Islam memerintah, Pas bertelagah


Perjuangan Pas pada zaman Presiden Fadzil Noor dan Mursyidul Am Nik Aziz Nik Mat adalah untuk meletakkan Islam sebagai pemerintah. Namun selepas kematian kedua-dua tokoh itu, Pas bertelagah sesama pemimpin dan ahlinya sehingga melemahkan pemerintahan dan kini kembali diperintah dan hilang kekuatan
Ciri hakiki dan sebenar bagi jemaah Islam mestilah punyai kuasa memerintah. Ketika itulah maka wajib setiap orang Islam menyertainya.
Namun apabila kelihatan kuasa semakin hilang dari kalangan jemaah Islam maka orang Islam kini berbondong-bondong masuk ke dalam parti yang kurang islamik seperti PKR atau DAP.
Harapan Baru dan PAS
Kala tersebar luas dan gegak gempita Gerakan Harapan Baru maka parti tua orang Islam – Pas – yang bertunjangkan ulama tua dan muda mulai mengemukakan komen dan berfatwa macam-macam versi.
Yang hakikinya ialah sebahagian ulama tua dan muda yang berjaya memperolehi kuasa sejak PRU 13 lalu merasakan bahawa Pas bakal ditinggalkan oleh sebahagian rakan-rakan seperjuangan yang berhasrat meneruskan dasar Islam melalui entiti baru kerana tidak yakin pimpinan baharu parti Islam boleh mengembalikan kepercayaan bukan Islam kepada parti itu.
Jadi, selepas ini, perjuangan Pas kembali semula kepada alim ulama yang hanya inginkan keredhaan akhirat dan tolak habuan duniawi dgn motto “kalah di dunia tidak gundah gulana namun menang di akhirat menanti para pejuang”
Inikah kesudahannya kepada Pas yang gemilang pada era 1998 – 2013 lalu?

GHB bawa mesej Pas
Maka dengan tertubuhnya sebuah parti politik yang membawa mesej Pas yang bersama Pakatan Rakyat maka penyokong tegar Pas yang mula beralih arah kepada GHB. Parti baru ini lebih bebas dan tidak perlu terikat dengan dosa dan pahala mengikut pemahaman ulama Pas sebagaimana yang diperjuangkan Pas.
Perjuangan Islam kini semakin disemarakkan oleh GHB yang disertai oleh aktivis yang selama ini menggerakkan jentera pas

Pelbagai parti tidak merugikan
Kononnya berbilang parti Islam akan merugikan jemaah. Tapi Pas sehingga kini tidak mampu menegakkan hujah tersebut. Malah berbilang parti tidak rugikan perjuangan Islam. Banyak negara Islam seperti Pakistan, Mesir, Tunisia, Turki dan sebagainya mempunyai pelbagai gerakan Islam dalam politik.
Sebaliknya bekas ahli dan penyokong Pas lebih tertarik dengan dakwaan Kekayaan dan gaya hidup pemimpin Pas yang menang Muktamar baru-baru ini agak keterlaluan sehingga menimbulkan persoalan punca dana. Apakah benar spekulasi bahawa mereka bersengkongkol dengan pimpinan Umno secara senyap?
GHB gantikan Pas
Bertiup kencang ura-ura kerajaan Selangor bakal disusun semula jika berlaku perubahan dalam penubuhan Pakatan 2.0 oleh PKR DAP dan parti baru GHB sedang diperkatakan dalam dan luar setiap parti.
Yang pasti jika Pas akan tersingkir daripada sebahagian kerajaan di Selangor maka banyak alim ulama Pas akan kehilangan jawatan sekaligus gaji dan elaun
Kalaulah pemimpin Pas tidak terlalu sombong memutuskan hubungan dengan DAP tempoh hari semua ini tidak akan terjadi. Wallahualam.

No comments: