Saturday, June 20, 2015

KRONOLOGI PAS BAKAL ORANG MELUAT...

Aku ambik ni kat amano world..persEpsi penulis berbagai tentang awal kajang move dan menggnantikan Khalid Ibrahim..Bagi yang anggap Khalid bagus di Selangor aku tak mau pertikai...luar nampak bagus..dalam tak tau...kalau tidak masakan banyak kontrak dapat pada Umno dan kedekut duit untuk ahli ahli nak gerakan kerja sampai kena sabotaj dengan masalah sampah,,,,,sekarang tak dengar pulak masalah sampah berlaku...kot dah tukar kontraktor...dari sekecil kecil kontrak sampai sebesar besarnya di bolot kontraktor Umno habis yang kecil kecil orang pakatan langsung tak ada....duit simpan..nak simpan buat apa ...gunalah untuk kebaikan rakyat....lain lain politik punya hal lah...so no komen lebih lebih..baca la dlm blog aku ni banyak yg tulis dan copy dari lain lain....apa pun aku copy ni untuk ahli PAS renung...aku rasa aku dah lalui keadaan PAS sebelum era 1998.sejak sekolakmenengah ikut juga ceramah PAS..PAS hanya menjadi buah mulut dan sokongan lepas peristiwa DSAI mata lebam dan dipecat...wadah baru orang nak lawan Mahathir..yang ini nangoi nagoi yang dok belajar lagi masa ni..tak boleh nafikan....itu kena lihat dan renung betul betul...sekarang era PAS orang naik meluat...hati hati PAS......jangan sombong...






 KRONOLI BODOH PAS .........



Kronologi permainan PAS tentang hudud bermula selepas insiden Kajang Movie.

1. Sebelum PRU ke 13, PAS sendiri sebut, hudud itu percentage kecik je dalam Islam. Basmi kemiskinan itu lebih penting. Gaji minima dan sebagainya.

2. Tetapi selepas marah dengan PKR dan DAP dalam insiden Kajang Movie dek emosi, mereka kompang isu hudud 24 jam bagi mengapi2kan situasi.

3. Macam mana la orang tak boleh detect permainan PAS kat situ?

4. Masalah kemiskinan masih ada. Masalah air bersih, jalanraya, kini isu banjir dan rumah mangsa banjir pun tak settle2 lagi. Itu tak citer bab penawaran kerja di Kelantan. Aku dapat tahu ada yang kata Nasrudin menipu bila kata kerajaan negeri dah bina 700 buah rumah di Kelantan. Mana taknya. Kerja2 NGO pun dia claim kredit kat kerajaan negeri. Itu gosip2 yang aku baca di FB la. Tapi macam aku sebut tadi la. Sedang yang asas pun PAS masih merangkak2 membina macam mana kau nak menyakini parti itu melaksanakan hudud.

5. Yang lebih teruk, punya la bersepah2 masalah rakyat tertindas di merata ceruk Malaysia, isu hudud gak yang PAS gaduhkan dengan DAP sampai tenggelam isu2 nasional.

6. Masalah depan mata neh dah kita nampak. Bukan itu yang nak dipedulikan. Sibuk pula mencipta propaganda.

7. Mungkin nak balas dendam dan lepas geram. 

8. Jadi macam mana kita nak sokong? Bila isu hudud dipropagandakan bagi mencapai millage politik? Sedangkan niat asalnya nak melaksanakan, tetapi kini bertukar menjadi propaganda bagi melampiaskan rasa marah terhadap pihak tertentu dalam PR.

Aku perhatikan perangai sesetengah pimpinan PAS dari hari ke hari bulan ke bulan sampai masuk tahun baru dan akhirnya aku menyimpulkan satu keadaan. Sesetengahnya dari mereka sebenarnya menipu penyokong2 je. Kesian la sapa yang terpedaya. Hari terakhir persidangan parlimen dah memuktamadkan pemerhatian aku.

Dan bagaimana pula PAS ditipu dan dipermainkan UMNO?

1. PAS mahu sangka baik pada UMNO dalam isu pelaksanaan hudud.

2. Aku takde masalah dengan tindakan tersebut. Jika benar UMNO nak menyokong.

3. Tetapi kita semua sedar bahawa UMNO takan sokong.

4. Tak payah pergi jauh. Royalti ada dia bagi? Lebuhraya ada dia bina? Semua pimpinan2 PAS yang diboikot berceramah, diban dari muncul di kaca tv, didakwa dan sebagainya, ada dirunding untuk melepaskan mereka? Bukan kah tindakan itu semua dikenakan atas nama 'politik'? Bukannya pemimpin2 PAS neh p membunuh. Tetapi ada ke UMNO selaku kerajaan mahu mengambil satu alternatif atau pendekatan membetulkan kesilapan tersebut? Takde.

5. Jadi kita tahu la yang UMNO menipu. Dia memang tak ikhlas. Bukan macam yang Nik Amar sebut.



Apa neh brada? Apa neh brada? UMNO tue memang tak ikhlas bukan kira awal ke tak awal ke. Aku neh lagi ikhlas bila cakap UMNO tue tak ikhlas.

6. Usul berkenaan hudud dibawa ke parlimen oleh Marang (Hadi Awang) untuk dibahaskan. Usul berkenaan gagal dibentang pada sesi persidangan lepas dan sesi persidangan yang baru berlalu. Itu satu.

7. Yang kedua. Sudah la usul itu dibawa oleh Hadi Awang. Tapi batang hidungnya pun takde kat parlimen. Macam mana neh? Kita nak hudud. Hudud itu adil. Tapi pemimpin yang tinggal tanggungjawab itu adil ke? Jangan cakap bab dia buat dua, tiga kerja la. Buat kerja kena amanah tak kira la satu ke dua ke apa ke. Kalau ada banyak tanggungjawab tapi tak amanah buat apa. Pilihla yang mana mendekati kemampuan dia dan tinggalkan jawatan yang dia tak mampu pikul lagi. Kita cakap tentang sistem perundangan Islam membentuk keadilan. Tetapi diri kita sendiri tak bersikap adil pada pengundi2 kita. Adakah semua masalah penduduk Marang dah selesai?

8. Usul berkenaan bukan la apa2 sangat. Ia untuk beri kuasa lebih kepada mahkamah syariah. Supaya mahkamah syariah boleh menambahkan jumlah hukuman rotan kepada pesalah zina which is aku bersetuju juga. Tindakan keras kepada pelaku zina itu perlu. Denda 'duit' tak relevan. Buang bayi satu hal. Tapi perzinaan itu dah semacam jadi budaya pula pada zaman sekarang. Tak cool la kalau kita tak berzina. Konon-konon.

9. Tapi tuan punya usul tak hadir parlimen. Dan speaker pun letak usul di hujung2. Macam taknak bagi bahas pun ada.

10. Rupa2nya terbongkar juga wajah sebenar kerajaan bila Mahfuz provoke speaker semalam. Mahfuz tanya kenapa letak usul bab EKJS 2 kat hujung2. Kejap ada kejap takde. Speaker sound Mahfuz. Dia kata kah dah bagitau ari tue kat Marang, Kota Bharu dan Pokok Sena. Dalam bilik dia. Kita akan beri laluan kepada usul yang mendapat sokongan kerajaan. 

11. Konon nak malukan Mahfuz. Padahal Mahfuz provoke je. Dengan niat speaker akhirnya mengakui secara tak langsung yang kerajaan tak bagi laluan kepada Marang untuk bentang usul berkaitan EKJS II. 

12. Kat situ nampak macam Mahfuz tembak kerajaan. Padahal apa dia? Mahfuz pukul UMNO untuk sindir PAS.

13. Terang2 la dia nak khabar. PAS sudah kena tipu dengan UMNO dalam isu hudud. Booooooo.

14. Tapi yang nak melaksana dan beria2 gaduh bagai di media pun tak bersuara back up Mahfuz. Geng2 ustaz takde ke dalam parlimen time tue?

15. Dan aku pelik juga. Bila tengok jadual usul. Pada awalnya usul Marang takde. Then lepas Marang kena provoke bagai di laman sosial sebab ponteng monteng, dan2 usul Marang dimasukkan dalam jadual pada hari keesokannya. Tapi masuk pun tak guna der. Tuan punya badan pun sedap ponteng derrrrr. Lue kritik pun tak guna. Lue juga yang salah. Sapa suruh lue bukan ulama. OooOoOoo.

Aku taknak tuduh2. Sebab aku menyakini PAS takan bersatu dengan UMNO dalam bentuk 'fizikal'. Kalau bentuk persefahaman atas perkara2 tertentu mungkin la. Tapi aku harap biarlah ia atas perkara yang memanfaatkan rakyat bukan sebab nak menyelamatkan riwayat UMNO sebab sejarah membuktikan setiap kali UMNO lemas terkapai2, dia cari PAS dan minta tolong dan setiap kali itulah PAS akan sentiasa beri pertolongan sebab tak reti nak baca strategi politik UMNO. Dan akhirnya, PAS kena tikam dan menjadi lemah semula. Sejarah ada. Belajar la agar tak berulang.

16. Dan tadi. 



Kalau diberi peluang untuk dibentang pun tak guna. Sebab situasi ini akan berlaku ;

- Majoriti MP UMNO takan hadir atas alasan ada urusan.

- Maka mereka takan dipersalahkan sebab tak sokong.

Dalam erti kata lain, tak guna kau tunggu bulan 10 ke 11 ke tahun depan ke apa ke UMNO takan sokong pindaan tersebut. Kau gila apa nak sebat pesalah zina. Kau ingat pemain2 zina sekadar budak2 sekolah aje ke?

17. Dan ini pula ;



Terang lagi bersuluh. UMNO mempermainkan PAS. Bukan persepsi, tuduhan atau spekulasi. Ianya kenyataan dan hakikat. Nak tahu kenapa?

Lihat ayat penuh berita di atas ;


Setiausaha Agung Pas yang baru, Datuk Takiyuddin Hassan yakin Pas tidak akan dipermainkan BN dalam isu perlaksanaan undang-undang jenayah syariah di Kelantan walaupun usul meminda akta 355 masih belum dibenarkan dibawa ke Parlimen.

Beliau berkata,  berbaki empat hari persidangan Dewan Rakyat, beliau mengharapkan  kerajaan  akan membenarkan  usul itu  dibentangkan. 

“Kita masih menunggu, beberapa berjumpa dengan Speaker Dewan juga telah dibuat, beliau mengatakan belum mendapat lampu hijau daripada kerajaan untuk membawa usul ini, kita mengharapkan menteri akan membenarkan perkara ini dibuat dalam penggal ini juga. 


“Saya yakin kita tidak akan dipermainkan kerana undang-undang ini  akan diguna pakai untuk seluruh negara, ” katanya kepada pemberita selepas Majlis Sumbangan Ihya Ramadan di Dataran Ilmu di sini, hari ini.

Sumber.

Persidangan dah berakhir. Usul tak berjaya dibahas dengan Marang pun ponteng parlimen. 

Nampak tak?

Yang aku pelik.

PAS menyakinkan dirinya bahawa BN tak mempermainkan mereka. 

Maksudnya PAS sedang menyakinkan dirinya bahawa UMNO itu boleh diharap.

Dan aku kehilangan kata-kata.

PAS, selamat maju jaya.

Nak percaya pada UMNO? Sila.
Post a Comment

Blog Archive

My Blog List

Followers