SALAH SIAPA PELAJAR GAGAL KUASAI BAHASA INGGERIS- MUHYIDDIN MERUNGUT

KOMEN DARI SEORANG GURU KE KARUNG EMAIL. MASUK JUGA LAH KERANA DILIHAT SEBAGAI HARAPANKEPADA KAUM GURU.CIKGU BAHASA INGGERIS KEDAH.


Dasar BI dahulunya telah ditentang oleh PR kerana sememangnya tidak mahukan BI dijadikan sebagai bahasa utama dalam Pengajaran dan pembelajaran.Bukan itu caranya menjadikan murid-murid cekap berbahasa Inggeris.Kita ambil contoh negara Jepun,Korea,Russia,Jerman,Perancis....


Kemudiannya apabila ditentang dimansuhkan P&P dalam PPSMI..mengaar sains dan maematik dalam bahasa Inggeris..Elauns dibayarkepada semua guru-guru yang mengajar matapelajaran ini dengan 10% dari gaji,Namun pemantauan dan pengukuhannya tidak dilakukan.Akhirnya guru-guru ini tidak langsung menggunakan Bahasa Inggeris dalam pengajaran mereka.Maka jadilah umpama mendapat elauns buta tanpa menggunakan bahasa Inggeris....

Apabila Kementerian menafikan PPSMI ini, dan membawa masuk guru-guru Bahasa Inggeris dari luar dengan gaji hampir 3 kali ganda atau 4 kali ganda sebagai pemudahcara kepada semua guru Bahasa Inggeris (Bukan Guru PPSMI), maka dilihat ianya sebagi satu bebanan kepada guru bahasa inggeris yang hadir setiap sekali seminggu , namun guru PPSMI yang juga mendapat elauns yang sama 10% juga..tidak di wajibkan hadir.

Ini menunjukkan bahawa, cara, sistem, dan juga kesilapan kementerian dalam menguruskan soal bahasa inggeris telah beraku .Tidak ada pengurusan penggunaan bahasa inggeris dalam subjek PPSMI di sekolah, guru Bahasa Inggeris yangmengajar bahasa inggeris dilihat keseorang di sekolah mengajar menggunakan bahasa inggeris, sedangkan yang mengajar PPSMI tidak di pantau dan menggunakan bahasa Inggeris, malahan tidak tahu pun menggunakan bahasa inggeris ketika mengajar....namun tetap mendapat elauns yang sama dengan guru bahasa Inggeris tadi.Tidak tahu berbahasa inggeris,lemah menggunakan bahasa inggeris,adalah dipihak guru-guru2 PPSMI dan sepatutnya guru-guru ini diberikan latihan yang lebih dan bukan guru bahasa Inggeris yng terkial-kial di sekolah.




Muhyiddin: Saya sendiri tak mampu jawab sebab pelajar gagal kuasai BI

August 06, 2011

SEGAMAT, 6 Ogos – Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mahukan pembelajaran Bahasa Inggeris di sekolah dikaji semula bagi memastikan pelajar benar-benar dapat menguasai bahasa penting itu sebagai bahasa kedua.

Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata, beliau telah mengarahkan Ketua Pengarah Pelajaran melaksanakan kajian itu.

Menyatakan pandangan beratnya terhadap soal menguasai bahasa tersebut oleh pelajar, Timbalan Perdana Menteri berkata, penguasaan Bahasa Inggeris adalah penting kerana ia bahasa utama dalam komunikasi antarabangsa dan ekonomi.

“Bagaimana sistem pendidikan negara selama 13 tahun, dengan lima tahun di sekolah menengah, masih tidak mampu membuatkan murid-murid kita menguasai Bahasa Inggeris dengan baik.

“Saya sendiri tidak mampu menjawapnya,” katanya ketika berucap sempena lawatannnya ke Sekolah Menengah Kebangsaan Felda Maokil, Labis di sini.

Dipetik Bernama Online, Muhyiddin yang juga Ketua Umno Bahagian Pagoh berkata, kajian itu yang akan dikendali Bahagian Kurikulum Bahasa Inggeris akan melihat sama ada kelemahan itu berpunca dari kekurangan guru Bahasa Inggeris, peralatan atau punca-punca lain.

Katanya, murid-murid mungkin beranggapan bahawa kemampuan menguasai Bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua itu tidak penting untuk mereka, sehingga mengakibatkan mereka berhadapan dengan masalah ketika di peringkat universiti.

Beliau menolak tanggapan pelaksanaan dasar “Memartabat Bahasa Melayu, Memperkukuh Bahasa Inggeris” (MBMMBI), telah mengakibatkan Kementerian Pelajaran mengabaikan penguasaan Bahasa Inggeris.

“Itu tanggapan yang salah, saya dan Kementerian Pelajaran sentiasa menekankan penguasaan Bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua,” katanya.

Muhyiddin juga berkata, kementeriannya telah melakukan audit menyeluruh tentang kedudukan infrastruktur pendidikan negara, dalam usahanya untuk menyediakan keperluan infrastruktur yang diperlukan oleh sekolah-sekolah.

Walaupun kementeriannya menerima peruntukan pembangunan di antara RM5 bilion hingga RM6 bilion setiap tahun, tetapi katanya, ini tidak mencukupi kerana bilangan sekolah di negara ini adalah besar serta pertumbuhan penduduk yang pesat memerlukan pembinaan sekolah-sekolah baru.