SIRI 1 MENELUSURI DENAI HARAPAN

 





Ada beberapa orang yang membaca artikel saya yang lepas berjudul “Melihat bayangan risiko masa depan” merespon dengan penuh keraguan.

Mereka bertanya kepada saya jika perubahan benar-benar boleh berlaku, ketika melihat bagaimana terpecah-belah dan rosaknya Malaysia hari ini.

Saya memahami bagaimana terdesaknya kita pada hari ini yang meraba dalam kegelapan serta penuh ketidaktentuan ini, lebih dari yang lain.

Pastinya kita semua mempunyai bahagian dalam otak kita yang mampu mentaksir sesebuah keadaan, merasionalisasikannya dan kemudian memilih untuk ‘bertindak’ atau ‘tidak bertindak’. Otak kita pasti tahu bagaimana untuk bertindak bagi mengelakkan kita berada dalam keadaan yang mengelirukan ini.

Jika itulah apa yang dialami oleh diri kamu, ini pula kisah bagaimana saya dapat membantu kamu untuk memahami bagaimana saya dapat berfikir dan bertindak seperti apa yang saya sudah lakukan.

Lama dahulu, ketika saya diberikan peluang naik pangkat sebagai pengetua di sebuah sekolah pedalaman hampir 75km jauhnya dari Sandakan (di mana saya tinggal), gerak hati saya adalah untuk terus menolak tawaran itu. Sebagai ibu kepada anak perempuan remaja yang sedang menghadapi peperiksaan, pastinya saya mempunyai tanggungjawab peribadi yang lain.

Suasana sekolah itu juga bukanlah sesuatu yang mendorong saya. Ia terletak di sebuah perkampungan nelayan yang kecil, usang dan terkesan akibat salah urus tadbir serta pengabaian.

Support the struggle to build a Malaysia based on Justice, Freedom, Solidarity:

·         Sign up for Aliran's free daily email updates or weekly newsletters or both

·         Make a one-off donation to Persatuan Aliran Kesedaran Negara, CIMB a/c 8004240948

·         Schedule an auto donation to Aliran every month or every quarter

·         Become an Aliran member

Namun, ia masih sebuah sekolah ‘gred A’ dengan kemasukan pelajar yang ramai. Sekolah itu mempunyai asrama pelajar, flat kakitangan,  kuarters artisan, kelas bagi Tingkatan Enam, kelas vokasional, aliran pengajian agama dan sains, serta pendidikan khas antara lainnya.

Begitu ramai calon sebelum saya sudah pun menolak tawaran itu. Saya hanyalah seorang daripada begitu ramai calon dalam senarai yang dipangkah satu persatu oleh Jabatan Pendidikan ketika itu.

Tiada seorang pun yang waras, dengan begitu sedikit pengalaman melibatkan pentadbiran sekolah, akan menerima tawaran yang gila itu. Ia sesuatu yang cukup sukar, dan saya rasa saya tidak mempunyai tenaga atau pengalaman untuk melakukannya. Saya yang begitu keliru ketika itu patutnya boleh saja memilih untuk tidak menerima tawaran itu.

Saya tahu apa yang akan ditanggung jika saya menerima tawaran itu. Sekolah di Sabah bermula jam 6.45 pagi. Saya wajib bangun jam empat setengah, keluar rumah jam lima setengah dan memandu sepanjang jalan balak yang kecil namun cukup sibuk menggunakan lampu besar kereta saya di antara Sandakan dan Kota Kinabalu.

Menelusuri jalan bengkang-bengkok, melintas lori balak dan kelapa sawit sepanjang jalan akan menjadi sebahagian dari cabaran saya. Membina semula sekolah itu, dan paling penting, membinanya semula bermula dari kosong, adalah cabaran lainnya.

Saya hampir menolak tawaran itu sehinggalah suami saya mengingatkan saya tentang cita-cita dan tanggungjawab saya sebagai seorang pendidik. Beliau menyatakan bahawa jika ada seorang yang boleh melakukan kebaikan untuk sekolah itu, orangnya itu adalah saya.

Apa pun yang akan saya lakukan, jika pun ia hanya sedikit, ia hanya akan menjadikan sekolah itu bertambah baik, katanya. Tidak kisahlah berapa banyak sekali pun. Melakukan apa-apa dengan sedikit masih baik dari tiada langsung.

Bagi anak perempuan saya yang berumur 15 tahun itu pula, suami saya berkata yang beliau sudah cukup matang dan berdisiplin untuk menguruskan perkembangan pelajarannya sendiri. Anak saya pastinya tidak mahu saya mengatur segala-galanya dalam kehidupannya.

Akhirnya, suami saya juga berkata, sebagai seorang ayah kepada dua anak perempuan, beliau mahu menunjukkan kepada mereka apa yang seorang perempuan boleh lakukan. Anak perempuan, kata suami saya, memerlukan suri teladan wanita yang sebegitu.

Saya cukup terkesima dengan pandangan suami saya ketika itu.