Jangan panik, ‘tenang is good’

Jangan panik, ‘tenang is good’



Isnin lalu, berlaku apa yang dipanggil sebagai pembelian panik atau panic buying di pasar-pasar raya dan kedai-kedai runcit.
Ada barangan keperluan dilaporkan habis licin di rak. Berlaku perebutan dan kesesakan. Ada yang puas, ada berputih mata.
Semua mahu mengelakkan daripada kehabisan bekalan barangan ketika negara berhadapan dengan penularan COVID-19.
Pembeli-pembeli panik ini tetap mengerumuni pasar-pasar raya meskipun Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin sebelum itu menyeru orang ramai supaya tidak bimbang dengan melakukan pembelian panik.
Mereka tetap membeli meskipun jaminan sudah pun diberikan kerajaan bahawa semua barang makanan mencukupi sepanjang masa di pasaran.
Seperti dilaporkan Malaysiakini, ada yang membuat pembelian selepas dimaklumkan bahawa Muhyiddin akan membuat pengumuman besar berhubung COVID-19 pada malam Isnin tersebut.
Oleh itu, satu persoalan umum, apa sebab orang ramai tetap menjalankan pembelian panik meskipun pihak berkuasa telah meminta agar mereka tidak berbuat demikian?
Paul Marsden, pakar psikologi pengguna dari University of the Arts London memberitahu, jawapan singkat bagi persoalan tersebut boleh ditemui dalam psikologi terapi runcit (retail teraphy), di mana seseorang itu membeli untuk menangani keadaan emosinya.
“Ia adalah mengenai ‘mendapatkan semula kawalan’ dalam dunia yang anda rasa tidak terkawal. Lebih umum, pembelian panik boleh difahami dengan ‘permainan’ tiga keperluan psikologi asas,” katanya seperti dilaporkan CNBC baru-baru ini.
Beliau mengulas trend pembelian panik global ekoran penularan COVID-19.

No comments: