‘Adakah ini akan membuatkan anak saya menjadi ateis?’ siri 2

 

Seorang bekas pendidik merenung cabaran dalam mengimbangi pendidikan agama serta kemahiran berfikir kritis yang ada di kesemua sekolah di Malaysia






Adakah kita mula melihat bayangan ‘ketakutan’ ini di negara kita sendiri? Adakah ketakutan sudah mula disemai ke dalam masyarakat melalui hukuman sebat orang ramai di Terengganu? Dan bukankah ketakutan yang sama juga digunakan apabila pemimpin parti politik tertentu menyeru umat Islam untuk mengundi mereka atau berisiko ‘dihumban ke neraka’?

Sebagai rakyat Malaysia, saya memahami dan menerima bahawa Tuhan dan agama adalah prinsip asas yang membentuk identiti nasional kita. Maka dapat difahami juga mengapa pengajian agama diajar secara serius dan meluas di sekolah kebangsaan kita.

Hari ini, ia juga diiringi dengan kepercayaan bahawa, lebih banyak yang diajar, anak-anak kita pastinya akan menjadi lebih jujur, taat, rendah hati, adil, penyayang dan akhirnya, menjadi beragama secara murni.

Dek kerana itu, ada akibat yang perlu ditanggung dan mungkin juga seakan satu tindakan balas, setiap kali ada yang bercakap tentang kemerosotan sistem pendidikan negara di Malaysia hari ini, perbincangan hampir selalu akan beralih kepada proses ‘Islamisasi’ sekolah kita yang semakin meningkat.

Jadi, adakah ini satu tuduhan yang adil? Adakah pengajaran ilmu Islam menjadi satu hal yang ramai orang bukan Islam juga mula takuti?

Mungkin yang lebih penting bukanlah sama ada ia diajar sama sekali atau berapa banyak yang diajar tetapi bagaimana ia diajar.

Pernahkah ada sesiapa yang bertanya sejauh mana nilai-nilai Islam yang dipelajari oleh anak-anak kita di sekolah, sebenarnya tercermin dalam masyarakat kita?

Kanak-kanak belajar tentang nilai (termasuk nilai agama), utamanya dari persekitaran sosial mereka, bukan hanya dari buku teks mereka serta masa yang lama diluangkan dalam kelas. Dalam pendidikan, ini dikenali sebagai teori pembelajaran sosial.

Kanak-kanak lebih cenderung untuk mencontohi orang yang sering mereka lihat dan rapat dengan mereka, termasuk mereka yang mereka lihat dalam berita dan dalam media sosial. Ini termasuklah ibu bapa, guru, ‘influencer’, pemimpin dan juga ahli politik.

READ MORE:  How politics is behind Malaysia's education reform difficulties

 

Walaupun berjam-jam ilmu agama yang kita curahkan kepada anak-anak kita, ada kemungkinan mereka akan mengikut rentak orang lain.

Jadi, apa yang mereka pelajari daripada guru yang memaksa mereka untuk berdiri di bawah terik matahari selama berjam-jam sebagai hukuman… atau dipaksa mencangkung di bawah meja?

Apakah yang mereka pelajari daripada guru-guru yang bertindak mengasingkan seorang kanak-kanak yang dikira ‘lembab’, sedikit ‘lebih bising’ atau lebih ‘gelap’ atau sedikit ‘berbeza’ untuk berdiri lebih lama di bawah sinar matahari berbanding yang lain?

Apakah yang mereka pelajari apabila mereka melihat seorang pegawai polis menyogok rasuah dan tidak menerima hukuman apa pun?