Wan Azizah - PKR Perketat Pemilihan Calon Elak lompat parti




JOHOR BHARU, 26 NOV: Presiden Parti Keadilan Rakyat, (PKR) mengambil sikap berhat-hati dalam membuat penilaian untuk memilih calon untuk diletakkan bertanding dalam pilihanraya akan datang bagi mengelakkan gejala ‘lompat parti' berulang semula.

Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail mengakui pada pilihanraya lalu, PKR kekurangan calon untuk bertanding namun kini terdapat banyak calon yang boleh diletakkan untuk PKR memenangi banyak kerusi pilihanraya akan datang.

"Sepertimana yang saya ucapkan bahawa dulu masing-masing mempunyai kekurangan calon dan mereka yang datang untuk menjadi calon sekarang ini, kita mesti berhati-hati dan memilih mereka yang benar-benar komited sahaja.

"Kita dah ada contoh pada 2008 kita kekurangan calon dan calon yang kita harap-harapkan tidak datang. Tapi kali ini kita ada banyak calon," katanya.

Setiausaha Agung PKR, Saifuddin Nasution berkata perkara yang perlu ditekankan adalah apakah kesan mereka meninggalkan parti.

Katanya, sebagai contoh walaupun Ahli Parlimen Kulim Bandar Baru, Datuk Zulkifli Nordin sering menyerang parti, mendapat liputan meluas daripada media pro-Umno seperti Utusan dan TV3, namun parlimen tersebut mencatatkan pertambahan anggota kedua terbanyak sejak setahun lalu.

"Jawapannya, dalil pertambahan kedua terbanyak berlaku di Kulum Bandar Bharu. Ini hikmah disebaliknya," katanya.

Beliau turut memaklumkan setakat ini semua program penerangan isu semasa yang dianjurkan oleh PKR berjalan lancar dan mendapat kerjasama baik daripada semua pihak.

Beliau berkata demikian ketika sidang media sejurus selepas menyampaikan Ucapan Dasar Presiden yang bertajuk 'Demi Rakyat, Melakar Masa Depan Malaysia'.

No comments: