‘Adakah ini akan membuatkan anak saya menjadi ateis?’ siri 3

 

Seorang bekas pendidik merenung cabaran dalam mengimbangi pendidikan agama serta kemahiran berfikir kritis yang ada di kesemua sekolah di Malaysia






Apakah yang mereka pelajari apabila melihat pekerja asing dilayan dengan begitu teruk?

Apakah yang mereka pelajari apabila mereka melihat seekor anjing liar yang tidak berbahaya dipukul hingga mati di jalanan?

Apa yang mereka pelajari…

Senarai yang ada ini tiada penghujungnya. Oleh itu, di sebalik semua jam mengajar yang kita lakukan, anak-anak kita ini mungkin hanya belajar menjadi kasar, tidak jujur, tamak, tidak adil dan kejam!

Kita tidak boleh menghentikan kekejaman, sikap acuh tak acuh dan kebodohan yang mungkin didedahkan kepada anak-anak kita. Tetapi kita boleh mengajar mereka untuk berfikir dan mempersoalkan pemerhatian mereka tentang dunia.

Kita boleh mengajar mereka untuk merangka semula bagaimana penerapan pengetahuan agama mereka dalam konteks baru yang belum diterokai dan menyemaknya dalam skop nilai teras agama dan rohani mereka – di luar dogma, ritual dan upacara.

Ini saya pelajari sendiri, daripada seorang ustaz di sekolah saya lebih sedekad yang lalu, dan dia telah meninggalkan kesan yang kuat terhadap pembelajaran saya sendiri yang saya hargai sehingga hari ini.

Pada suatu hari Deepavali, apabila hampir tidak ada rakan sekerja Muslim yang datang ke rumah saya untuk majlis perayaan, saya sangat terkejut melihat ustaz sekolah saya itu sebagai tetamu di depan pintu rumah saya.

READ MORE:  Malaysia's education system: Delving into the heart of the problem

 

Sewaktu dia sedang mengunyah muruku, saya bertanya kepadanya sama ada dia tidak takut melanggar mana-mana larangan agamanya dengan datang ke rumah saya.

“Puan,” jawabnya, “Saya tidak takut kerana kamu telah menjemput saya dengan ikhlas, dan kamu pun tahu latar belakang agama dan keperluan saya, jadi saya percaya bahawa kamu tidak akan dengan sengaja memperlakukan saya dengan tidak hormat.”

Di sini, terdapat contoh yang indah tentang ajaran agama yang dimilikinya secara peribadi dan berdasarkan nilai-nilai keberanian, komunikasi, saling menghormati dan merangkul. Saya tidak dapat menahan diri dari tertarik kepada ajaran yang sebegini.

Apabila ragu-ragu, kita perlu mengajar anak-anak kita untuk mempunyai keberanian untuk kembali kepada asas, untuk merenung dan menyoal, untuk mencari niat di sebalik perkataan dan perbuatan. Pemikiran yang sedemikianlah yang benar-benar akan membuka pintu dan merobohkan dinding.

Jika kita mengajar anak-anak kita hanya untuk menyerang atau mengundurkan diri dalam perbincangan, mereka tidak lebih daripada bidak dan boneka. Mereka bukan sahaja mudah dipengaruhi oleh mereka yang menjual agama alternatif atau idea menyeleweng tetapi juga mudah dimanipulasi dan ditipu oleh ‘guru palsu’ dan oportunis politik dalam ekosistem agama mereka sendiri.

Daripada hanya tahu menyerang dan berundur, kita harus mengajar anak-anak untuk menjinakkan ketakutan mereka kerana, jika kita terlalu takut, kita akan kehilangan sama banyak.

Jadi, hari ini, malah lebih daripada sebelumnya, kita perlu memperkasakan anak-anak kita untuk bijak melihat melalui penipuan dan manipulasi. Mereka mesti mencari jalan melalui dunia yang cukup kompleks bersaing dengan keutamaan sosioekonomi dan politik serta kecerdasan buatan.

Bersoal jawab dan Berfikir seharusnya menjadi dua tunjang asas, bukan sahaja dalam pengajaran ilmu agama tetapi merentasi seluruh sistem pendidikan kita.

Dan bagi ibu yang terlalu takut itu, apa yang boleh saya katakan padanya petang itu ialah agar anaknya diajar cara untuk menyoal dan berfikir.

Sukeshini Nair
Editor bersama, surat berita Aliran
20 Disember 2024

Terjemahan oleh: Zikri Rahman