* π—¨π—‘π—§π—¨π—ž π—£π—˜π— π—•π—˜π—‘π—–π—œ 𝗣𝗠𝗫, π— π—˜π—‘π—¨π——π—¨π—› π— π—˜π— π—•π—”π—–π—” π—•π—¨π—žπ—¨ π—¦π—˜π—žπ—¦? - π—ͺπ—”π—π—œπ—• 𝗕𝗔𝗖𝗔 π—žπ—¨π—£π—”π—¦π—”π—‘ π—œπ—‘π—œ


Zus Din



π—¨π—‘π—§π—¨π—ž π—£π—˜π— π—•π—˜π—‘π—–π—œ 𝗣𝗠𝗫, π— π—˜π—‘π—¨π——π—¨π—› π— π—˜π— π—•π—”π—–π—” π—•π—¨π—žπ—¨ π—¦π—˜π—žπ—¦ π—ͺπ—”π—π—œπ—• 𝗕𝗔𝗖𝗔 π—žπ—¨π—£π—”π—¦π—”π—‘ π—œπ—‘π—œ


Kepada pengecam perdana menteri, eloklah mereka berkenalan dengan buku ini, Gabriel GarcΓ­a MΓ‘rquez: A Life, untuk mengenali siapa sebenar-benarnya pengarang One Hundred Years of Solitude. 

Beliau bukan sasterawan biasa-biasa. Dipanggil Gabito, atau Gabo sahaja, pengarang Columbia ini seorang wartawan dan penggerak politik aliran kiri yang berpengaruh besar di Amerika Selatan. 


Dekat dengan Fidel Castro dan François Mitterrand, MÑrquez bukan kiri biasa tetapi penentang imperialisme dan kediktatoran. Beliau sentiasa tidak senang dengan tahanan politik termasuk di Cuba.


Kesasteraannya pula dibandingkan Miguel de Cervantes, pengarang karya besar Eropah dan Sepanyol, Don Quixote. Tetapi, yalah, pembaca kita bukan minat sastera sangat. Jadi tidak melekat apa makna Cervantes dan Marquez. Malah, tidak mampu membayangkannya.


DS Anwar Ibrahim tidak membaca buku lucah apabila menghabiskan novela Until August, karya terakhir Marquez yang dirancang sejak Mac 1999.


Bukan begitu tumpuan Marquez walau selalu muncul cerita anak haram, hubungan sulit, kecurangan atau pelacur dalam karyanya. 

Marquez, seperti sasterawan besar abad ke-20, mengupas persoalan kebudayaan dan politik lebih besar melalui watak dan ceriteranya. 


Beliau bercerita tentang kolonialisme Eropah dan ingatan kolektif. Beliau bercerita dengan Columbia dan Amerika Selatan. Beliau menjenakakan simpang-siur kehidupan dalam jalinan kaedah realisme magis. 


Mungkinkah darah mengembara sebegitu jauh dari tempat rendah ke tempat tinggi? Tidak mungkin, bukan? Tetapi Marquez menjadikan cerita ini menarik, lucu dan penuh siratan.


Baca ayat asalnya daripada teks adikarya itu: 

“A trickle of blood came out under the door, crossed the living room, went out into the street, continued on in a straight line across the uneven terraces, went down steps and climbed over curbs, passed along the Street of the Turks, turned a corner to the right and another to the left, made a right angle at the BuendΓ­a house, went in under the closed door, crossed through the parlor, hugging the walls so as not to stain the rugs, went on to the other living room, made a wide curve to avoid the dining-room table, went along the porch with the begonias, and passed without being seen under Amaranta's chair as she gave an arithmetic lesson to Aureliano JosΓ©, and went through the pantry and came out in the kitchen, where Úrsula was getting ready to crack thirty-six eggs to make bread."


Namun bukan sahaja Gabito. Persoalan memori sering menjadi tema, misalnya The Buried Giant karangan Kazuo Ishiguro. Kesan penjajahan diangkat Abdulrazak Gurnah melalui beberapa karya, antaranya Paradise.


(Nota: Ketiga-tiga pengarang ini pemenang anugerah Nobel sastera; Marquez pada 1982, Ishiguro 2017 dan Abdulrazak pula 2021). 


Namun memori beliau sendiri yang semakin lemah dan celaru di hujung usianya menjadi perdebatan dunia tentang Until August. 


Dunia sedang membincangkan wajar atau tidak dua anaknya melanggar wasiat Marquez agar tidak menerbitkan novel ini yang dikatakan "tidak bagus". Kita di sini sibuk bincang novel ini lucah, perdana menteri tidak sewajarnya baca karya seumpama ini! 


Untuk makluman, Anwar pernah mengupas ringkas karya agung Marquez di Facebook (4 April 2020). Tulisnya: 

"One Hundred Years of Solitude (OHYS) menonjolkan sentimen antipenjajahan dan kritikan politik. Bagi MΓ‘rquez, menempuhi zaman perang yang ganas dan mengerikan dengan keberadaan pemerintahan yang autoritarian ternyata sesuatu yang hampir mustahil baginya sebagai seorang wartawan. 


"Bagi mereka yang melaluinya amat sukar untuk membedakan kebenaran dan kebatilan. Ada pepatah yang mengatakan kritikan dan kreativiti harus diselitkan dengan simbolisme dalam suasana yang terkepung dengan kebejatan dan fasisme. 


"Sisi ini sering kita dipertemukan dalam pelbagai novel, filem dan karya-karya seni dari negara-negara yang tertindas. Kritikan OHYS jauh jangkauannya dan masih relevan hingga kini." 

[English version: OHYS captures the sentiment of anti-colonialism and political critique. For MΓ‘rquez, living through periods of appalling violence and war which brought to power authoritarian dictatorships that imposed curfews and censorship, writing as a journalist was nearly impossible. 


It was difficult even for those who knew, to know for sure what is real and what is pure deception. 


It is a maxim that critique and creativity have to be buried beneath symbolism when confronted with restrictions in the form of dictatorship or fascism – which is why we often see some of the greatest novels, movies and art coming from highly repressive societies. OHYS critique is far reaching and often still relevant.]


Maka tidak hairanlah seseorang peminat Marquez seperti Anwar akan terus mencari karyanya, termasuk yang terbaru dan nipis, boleh dibaca cepat.


Setuju atau tidak, bagus atau tidak, akan dinilai selepas membaca. Tetapi memang sukar diharapkan daripada seorang pengarang yang bersenjatakan ketajaman memori sewaktu ingatannya sudah merosot. 


Sebab itu Anwar menulis: "Until August is a fine read albeit failing to rise to the lofty heights of Gabo’s greatest but I’m not complaining: the classic traits of a great novel still remain, particularly the art of spinning the yarn."


Kredit tulisan Ustaz Fathi Aris Omar


#asratkongsi #AnwarIbrahim



No comments: