DR MUSA NORDIN BUKAN NAMA KECIL DALAM BIDANG PERUBATAN


Imej mungkin mengandungi: 2 orang, teks
DR PRUBATAN VS DR SURAT..TAPI DR SURAT MENYURAT NAMPAK LEKEH ILMU..


Nama Dr Musa Nordin bukan kecil dalam alam perubatan Malaysia. Saya sendiri kenal nama ini sewaktu masih seorang pelajar perubatan. Nama beliau mula naik sekitar 2010 sewaktu aktif dalam VIVA Palestina yang giat membantu penduduk Gaza.


Beliau seorang yang turun padang dan ligat dalam kesukarelawan perubatan di Malaysia malah seluruh dunia. Tahun 2017 namanya diangkat media di Malaysia sewaktu beliau dianugerahkan Pencapaian Sepanjang Hayat Gabungan Persatuan Perubatan Islam Sedunia (FIMA) yang disampaikan oleh Presiden Erdogan.

Dr Musa Nordin terkenal ‘garang’ dan provokatif dalam tulisan-tulisan dan penampilan beliau di TV. Antara quote yang diambil Dr Musa yang tidak boleh saya lupa ialah dalam artikel beliau yang membela houseman/junior doctor yang dianggap sesetengah senior doctor sebagai “lowest form of life, even lower than the amoeba”.

Banyak doktor-doktor yang berkhidmat dalam KKM sekarang pernah menerima sentuhan IMARET (Islamic Medical Association of Malaysia Relief Team) seawal mereka pelajar universiti dan kenal dengan sosok Dr Musa Nordin yang mendokongnya. Sesetengah orang, walau pun melawak nampak serius, tapi ada orang yang serius tapi tetap nampak lawak.

‘Kesilapan’ Dr Musa ialah meneruskan corak penulisan beliau yang biasanya provokatif dalam isu keperluan PPE yang menerusi pemerhatian beliau di lapangan tidak mencukupi. Malang bila ‘my plea to MOH’ (Rayuan saya kepada MOH) terutamanya frasa ‘ivory tower’ diterjemahkan sebagai serangan kepada MOH setelah ditambah rencah sana sini oleh portal-portal politik dan penulis yang senada.

Lagi malang apabila netizen lebih sudu dari kuah sampai sanggup menghina penampilan fizikal Dr Musa Nordin. Jijik.

Dr Noor Hisham Abdullah nama besar. Dr Musa Nordin nama besar. Sesekali mereka kritikal terhadap satu sama lain untuk kebaikan Malaysia. Kita (terutama kaki politik 24 jam) jangan jadi batu api.

Dr Hafez Iftiqar Termizi, MBBS

~ MHDaily

No comments: