Amanah dan Pas bertembung, penganalisis jangka hanya 10 kerusi pembangkang ada potensi di PRN Sarawak

Malaysia Dateline

Dr Mohd Faisal Syam Abdol Hazis jangka hanya 10 kerusi BN bermasalahDr Mohd Faisal Syam Abdol Hazis jangka hanya 10 kerusi BN bermasalah
Pilihanraya Negeri (PRN) Sarawak ke-11 bakal menyaksikan Amanah dan Pas akan bertembung sekurang-kurangnya di tiga kerusi Dewan Undangan Negeri (Dun).
Sumber yang dipercayai memberitahu Malaysia Dateline hari ini, ketiga-tiga kerusi terbabit adalah N16 Muara Tuang, N27 Sebuyau dan N29 Beting Maro.
Perkembangan ini bakal menyaksikan perlawanan lebih daripada tiga penjuru selain calon tradisi dari komponen BN serta kemunculan calon bebas yang lazim mewarnai senario PRN Sarawak.
Penganalisis trend politik Sarawak, Prof Madya Dr Mohd Faisal Syam Abdol Hazis menyifatkan pembangkang tidak mempunyai banyak peluang ekoran jumlah pengundi yang berpecah mengikut sempadan baharu.
Menurut pensyarah Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) itu, pembangkang yang sebelum ini menawan 15 daripada 71 kerusi dipertandingkan pada PRN 2011 barangkali cuma kekal berkuasa di 10 Dun yang dilabelkan ‘kawasan hitam’ oleh BN.
Oleh sebab itu, Dr Mohd Faisal dalam pembentangan kertas kerja, “Kesan Kepimpinan Adenan Satem dalam PRN Sarawak 2016” dilaporkan yakin pemilihan calon yang menepati selera pengundi tempatan akan menjamin kemenangan besar BN.
Namun, pada masa sama Pakatan Harapan (Amanah, PKR dan DAP) mahupun Pas masih ada peluang untuk menawan sejumlah kerusi Dun yang disebut Dr Mohd Faisal sebagai ‘kawasan kelabu’.
Sebanyak 10 kerusi yang disifatkan 50/50 untuk dimenangi BN atau pembangkang pada PRN kali ini iaitu Padungan, Pending, Batu Lintang, Repok, Meradong, Bukit Assek, Pelawan, Kidurong, Pujut dan Krian.
Terdahulu, Amanah mengumumkan akan meletakkan calon di 13 kerusi manakala Pas pada pengumuman 6 April lalu mengesahkan akan bertanding di 11 kerusi.
Bagi kerusi Beting Maro, Pas mempertaruhkan satu-satunya calon wanita yang merupakan Setiausaha Dewan Muslimat Negeri Sarawak, Hamidah Mokhtar, 26.
Kerusi tersebut nampaknya menjadi harapan Pas untuk menimang ‘anak sulung’ selepas BN hanya menang tipis dengan majoriti 391 undi pada PRN 2011.
Sementara itu, Bendahari Pas Sarawak, Zulkifli Ramzi, 38, disebut sebagai calon di Dun Muara Tuang manakala Ustaz Haji Wan Abdillah Wan Ahmad, 44, diumumkan bertanding di Sebuyau.
Perlawanan lebih tiga penjuru ini menyaksikan Amanah dan Pas berebut undi di negeri yang dianggap sebagai deposit tetap rejim BN itu seperti terbukti pada penguasaan menyapu 55 daripada 71 kerusi dipertandingkan pada PRN 2011 lalu.
Bahkan, penghinaan daripada Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang ke atas Amanah kononnya khadam DAP ibarat isyarat kepada gendang perang.
Kenyataan Naib Ketua Kesatuan Ulama Sedunia yang umum pada Majlis Pengumuman Calon Pas itu bukanlah satu reaksi yang mengejutkan walaupun parti itu tampil dengan slogan ‘Sejahtera Untukmu Sarawak’ pada PRN kali ini.
Panggilan itu hanya sambungan episod bahasa kesat yang menjadi faktor kepada perpecahan Pas seterusnya kelahiran Amanah pada tahun lalu sebagai parti Islam yang progresif dan ramah bukannya marah-marah.
Ketika Pas terus menampakkan taring menyerang Amanah, kepimpinan parti yang sinonim dengan warna oren itu setakat ini tampil ‘cool’ berdepan sebarang bentuk provokasi.
Bagi Timbalan Presiden Amanah, Salahuddin Ayub, politik kebencian dan lebih bersifat kebudak-budakan bukan satu sikap yang relevan dengan tuntutan rakyat untuk politik yang sihat.
“Biarlah Pas dengan perangainya yang mutakhir ini semakin suka untuk melabel dan meletakkan pelbagai gelaran yang tidak baik kepada orang lain,” ujarnya ketika ditemui Malaysia Dateline, 8 April lalu.
Menurut bekas pemimpin Pas itu, Amanah yang bergerak atas landasan tuntutan Maqasid Syariah bukanlah parti yang ‘hidup’ dengan sifat negatif justeru tidak melayan apa jua bentuk reaksi emosional.
“Amanah mengambil sikap untuk tidak mempedulikan sebarang komen yang dikeluarkan oleh Pas. Kita mahu melalui proses politik yang lebih matang dan berjiwa besar.
“Amanah bukan parti yang ditubuhkan atas sikap berdendam, rasa sakit hati dan memaki hamun,” tegasnya lagi.
Sementara itu, penggunaan gelaran “khadam DAP” turut dipersoal aktivis budaya kerana jelas melampaui batas apatah lagi datang dari parti yang menggunakan jenama Islam.
Menurut Timbalan Presiden Seniman Paksi Rakyat (Paksi), Kassim Muhamad, Hadi berkemungkinan besar gagal memahami realiti terdesaknya rakyat yang mengharapkan perubahan sehingga hanyut dalam sentimen sempit politik kepartian.
“Penggunaan kata oleh Hadi terlalu keras. Beliau sebagai agamawan selain politikus wajar melunakkan bahasanya kerana hakikatnya, rakyat perlukan perubahan.
“Rakyat sudah cukup lama menderita. Pas di bawah Hadi dapat menghayati hakikat ini?” bidas pesara kerajaan itu lagi ketika dihubungi Malaysia Dateline hari ini.
Tohmahan ‘khadam DAP’ oleh Hadi yang dapat ditafsir sebagai terlalu yakin dengan keupayaan partinya dilihat tidak berpijak di bumi nyata memandangkan PRN kali ini berlangsung selepas penyusunan semula sempadan pilihan raya sekaligus pertambahan jumlah kerusi.

No comments: