Anda tersisih di tempat kerja, jangan risau, 70% pekerja Amerika juga begitu



Sekiranya anda merasa terkuras, tidak dihormati, atau didera secara emosional di tempat kerja, anda tidak sendirian.
Menurut tinjauan Gallup, hampir 70% pekerja Amerika merasa tersisih dari pekerjaan mereka, dengan jumlah yang sebanding di negara perindustrian lain.
Akhir-akhir ini kita banyak mendengar mengenai Gangguan Keperibadian Narsisistik tetapi bagaimana dengan organisasi narsisistik?
Oleh kerana kita menghabiskan sebahagian besar waktu dan masa bekerja, tempat kerja kita mempunyai kesan besar terhadap kesihatan kita.
Menurut Persatuan Psikologi Amerika, persekitaran kerja yang penuh tekanan boleh menyebabkan kegelisahan, kemurungan, peningkatan tahap kortisol, tekanan darah tinggi, penyakit kardiovaskular, dan senarai panjang penyakit yang berkaitan dengan tekanan .
Sama ada kita suka atau tidak, kerja kita adalah perkara utama. Dan di tempat kerja, terdapat individu, yang boleh menjadi narsisistik, terlalu menuntut, mementingkan diri sendiri, dan kurang berempati.
Cuba anda fikirkan keadaan di tempat kerja anda samada tanda-tanda ini kelihatan biasa.
Rasa mementingkan diri dan bermegah serta perhatian berlebihan terhadap perhubungan awam dan imej korporat.
Kesibukan disertai dengan khayalan kekuatan organisasi dan kejayaan dengan mengorbankan pekerja dan operasi harian.
Kepercayaan pihak pengurusan yang tinggi dan sering memaklumkan bahawa organisasi itu “istimewa lagi hebat”, biasanya gah dan mengaitkan diri dengan selebriti dan orang berstatus tinggi.
Organisasi menonjolkan budaya kekaguman, ketaatan, dan kesetiaan 24/7 yang berlebihan dari para pekerja, yang menafikan keseimbangan dalam kehidupan peribadi mereka.
Organisasi bertindak dengan rasa berhak, mengharapkan kepatuhan pekerja terhadap tuntutan korporat.
Organisasi bersikap eksploitatif, mengambil peluang keatas pekerja dengan memperlihatkan teknik rasa bersalah, ancaman, atau nasihat tentang “kebaikan bersama.”
Organisasi tidak mempunyai rasa empati. Polisi dan prosedurnya tidak fleksibel ketika menangani keperluan pekerja. Ia memperlakukan pekerja seperti bahagian yang boleh diganti.
Organisasi anda sangat cemburu terhadap organisasi lain, didorong oleh ketakutan persaingan dan kegelisahan kewangan yang mendasari, yang mengakibatkan kenaikan gaji dan pemotongan besar dalam anggaran operasi dan faedah sambil mengekalkan tahap gaji yang tinggi untuk pengurusan atasan.
Organisasi menunjukkan sikap sombong terhadap pekerja, menjadi kasar dan pendendam ketika pekerja mencadangkan pendekatan alternatif atau mempersoalkan status quo.
Menurut DSM-5, seseorang yang mempunyai lima atau lebih kriteria serupa akan didiagnosis dengan Gangguan Keperibadian Narsisistik (Narcissistic Personality Disorder (APA, 2013)). Berapa banyakkah dalam sebutan diatas yang berkaitan dengan organisasi anda?
Jika persekitaran tempat kerja anda berbaur narsisistik, anda mungkin memerlukan terapi untuk membantu anda pulih dari dianiaya, memahami pilihan anda dengan lebih jelas, dan membuat perubahan yang anda perlukan untuk menjalani kehidupan yang lebih sihat.
———————-
Penulis adalah seorang pendidik.


No comments: