Wawasan 2020 semakin jauh meninggalkan kita

Senarionya seolah-olah kembali semula kepada keadaan sebagaimana yang berlaku dalam krisis ekonomi global tahun 2008. Dalam keadaan di mana permintaan luar semakin menurun, negara Asia hanya boleh bergantung kepada permintaan dalaman untuk menyokong pertumbuhan ekonominya. Seandainya negara Amerika-Eropah, dan ekonomi dunia mengalami kemelesetan sekali lagi, maka negara-negara Asia terpaksa menjana semula dasar pengembangan fiskal untuk menstabilkan permintaan dalam dan langkah pertumbuhan ekonomi dalam negara.

Agak sukar untuk ekonomi negara kita mengelakkan diri daripada malapetaka ini, lantaran daripada krisis ekonomi global yang mungkin berlaku. Berdepan dengan ribut ekonomi yang bakal melanda, Kerajaan Najib Razak menaruh harapan terakhirnya pada Program Transformasi Ekonomi (ETP) untuk merangsang pasaran dan pelaburan, agar negara kita kembali kepada landasan menuju ke Wawasan 2020.

Namun demikian, nampaknya Najib terlupa bahawa krisis global bukanlah punca masalah struktur ekonomi negara kita, paling banyak ia sebagai pemangkin yang menyebabkan masalah semakin ketara. Untuk jangka pendek, belum pasti lagi sama ada ETP mampu menyelamatkan Malaysia dari ribut ini.

Cuma, apa yang pasti, jikapun ekonomi negara kita mampu terselamat daripada krisis kemelesetan dalam tempoh dua tahun ini (seandainya krisis ekonomi global berlaku untuk kali kedua) - dari segi jangka sederhana dan jangka panjang, wawasan Najib untuk mencapai negara berpendapatan tinggi pada tahun 2020, akan ditundakan, malah mungkin untuk had tempoh yang tiada penghujungnya.

Terdapat beberapa rasional untuk kita percaya bahawa "Mitos Najib" mungkin perlu dibubuhkan noktah. Mungkin sudah tiba masanya mereka yang yakin bahawa "ETP mampu mengubah masa depan" terjaga dari khayalan ini untuk berdepan dengan realiti.

Krisis global perlahankan langkah pertumbuhan

Pertama, krisis ekonomi global pada tahun 2008/09 telah memperlahankan langkah kita untuk merealisasikan Wawasan 2020. Menurut maklumat dari EPU (Unit Perancang Ekonomi), krisis ekonomi global ini telah mengheret paras Keluaran Dalam Negara Kasar (GDP) kita sebanyak 26% lebih rendah daripada sasaran Wawasan 2020.

Negara
Musim pertama 2011
Musim kedua 2011
Amerika Sykt
2.2%
1.6%
Europah
2.5%
1.7%
Britain
1.6%
0.7%
Jepun
-3.6%
-1.3%
China
9.7%
9.5%
Indonesia
6.5%
6.5%
Hong Kong
7.5%
5.1%
Taiwan
6.5%
4.9%
Korea
4.2%
3.4%
Singapura
9.3%
0.9%
Malaysia
4.9%
4.0%

Selain itu, maklumat rasmi menunjukkan bahawa ekonomi negara kita mencatat pertumbuhan 5.5% setahun secara puratanya, antara tahun 2000 hingga 2008. Namun seandainya kita memanjangkan setahun lagi, iaitu memasukkan tahun 2009 (tahun di mana ekonomi kita menyusut) dalam perhitungan, maka kita hanya mendapati pertumbuhan ekonomi kita pada purata 4.3% setahun, antara 2001 hingga 2009.

Menurut matlamat ETP yang disasarkan kerajaan Najib, Malaysia perlu mengekalkan pertumbuhan ekonomi sekurang-kurangnya pada 6% setahun, dan pertumbuhan pelaburan swasta pada 12.8% setahun secara puratanya - agar Malaysia mencapai status sebagai negara berpendapatan tinggi, dengan purata pendapatan tahunan perkapita sejumlah USD 15,341.

Seandainya negara kita terjerat semula ke dalam kemelesetan ekonomi, yang seterusnya mengakibatkan kita gagal mencapai matlamat dalam dua tahun ini - maka ia akan memperlebarkan jurang antara matlamat GDP dengan GDP yang sebenarnya. Dengan kata lain, ekonomi kita perlu bertumbuh dengan kadar berlipat ganda untuk menghambat langkah wawasan 2020, dalam masa 10 tahun ini.

Ekonomi kita yang kurang kental

Lebih penting, seandainya dibanding dengan negara maju atau negara Asia Tenggara yang lain, kita memerlukan lebih masa untuk meleraikan Contagion Effects yang disebabkan krisis global, lantas langkah pemulihan kita lebih perlahan daripada negara lain.

Misalnya, pertumbuhan ekonomi negara kita memperlihatkan penyusutan pada musim pertama 2009, setelah krisis global tercetus pada tahun 2008. Kemelesetan ekonomi yang disebabkan penyusutan nilai eksport bukan sahaja memberi kesan terhadap bidang industri yang berorientasikan eksport, malah juga memberi kesan negatif secara tidak langsung terhadap bidang pembuatan, perkhidmatan lain yang memenuhi permintaan dalaman.

Malah, momentum pemulihan ekonomi Malaysia pada tahun 2010 (+7.2%) jauh ketinggalan berbanding dengan negara kecil-kecilan lain yang berorientasikan eksport, misalnya Singapura (+14.5%) dan Taiwan (+10.8%).

Pada dasarnya, ia mencerminkan masalah struktur ekonomi kita yang kurang kental dan kurang fleksibel. Untuk sekian lama ekonomi negara kita berada pada peringkat rantaian nilai rendah - dengan kebanyakan daripada bidang kita, sama ada pembuatan, pertanian mahupun perkhidmatan, ditunjangi buruh kurang mahir (atau bergaji rendah), yang akhirnya menjejaskan produktiviti dan daya saing negara kita.

Maklumat Rancangan Malaysia ke-10 menunjukkan bahawa produktiviti buruh negara kita hanya berada pada paras 2.4% secara puratanya, antara tahun 2000 hingga 2009 - lebih rendah daripada China (9.1%), India (5%) dan Indonesia (3.4%) pada tempoh yang sama. Di samping itu, Overall Productivity kita pada tahun 2009 hanya mencecah 12.8%, jauh ketinggalan di belakang Singapura (45.3%), Taiwan (39.2%) dan Korea (32.1%).

Akhirnya, negara kita terperangkap dalam satu dilema, di mana kita gagal bersaing dengan negara ketiga yang lebih rendah kos pembuatannya dari segi rantaian nilai rendah. Dari segi rantaian nilai tinggi pula, kita ketinggalan di belakang negara seperti Singapura, Hong Kong, Korea dan Taiwan. Oleh itu, bukan sahaja ekonomi negara kita berada pada tahap yang lembap dalam tempoh 10 tahun ini (dengan purata 4.3%), malah memperlihatkan kurangnya kekentalan dan fleksibeliti sebelum dan selepas krisis ekonomi.

Pertumbuhan nilai tambahan semakin perlahan

Dalam satu laporan berjudul The Global Financial Crisis and the Malaysian Economy: Impact and Responses, yang ditulis bersama pakar ekonomi tempatan Mahani Zainal Abidin dan Rajah Rasiah (gambar bawah), bidang pembuatan negara kita telah memperlihatkan pola menurun sejak zaman 1990-an. Manufacturing value-added growth telah diperlahankan dari 11.6% pada tahun 1990-1995, kepada 5.8% pada tahun 1995-2000, malah menyusut kepada 4.9% pada tahun 2000-2005.

Antaranya, pertumbuhan sektor bukan elektrik dan elektronik, dan sektor jahitan menunjukkan penurunan mendadak antara tahun 2000-2005, malah, sektor elektronik yang merupakan sektor terbesar dalam bidang pembuatan, memperlahankan manufacturing value-added growth-nya dari 26.8% antara tahun 1990-1995 kepada 0.5% dari tahun 2000-2005.

Ketika krisis ekonomi global pada 2008/09, manufacturing value-added growth bidang pembuatan terperangkap dalam penyusutan, dari -7% pada musim pertama 2008, kepada -14.5% pada musim kedua 2009. Mahani Zainal Abidin dan Rajah Rasiah menganggap krisis ekonomi global bukan punca utama penyusutan ini, tetapi hanya mempercepatkan penyusutan bidang pembuatan.

Mereka menambah, kita terlalu awal untuk memasuki fasa "deindustrialisation" sebelum bidang pembuatan negara kita memasuki pembuatan bernilai tinggi.

Keadaan ini menyebabkan nisbah bidang pembuatan dalam GDP memperlihatkan trend berkurang, malah purata produktiviti sektor-sektor, termasuk makanan, jahitan, kasut, kayu, perabot, pencetakan, getah, kertas, mineral semula jadi bukan logam, mesin dan peralatan pengangkutan menunjukkan penurunan antara tahun 2000 hingga 2005. Misalnya, produktiviti buruh sektor elektrik dan elektronik diperlahankan dari 12.4% antara tahun 1990-1995 kepada 1.4% antara tahun 2000-2005.

Pada hakikatnya, terdapat hubungan positif antara nilai tambahan tinggi dengan produktiviti buruh. Produktiviti negara kita yang rendah mencerminkan realiti bahawa negara kita kekurangan "kekreatifan". Ia memerlukan kordinasi dari bidang pendidikan. Namun demikian, ETP yang digerakkan kerajaan Najib lebih memberi tumpuan kepada infrastruktur, daripada latihan dan pembangunan modal insan.

Di samping itu, kekurangan sektor nilai tambahan dan produktiviti yang rendah turut memberi kesan kepada pelaburan swasta. Selain dipengaruhi economic cycle, pelaburan domestik dan pelaburan asing (FDI) agak merudum untuk tahun-tahun kebelakangan ini, dan ia disebabkan;-

Pertama, pasaran dalam negara menjadi tepu (sama ada terlebih atau terkurang pelaburan), ditambah pula kurangnya nilai tambahan dan produktiviti yang rendah, ekonomi negara terperangkap dalam rantaian nilai rendah, sehingga gagal menerokai bidang baru. Dalam keadaan ini, pelabur sama ada tempatan mahupun asing mengalih tumpuan mereka ke pasaran lain dalam rantau ini.

Keduanya, bidang ekonomi dimonopoli dan didominasi pelaburan awam dan GLC, sehingga tiada ruang untuk sektor swasta. Maka mereka yang berdepan dengan fenomena "crowding out", terpaksa memilih untuk meninggalkan pasaran tempatan.

Pelaburan: Lebih banyak mengalir keluar


Misalnya, ketika zaman kegemilangan ekonomi Malaysia antara tahun 1990-1997, kita mencatat purata pertumbuhan ekonomi 9.1% setiap tahun. Kadar Pertumbuhan Tahunan Terkumpul (CAGR) pelaburan swasta mencatat 16.2% secara purata; sebaliknya, ketika ekonomi kita jatuh merudum, pertumbuhan ekonomi kita hanya mencatat purata pertumbuhan 5.5% setahun antara tahun 2000 hingga 2008, dengan purata pertumbuhan pelaburan swasta 1%, dan purata pertumbuhan pelaburan awam pada 4.9%

Begitu juga dengan FDI antara tahun 2000 hingga 2007, hanya mencatat purata pertumbuhan 1%. Maklumat UNCTAD menunjukkan bahawa hanya 2.6% pelaburan asing yang masuk ke Malaysia, daripada kesemua pelaburan asing yang masuk ke negara Asia pada tahun 2007. Pada zaman tahun 1990-an, negara kita pernah mencatat 8%.

Secara perbandingan, negara Asia yang lain mencatat pelaburan asing yang lebih tinggi, misalnya China, India, Taiwan, Singapura, Thailand, Filipina, Vietnam dan sebagainya, dengan peratusan antara 8% hingga 30% dalam tahun 2000-2007.

Pada masa yang sama, antara tahun 2000 hingga September 2009, pengaliran pelaburan tempatan ke luar negeri bertumbuh pada purata kadar 28% setiap tahun. Dalam tempoh ini, sebanyak RM110.2 bilion pelaburan dialir keluar, 1.7 kali lebih tinggi daripada FDI yang mengalir masuk ke negara kita.

*Neo Chee Hua ialah Assistant Editor MerdekaReview, edisi bahasa Cina. Disedut dan diterjemah dari teks asal yang disiarkan pada 2 September 2011.

No comments: