu muncul sebagai wira. Mahathir Tua mendadak mengadakan sidang media dengan anggota gabungan Pakatan Harapan (PH) dan menyerang keras Perdana Menteri Muhyiddin Yassin. Tun juga nampaknya berusaha membina persepsi bahawa dialah yang memimpin kumpulan pembangkang (Pakatan Harapan).

Namun semua orang tahu bahawa Dato Seri Anwar Ibrahim (DSAI) adalah pemimpin pembangkang yang diiktiraf (Pakatan Harapan). Setakat ini, tidak ada tokoh lain yang dikedepankan oleh Pakatan Harapan.

Semua orang pastinya mengingati hal ini. Kerana Mahathir mengundur diri, kerajaan Pakatan Harapan bubar dan tersekat di tengah jalan. Janji politik PH akhirnya terpaksa dihentikan buat sementara waktu kerana kuasanya dirampas di tengah jalan.

Kerana egoisme Mahathir juga, usaha untuk membina kerajaan pro-rakyat gagal. PH digulingkan dan digantikan oleh pemerintahan kerajaan Pengkhianatan Nasional (PN) yang berorientasi kepada elit politik dan pembahagian kuasa.

Mahathir menjadi semakin gelisah setelah dikalahkan oleh Muhyiddin dalam pemilihan parti Bersatu. Mahathir kelihatan semakin risau apabila anaknya Mukhriz Mahathir ditumbangkan di Kedah.

Kerana itu jelas bahawa motif politik Mahathir dekat dengan PH. Mahathir seperti Mahathir yang menggoda PH untuk menjadi calon Perdana Menteri pada tahun 2018 lalu. Mahathir terus licik gilakan kuasa dan juga hanya ingin memperkayakan diri serta keluarganya.

Disebabkan itulah, jangan jadi seperti keldai yang jatuh ke dalam lubang yang sama, PH harus menolak keberadaan Mahathir. Mahathir jangan lagi dibenarkan menjadi penunggang kuda Pakatan Harapan.

Daripada memikirkan tentang Mahathir, PH yang ada sekarang seharusnya lebih fokus untuk menyatukan sokongan ahli Parlimen dan rakyat. Kedua-dua aktiviti ini harus dilakukan agar usaha mengembalikan mandat dan kuasa rakyat dapat dijayakan.

*****

No comments: