PKR : Ilmu Politik Penting Demi Masa Depan Negara





SHAH ALAM 9 OGOS : Kefahaman mengenai politik boleh diterapkan oleh pensyarah kepada pelajarnya, asalkan tidak membawa elemen kepartian yang menjurus kepada kepentingan sesebuah parti politik, demikian menurut Pengerusi Biro Pendidikan KEADILAN, Abbas Awang.

Katanya lagi pendedahan mengenai kefahaman ini penting bagi mendidik mahasiswa menentukan hala tuju politik negara pada masa hadapan.

"Yang tidak boleh dibawa oleh pensyarah-pensyarah ini ialah elemen kepartian tetapi dari segi profesionalisme, maklumat-maklumat pensyarah kena beritahu. Supaya mahasiswa yang ada di universiti itu dapat ilmu dan dapat mengenal,"katanya kepada Tv Selangor.

Menurut Abbas, sesebuah institusi itu akan disifatkan gagal untuk mendidik mahasiswa jika memberikan fakta dan maklumat yang salah kepada pelajar-pelajar yang bakal menerajui kepimpinan negara pada masa akan datang.

"Kalau mahasiswa keluar universiti tidak dapat gambaran antara kebenaran dengan kebatilan atau maklumat-maklumat tidak sampai yang menuju kepada kebenaran, (maka) universiti itu gagal dari segi mendidik pelajar untuk menjadi orang yang baik.

"Contoh (subjek) Sejarah, berbincang mengenai ketamadunan sesuatu bangsa, itu politik (tetapi) yang salahnya parti. Misalnya seorang pensyarah itu bercakap tentang Islam, maka (dia) kata (ini) parti PAS, (jadi) tak boleh lah, ini adalah (mengenai) agama Islam,"jelas Abbas lagi.

Oleh itu katanya, apa yang paling penting dalam hal ini ialah mesej yang dibawakan oleh golongan pendidik itu sendiri haruslah berteraskan kepada fakta yang benar.

"Pensyarah pula jangan bawa kepartian masa bersyarah, sampaikan maklumat yang sebenarnya,"tambah beliau lagi.

Justeru ujarnya, adalah penting kepada pensyarah institusi terbabit memahami perbezaan antara elemen kepartian dan ilmu politik, kerana kedua-dua konsep yang disampaikan adalah berlainan sama sekali.


No comments: