KONVENSYEN PAKATAN PULAU PINANG

Sepatutnya isu perkauman dengan segala rangkaiannya tidak wajar mendominasi pemikiran rakyat Malaysia, justru ada pelbagai masalah yang jauh lebih penting dan mendesak untuk segera diselesaikan.

Malaysia dengan masyarakat majmuknya sepatutnya menumpukan perhatian kepada masalah yang sangat mendesak – iaitu isu penting mengenai keadilan dan demokrasi, harga barangan yang terus meningkat, isu rasuah yang sangat melemaskan, isu buang bayi, kes- kes jenayah yang terus meningkat, isu salah guna kuasa oleh pihak tertentu, isu pembaziran wang rakyat, isu projek mewah yang sama sekali tidak menguntungkan rakyat – kecuali segelintir golongan elit yang berkepentingan.

Juga isu kekurangan tenaga kerja tempatan, ke mana ‘hilang’ atau ‘bersembunyi’nya belia tempatan, khususnya belia Melayu yang kini tidak berada dalam pasaran kerja menyebabkan pekerja asing melimpah ruah di pasaran hingga mereka mendominasi bandar-bandar di hari-hari cuti umum dan banyak lagi isu.

Sepatutnya semua isu ini yang menjadi tumpuan pemikiran sesetengah rakyat justru semua masalah ini benar-benar menyentuh kehidupan rakyat Malaysia. Malangnya, hampir seluruh masa, tenaga dan pemikiran, malah wang ringgit dihabiskan untuk membincangkan isu perkauman ini.

Isu harga barangan naik sangat dirasakan oleh semua rakyat – tidak kira Melayu, Cina, India, Kadazan dan lain-lain – kecuali golongan elit yang berkuasa, serta golongan korporat yang mewah, yang tidak pernah merasakan pedihnya berbelanja di pasar atau di kedai runcit.

Dalam masa yang sama bagaimana pemimpin politik boleh memiliki rumah seperti istana, kenderaan mewah yang memenuhi sekitar halaman rumah di lereng bukit, perabut rumah yang tidak terkira harganya yang dibeli di luar negeri, keluar negeri dengan berbelanja sesuka hati dan pelbagai lagi kehidupan mewah yang dipamerkan.

Dari mana mereka mendapat wang semewah dan sebanyak itu. Dalam masa yang sama, mangsa banjir di Kedah, Perlis, di Kelantan dan di tempat lain menitiskan air mata menyaksikan kemusnahan barangan mereka di samping bagaimana pula untuk mereka meneruskan kehidupan.

Para nelayan di Kuala Sedili, Kemaman, Kuala Kedah, Juru, Pantai Remis dan tempat lain yang menghadapi tekanan hidup begitu berat sekali mengeluh melihat harga barang yang terus menerus naik setiap kali pergi ke pasar atau ke kedai runcit untuk membeli beras, gula, tepung dan barangan keperluan lain. Semuanya ini adalah luka rakyat yang sangat memedihkan.

Oleh itu apa perlunya isu perkauman dimainkan dalam keadaan negara begitu banyak masalah yang tidak terselesaikan. Belum lagi masalah rasuah yang sangat menakutkan, demokrasi yang entah terumbang-ambing, gejala sosial – buang bayi, bersekedudukan, dadah dan bakal datang pula hub hiburan yang sangat menakutkan dan pelbagai lagi masalah.

Justru apa perlunya rakyat diasak dengan isu perkauman setiap hari yang dimainkan oleh media tradisional dan kata-kata pemimpin politik. Teriakan perkauman ini tidak menguntungkan negara yang sepatutnya kita pelihara dengan sebaik-baiknya.

Malaysia, seperti kata pengarang Inggeris, Anthony Burgess, adalah bumi yang sangat subur. Katanya, campak saja benih di mana-mana akan tumbuh subur, pantai dan lautnya banyak ikan, negerinya indah, bergunung-gunang, pantai dan pulau-pulaunya cantik.

Demikian kaya dan suburnya bumi Malaysia ini.

Oleh itu dalam keadaan dan suasana begini mengapa masih lagi kedengaran teriakan perkauman, adu domba dan segalanya.

Lebih-lebih lagi semakin dekatnya Pilihan Raya Umum Ke-13, teriakan perkauman itu semakin nyaring dan amat menakutkan, sepergi ngaum singa dan harimau di hutan Afrika.

Sebab itu, pada pendapat saya Konvensyen Pakatan Rakyat Kali Ke- 2 di Pulau Pinang 19 Disember ini sewajarnya tidak melayan teriakan isu perkauman yang merugikan ini. Konvensyen yang penting itu, yang mungkin terakhir sebelum PRU Ke-13 perlu hanya memberi fokas iaitu cara mana menawan hati nurani rakyat supaya menyokong Pakatan dalam pilihan raya nanti, agar dapat membuat perubahan untuk kebaikan rakyat.

Isu perkauman nampaknya lebih banyak ditujukan kepada penduduk luar bandar, yang jauh di pedalaman, yang tidak melayari internet dan saluran media alternatif. Golongan inilah sewajarnya diberikan tumpuan untuk menjelaskan kepada mereka akan tawaran Pakatan Rakyat jika memenangi pilihanraya nanti.

Kepada pengundi luar bandar hal inilah perlu diterangkan bezanya antara Umno/BN dan Pakatan Rakyat. Bagaiamana rakyat pelbagai kaum di negeri yang kini diperintah oleh Pakatan Rakyat, dilayan seadil-adilnya dari semua segi bidang kehidupan.

Tidak dinafikan, antara masalah yang dihadapi oleh Pakatan Rakyat dan mesti diselesaikan segera ialah soal membina rangkaian penerangan yang benar-benar berkesan dan ini mesti dilakukan sekarang justru PRU Ke-13 sangat dekat.

Sementara itu, seperti yang dinyatakan berulang kali, pendaftaran pengundi baru – khususnya di kalangan anak dan saudara mara serta sahabat handai warga Pakatan Rakyat mestilah juga disegerakan.

Tentu saja Konvensyen 19 Disember ini di mana Dr. Mujahid Yusuf Rawa sebagai Pengarah Sekretariatnya menjadi perhatian oleh pelbagai pihak, sejauh mana ia menyusun jentera pilihan raya, melakar strategi dan manifesto, bagaimana ia membaca senario politik yang ada dan menanganinya.

Berhentilah membincangkan isu siapa Timbalan Perdana Menteri jika Pakatan berkuasa, isu negara Islam dan hudud, isu pembahagian kerusi dan isu-isu yang boleh menjadi ‘bola tanggung’ kepada Umno/ BN. Isu ini sebenarnya boleh dibincangkan di peringkat dalaan dan tertutup, bukan diluahkan di depan media.

No comments: