Najib membuat jenaka kepada demokrasi yang telus

SOROTAN

Isu mereformasikan perjalanan proses pilihanraya di negara ini bermula sejak dari awal lagi namun kesedaran secara massa tercetus seiring dengan kesedaran rakyat terhadap tanggunggungjawab demokratik mereka untuk menentukan masa depan politik melalui proses berpilihanraya.

Selama ini proses perjalanan pilihanraya tidak sangat diambil berat oleh rakyat namun setelah usaha menyedarkan orang ramai melalui tindakan BERSIH sejak Julai 2005 kesedaran mula tercetus. Objektifnya mudah iaitu mendesak sebuah reformasi dalam proses pilihanraya di Malaysia. Pada September 2006 dalam resolusi "bengkel reformasi politik" jawatankuasa menyatakan beberapa objektif jangka pendek dan jangka panjang. Pada 10 November 2007 satu perhimpunan besar-besaran diadakan untuk menuntut reformasi pilihanraya disertai dengan memorandum kepada Agung bagi menyatakan kepincangan SPR yang tidak menjalankan tugasnya secara adil dan saksama. Tuntutan BERSIH ketika itu terbatas kepada EMPAT perkara:

1. Penyemakan semula daftar pengundi yang dikatakan tidak bersih
2. Pengundian menggunakan dakwat kekal bagi mengelak pengundian berganda
3. Mansuhkan undi pos dan
4. Akses media yang bebas untuk setiap parti politik yang bertanding

Kehadiran dalam perhimpunan tersebut mencecah hampir puluhan ribu itu menjelaskan kesedaran yang tinggi rakyat terhadap reformasi pilihanraya yang amat-amat diperlukan. Pada 9 Julai 2011 iaitu empat tahun kemudian satu lagi perhimpunan BERSIH yang dinamakan BERSIH 2.0 diadakan kali ini dengan tuntutan LAPAN perkara iaitu tambahan kepada 4 perkara yang telah disebut dalam BERSIH 1.0.

1. Tempoh berkempen 21 hari
2. Kukuhkan institusi awam supaya bertindak bebas
3. Hentikan rasuah politik dengan sogokan kepada pengundi
4. Hentikan politik kotor melalui fitnah dan pembohongan

LATARBELAKANG JAWATANKUASA KHAS

Di sebalik tuntutan yang keras dibuat oleh BERSIH 2.0 dan mesej orang awam terhadap kepincangan SPR, isu-isu yang terus memalit SPR menjadi kudis kepada usaha rakyat untuk memulihkan proses demokrasi di Malaysia. Walaupun telah mula berpilihanraya sejak 1955 dan kemudian selepas Merdeka 1959, cara berpilihanraya tidak menuju ke arah yang lebih baik dan keterbukaan malah keadaan menjadi lebih rigid dan semakin disukarkan. Sepatutnya dengan berlalunya masa dan kejayaan kita mendidik orang ramai tentang perlunya satu pilihanraya yang bebas, perjalanan pilihanraya di negara kita seharusnya menuju kepada garis yang lebih telus dan terbuka serta memudahkan proses berlangsung.

Tetapi apa yang berlaku ialah SPR sebagai institusi yang bertanggungjawab menjalankan pilihanraya menjadikan prosedur-prosedur pilihanraya menjadi sukar, pendaftaran pengundi, bantahan yang hendak dibuat mestilah dibayar dan lain-lain. Tempoh berkempen semakin singkat, pemantauan SPR menjadikan jurukempen dan calon-calon berada dalam ketakutan kerana terlalu banyak yang dikenakan syarat yang tidak masuk akal, begitu juga manipulasi daftar pemilih yang melibatkan pendaftaran warga asing. Kesemua ini menandai bagaimana SPR badan yang lemah dan tidak bebas serta menjadi mangsa rakus pihak tertentu yang terdesak untuk kekal berkuasa walaupun dengan cara yang kotor.

Malah cakap-cakap bahawa PRU ke-13 akan menjadi yang paling kotor hanya akan mengiyakan tanggapan rakyat terhadap SPR selama ini. Berlatarbelakangkan semua keadaan inilah maka Parlimen Malaysia tertekan untuk bertindakbalas dengan menubuhkan Jawatankuasa Khas Penambahbaikan Proses Pilihan Raya pada sidangnya bulan Oktober tahun lalu. Penubuhan Jawatankuasa ini menurut pimpinan PR sebagai sesuatu yang tidak dirundingkan lebih awal dengan pembangkang walaupun PR bersetuju untuk berada dalam jawatankuasa tersebut dengan menghantar wakil masing-masing dari PAS, DAP dan PKR.

PERKEMBANGAN


Sejak ditubuhkan JK ini telah membentang laporan interim bagi menjelaskan apakah aktiviti yang telah mereka lakukan dan feedback awal yang mereka dapat dari orang awam. Bagi Pakatan Rakyat tuntutan BERSIH sudah memadai untuk dijadikan sebagai panduan dalam membaikpulih perjanlanan pilihanraya di negara ini. Tuntutan BERSIH tidaklah sebesar mana malah ia selari dengan keperluan satu proses pilihanraya yang adil dan bersih. SPR berdolak-dalik dengan mengatakan bahawa ia tiada kuasa dalam bidang kebebasan media dan instituisi awam dan sering memulangkan bola kepada orang politik yang berkuasa. Dakwaan terhadap SPR yang membiarkan daftar pemilih dimasukkan warga asing di dalamnya serta terdedahnya SPR kepada manipulasi JPN tanpa pengetahuannya amat memalukan instituisi yang sepatutnya tegas dalam soal daftar pemilih yang menjadi pertikaian.

Hari ini akan dibentangkan laporan kepada penemuan-penemuan dan cadangan-cadangan yang boleh diterima dan tidak boleh diterima oleh SPR. Format laporan mudah di mana ruang-ruang dibahagikan kepada laporan, bilangan, syor, ulasan dan tindakan. Ada beberapa belas isu dikenalpasti dan hampir 80% dapat dipenuhi tuntutan-tuntutan dalam isu tersebut. Walaupun 20% tidak dapat disempurnakan namun ia dilihat sebagai isu-isu besar yang menimbulkan masalah selama ini. Seolah-olah jika tidak dipenuhi tuntutan ini penyelewengan akan tetap berlaku dan rakyat sekali lagi akan kecewa. Walaupun Najib merasakan laporan JK ini boleh menunujukkan komitmen kerajaannya tentang reformasi pilihanraya namun, Najib akan dilihat sebagai membuat jenaka kepada sebuah demokrasi yang telus.

ISU YANG BELUM SELESAI


Nampaknya isu daftar pemilih tidak memberi jaminan kepada kita tentang ianya sudah bersih. Pendaftaran warga asing yang meragukan tidak diselesaikan, begitu juga tentang pemindahan pengundi tidak diberi jawapan yang memuaskan dan isu akses media yang bebas gagal ditangani. Apakah ertinya sebuah pilihanraya yang bebas jika rakyat tidak boleh mendapat akses kepada manifesto parti yang bertanding untuk mereka membuat perbandingan lalu memilih yang terbaik? Bagaimana satu pilihanraya yang asasnya ialah pengundi dapat berjalan dengan baik jikalau berlaku "rasuah" mendapat kerakyatan dengan memasukkan pengundi yang tidak layak dan sebagai balasan hendaklah mengundi parti tertentu?

Pakatan Rakyat merakamkan kekecewaan di atas nama rakyat yang mahukan demokrasi yang telus dan adil bahawa JK Parlimen hanyalah satu persembahan magik untuk menggabui mata rakyat dan gagal dengan tulus ikhlas menampakkan komitmen untuk menjadikan SPR sebagai institusi yang berwibawa dan dihormati. Inilah antara sebab mengapa berlaku Kebangkitan Arab kerana agensi yang mengendalikan pilihanraya menjadi tunggangan pemimpin diktator mereka.

Walaupun kita tidak boleh mengatakan negara kita mempunyai pimpinan diktator namun apa yang dibentangkan hari ini mengisyaratkan tentang kediktatoran pilihanraya dan prosesnya yang tetap terkongkong oleh rangkulan regim BN. Terdesak untuk terus berada di persada kuasa, kita semua tertanya-tanya apalah nasib Jawatankuasa Khas Membaikpulih SPR melainkan hanya satu sandiwira bagi Najib memulakan paluan gendang PRU 13.

Baca: Kerajaan yang tentukan sama ada BERSIH 3.0 ke jalan raya

*Dr.Mujahid Yusof Rawa (gambar kanan) adalah ahli parlimen Parit Buntar, merangkap Pengerusi Perpaduan Nasional PAS.

No comments: