Apa yang anda tahu mengenai letupan di pelabuhan Beirut?



Ia berlaku pada pukul 6:07 petang waktu tempatan Selasa berhampiran pelabuhan dan daerah pusat Beirut, tempat pelancongan  dan daerah perumahan yang berpenduduk tinggi.

Sebaik meledak, impak letupan membalikkan kereta, menghancurkan kaca dan menyebabkan beberapa rumah runtuh.

Bangunan yang rosak termasuk ibu pejabat bekas Perdana Menteri Saad Hariri dan biro CNN di pusat bandar Beirut.

Rumah sejauh 10 kilometer (6 batu) rosak, menurut saksi.

Mangsa: Sekurang-kurangnya 135 orang terbunuh dalam letupan itu dan 5.000 yang lain cedera, kata pegawai, dan jumlah kematian dijangka meningkat.

Antara yang terkorban adalah setiausaha agung parti politik Kataeb, Nazar Najarian, menurut NNA. Dia berada di pejabatnya ketika letupan itu berlaku dan mati setelah cedera parah.

Sekurang-kurangnya seorang warga Australia dan seorang Amerika terbunuh, menurut pegawai dari negara-negara tersebut. Dua warga Filipina juga mati akibat letupan itu, dan lapan yang lain cedera, kata satu kenyataan dari Kedutaan Filipina di Beirut. Sebelas pelaut Filipina yang lain masih hilang.

Punca letupan: Terdapat laporan yang bercanggah mengenai penyebab letupan itu. Letupan itu pada mulanya disebabkan pada kebakaran besar di gudang tempat simpanan mercun berhampiran pelabuhan.

Tetapi pada hari Rabu pagi, Perdana Menteri Hassan Diab mengatakan bahawa kira-kira 2.750 metrik tan ammonium nitrat, bahan yang sangat mudah meletup, telah disimpan di gudang pelabuhan selama enam tahun terakhir "tanpa langkah pencegahan."

Akibatnya: Lebanon telah memperuntukkan 100 bilion pound Lebanon - yang, menurut kadar pemerintah, sekitar $ 66,335,000 - untuk menangani kesan letupan itu, kata akaun Twitter Presidensi Lubnan pada hari Rabu.

Kumpulan bantuan seperti UNICEF dan Palang Merah mempunyai pasukan di lapangan yang membantu pihak berkuasa, dan telah mengemukakan permintaan terbuka untuk menderma darah.

Dipetik dari: Berita Palataw




No comments: