Syarikat Filipina beli ekuti Esso-KERAGUAN MENGENAI PELABURAN DARI SYARIKAT YANG TERBABIT DENGAN MINUMAN BERAKOHOL

KERAGUAN TIMBUL APABILA IKUITI YANG MEMBABITKAN SAN MIGUEL INI KERANA IANYA DI KAITAN DENGAN PRODUK MINUMAN BERAKOHOL SEDANGKAN KAKITANGAN ESSO MALAYSIA 70% ADALAH MELAYU ISLAM...


San Miguel: from beer to oil

‎PETRON CORP...MIRZAN MAHATHIR ANTARA PENGARAH URUSAN-DAN PENGGABUNGAN AIR ASIA DAN MAS MENYAKSIKAN TAN SRI WAN AZMI KEMBALI.INI SEMUA BERKAITAN DENGAN DAIM ZAINUDDIN DAN MAHATHIR MOHAMMAD DAN AMAT MENARIK UNTUK DIAJI AKAN PERANAN MEREKA DALAM DUNIA PERNIAGAAN DI MALAYSIA.

Other Board Members on Board*

Name (Connections)Board RelationshipsType of Board MemberPrimary CompanyAge
Reynaldo David 70 Relationships--ISM Communications Corp.68
Bernardino Abes 14 Relationships--Philex Mining Corp.79
Ronald Haddock 49 Relationships--AEI70
Estelito Mendoza LLM. 64 Relationships--Manila Electric Co.79
Eduardo Cojuangco Jr. 14 Relationships--Petron Corp.75
Roberto Ongpin 118 Relationships--ISM Communications Corp.--
Romela Bengzon 14 Relationships--EasyCall Communications Philippines Inc.51
Artemio Panganiban (Ret.) 134 Relationships--Manila Electric Co.73
Joseph Pineda 28 Relationships--San Miguel Corp.47
Aurora Calderon 19 Relationships--San Miguel Corp.56
Mirzan Mahathir 37 Relationships--AHB Holdings Berhad52
Ferdinand Constantino B.A (Econ) 53 Relationships--San Miguel Corp.59
Virgilio Jacinto 25 Relationships--Ginebra San Miguel Inc.54


San Miguel Corp ambil alih 65 peratus kepentingan harga RM614.25j ,SYARIKAT YANG PERNAH DIKAITKAN DENGAN MIRZAN MAHATHIR INI, DIKATAKAN JUGA TERLIBAT DALAM PETRON..PETRON ADALAH ANAK SYARIKAT SAN MIGUEL ...DAN KINI MIRZAN ADALAH SALAH SEORANG DARI DIRECTOR DALAM PETRON...DAN KEMUNGKINAN TIADA LAGI SYER BELIAU DI DLAM SAN MIGUEL YANG DIKAITKANDENGAN ARAK..???

San Miguel strikes deal for Malaysian oil assets


BusinessWorld Online - 1 day ago
Following wire reports that an agreement had been reached, San Miguel issued a statement saying that its board of directors had approved the purchase of ...
SMC Upgrading For Malaysian AcquisitionManila Bulletin
San Miguel Corporation : SMC buys EXXON Mobil's downstream oil ...4-traders (press release)



SPEKULASI mengenai syarikat yang bakal mengambil alih 65 peratus ekuiti dalam ESSO Malaysia Bhd daripada ExxonMobil International Holdings Inc (EMIH) terjawab apabila konglomerat Filipina, San Miguel Corp muncul sebagai pembelinya.


Syarikat berpangkalan di Mandaluyong City, Metro Manila itu, semalam melengkapkan perjanjian jual beli (SPA) dengan EMIH untuk mengambil alih kepentingan ekuiti itu pada harga AS$206.020 juta (RM614.25 juta) atau RM3.50 sesaham.
Harga itu adalah 29 peratus lebih rendah berbanding harga semasa Esso Malaysia yang mana pada sesi akhir dagangan di Bursa Malaysia semalam, sahamnya melonjak 14.1 peratus atau 61 sen untuk ditutup pada RM4.95 sesaham.

Bersandarkan harga semasa saham Esso Malaysia, penjualan 65 peratus ekuiti itu sepatutnya pada harga kira-kira RM760 juta.

Namun, difahamkan faktor utama EMIH melepaskan 65 peratus ekuitinya itu kepada San Miguel pada harga lebih rendah itu berikutan kesediaan syarikat Filipina itu membuat pelaburan tambahan di kemudahan penapisan minyak Esso Malaysia di Port Dickson, Negeri Sembilan pada masa depan.

Kemudahan itu kini mengeluarkan pelbagai produk termasuk petrol, diesel, gas petroleum cecair (LPG), bahan api jet, minyak tanah dan lain-lain bahan berasaskan petroleum.
Ketika ini, konglomerat Filipina itu terbabit dalam perniagaan tenaga, telekomunikasi, infrastruktur serta pengeluaran minuman beralkohol.

Ia turut memiliki syarikat pemasaran dan penapisan minyak terbesar di Filipina menerusi penguasaan 68 peratus dalam Petron Corporation.

Esso Malaysia dalam kenyataannya kepada Bursa Malaysia semalam berkata, penjualan ekuiti itu akan menyediakan peluang yang unik buat San Miguel meluaskan portfolio perniagaan pemasaran dan penapisan minyaknya, di luar Filipina.

“San Miguel juga turut berada dalam landasan terbaik dan berpotensi untuk meraih manfaat dalam operasi bahagian penapisan minyak sedia ada Esso Malaysia yang sudah di naik taraf kepada segmen produk nilai tambah.

“Menerusi 560 stesen runcit di Malaysia, Esso Malaysia juga dijangka terus memberikan pendapatan stabil dalam pasaran sedang berkembang,” katanya.

EMIH melantik Maybank Investment Bank (Maybank-IB) sebagai penasihat bagi melaksanakan penjualan berkenaan.

Serentak tawaran pengambilalihan itu, San Miguel juga mencadangkan kepada Mobil International Petroleum Corp dan EMIH untuk mengambil alih ExxonMobil Malaysia Sdn Bhd dan Exxon-Mobil Borneo Sdn Bhd membabitkan jumlah AS$403.979 juta (RM1.2 bilion).

SPA yang dimeterai San Miguel dan EMIH itu bagaimanapun bergantung kepada beberapa syarat, termasuk kelulusan daripada kerajaan.

No comments: