Covid-19: Seronok bekerja dari rumah?

Covid-19: Seronok bekerja dari rumah?

Siaran TV kini asyik mengulang perutusan khas YAB PM 8 dengan rasa sayu dan sedih memohon dan merayu rakyat Malaysia untuk memberi kerajsama supaya ‘duduk diam di rumah’.
Minggu ini dan mungkin dalam beberapa minggu akan datang, kebanyakan kita hendaklah ‘diam-diam’ duduk dirumah.
Premis kerajaan dan swasta bukan sahaja di negara kita bahkan serata dunia termasuk Apple, Google dan Amazon memerlukan pekerja untuk bekerja dari rumah untuk mengelakkan penyebaran COVID-19.
Bahkan kumpulan tabligh yang bercadang berhimpun di Sulawesi turut mengambil langkah membatalkan perhimpunan besar tersebut.
Yang baik elok kita ikut dan turut, demi agama , bangsa dan negara.
Memanafaatkan keperluan kesihatan dan mengelakkan bekerja seperti  biasa adalah jelas dalam menghadapi pandemik yang menakutkan.
Adalah penting untuk mempertimbangkan kesan kesihatan mental yang boleh timbul apabila  bekerja secara jarak jauh dari kebiasaan.
Kita tidak harus lupa kepada risiko kesihatan mental apabila terpaksa bekerja secara jarak jauh.
Jika kebiasaannya ramai yang sering terganggu dengan mesyuarat yang tiada kesudahan secara bersemuka kini mesyuarat atau arahan tugasan berlangsung melalui ‘WhatsApp’. Bolehkah ?
Makluman tidak dijangka mengharuskan setiap pekerja menanggung beban emosi (kerana arahan datang tidak kira masa); menanggung kos elektrik dan internet (kerana terpaksa menghidupkan telefon bimbit pintar bersama akses internet kecuali masa tidur); menanggung beban fizikal (kerana terpaksa berada di depan komputer kerana kononnya dipantau oleh pihak pentadbir dan pengurusan). Semua ini dalam keadaan dan seolah ‘ugutan’ terhadap yang berkenaan.
Ramai pekerja dalam minggu-minggu akan datang akan mengalami akibat kesihatan mental yang tidak dijangka dari kesan kerja secara jarak jauh yang diamanahkan, dan penting untuk menyedari realiti ini.
Dua sebab yang menjadi kebimbangan ialah pengasingan dan ‘burnout’ (kelesuan emosi, depersonalisasi dan pencapaian peribadi terjejas).
Kerja secara jarak jauh adalah trend umum dalam banyak industri hari ini, terutamanya perkhidmatan teknologi,  perniagaan dan pendidikan; ramai sudah biasa dengan bagaimana  kerja secara pengawalan jauh dan bersendirian  boleh memberi kesan kepada kesihatan mental.
Bagi mereka yang biasa dan menghargai “kehidupan pejabat konvensional” dan kadar interaksi sosial yang mantap di pejabat, peralihan kepada kerja jarak jauh sebagai akibat daripada prosedur pendedahan sosial semasa pandemik COVID-19 mungkin menyebabkan sesuatu yang mengejutkan, walaupun agak ringan, akan merosakkan kesihatan mental.
Interaksi harian masyarakat kita terpapar jelas  untuk melambangkan rasa kesejahteraan dan kepunyaan masyarakat; dan dengan bandar-bandar besar seperti Kuala Lumpur, Johor Bharu, dalam keadaan  ‘dikawal’ , berjuta-juta dipaksa untuk tidak hanya bekerja dari rumah, tetapi tinggal di rumah, seperti bar, restoran, dan acara ditutup sehingga 31 Mac.
Walaupun dalam masa “normal”, kesan kesepian dan pengasingan tidak harus dikurangkan; penyelidikan telah menunjukkan bahawa ia boleh menjadi “dua kali berbahaya kepada kesihatan fizikal dan mental seperti  obesiti.”
Kesepian 
Satu kajian melaporkan bahawa 19%  bagi mereka yang biasanya bekerja secara jarak jauh, mengalami kesepian. Kesepian paling berisiko apabila ia menjadi kronik.
Bagi kebanyakan orang yang hidup bersendirian, ianya mungkin tidak menjadi masalah;  namun  apabila lebih ramai orang digalakkan tinggal di rumah semasa pandemik coronavirus ia akan menjadi kenyataan.
Yang terkesan ialah keperluan untuk mengekalkan hubungan dengan rakan sekerja dan pengurus.
Ini penting bukan sahaja untuk prestasi kerja, tetapi untuk kesihatan emosi dan mental.
Teknologi boleh menjadi rangsangan untuk membantu dalam komunikasi ini dan terdapat banyak contoh yang sedia ada untuk membuktikannya dan  banyak sektor sudah mengekalkan tenaga kerja secara jauh walaupun tidak menguatkuasakan pengasingan sosial.
Dalam satu kajian oleh syarikat infrastruktur awan Digital Ocean (2019), mereka mendapati bahawa 82% pekerja teknologi jauh di Amerika Syarikat merasa ‘burnout’, dengan 52% melaporkan bahawa mereka bekerja lebih lama daripada mereka di pejabat, dan 40% merasa seolah-olah mereka perlu menyumbang lebih banyak daripada rakan sekerja di pejabat mereka.
Tambahan pula, semasa wabak COVID-19, keadaan kehidupan peribadi dan kerja akan menjadi kabur; bahkan ahli profesional yang sudah biasa  bekerja dari rumah akan terkesan kerana kini anak-anak tidak ke sekolah dan  ibu bapa yang bekerja mungkin berjuang untuk memisahkan tanggungjawab.
Untuk menyokong kesihatan mental  sambil melindungi kesihatan fizikal dan keluarga anda semasa pandemik ini, ambil inisiatif dalam mengekalkan kesejahteraan dalam ruang kerja rumah.
Ini termasuk mewujudkan tempat yang selesa dan berasingan  di rumah anda untuk bekerja, mungkin anda perlu mengagihkan masa rehat  dan interaksi sosial ke dalam rutin anda.
Akhir sekali, langkah mudah seperti mematikan pemberitahuan e-mel sebelum dan selepas waktu bekerja dan mengekalkan jadual tidur biasa akan membantu mengekalkan perasaan normal.
Trend kerja dari rumah atau bukan dari tempat kerja biasa telah meningkat  untuk beberapa tahun, dan pandemik COVID-19 akan mendedahkan peluang dan cabaran bekerja dari rumah untuk banyak industri yang mungkin tidak menganggapnya pilihan.
Ramai dari kita, terutamanya individu neurodiveren, boleh mendapat manfaat secara profesional dan mental hasil dari bekerja dari rumah.
Kita harus dapat menyesuaikan diri dengan yang keadaan baru dan biasa.
Salah satu hikmah dalam keadaan COVID-19 mungkin menunjukkan  tidak banyak organisasi berupaya menyesuaikan keperluan kesihatan fizikal dan mental tenaga kerja.
Satu perkara yang pasti adalah bahawa pada masa ini ketidakpastian maupun kebimbangan, kesihatan mental tempat kerja, samada di rumah atau pejabat, mesti menjadi keutamaan bagi majikan.

No comments: