JANGAN LAYAN ORANG BODO

 


Baru-baru ni bila aku post tentang jualan ratusan juta di TikTok dan kaitkan dengan ekonomi, 𝗿𝗮𝗺𝗮𝗶 𝘄𝗮𝗹𝗮𝘂𝗻 𝘆𝗮𝗻𝗴 𝗺𝗲𝗿𝗼𝘆𝗮𝗻. Macam-macam komen diberikan.


Aku tak berminat sangat nak jawab walaun ni. Sebab kita semua tahu walaun tak boleh 𝗱𝗶𝗰𝗲𝗿𝗱𝗶𝗸𝗸𝗮𝗻 dengan fakta. Sebab mereka 𝗹𝗲𝗯𝗶𝗵 𝗴𝗲𝗺𝗮𝗿𝗸𝗮𝗻 𝗮𝘂𝘁𝗮.


Tapi aku suka nak cerita. Tujuan aku buat posting tu sebab adanya pihak yang mengaitkan 𝘀𝘂𝗮𝘀𝗮𝗻𝗮 𝘀𝘂𝗿𝗮𝗺 𝗱𝗶 𝗝𝗮𝗹𝗮𝗻 𝗧𝗔𝗥 dengan ekonomi yang merudum.


Jadi aku gunakan hujah yang serupa dengan mereka. Jika jualan kedai boleh dikaitkan dengan ekonomi, apa salah jualan di TikTok pun dikaitkan dengan ekonomi?


Tapi biasalah walaun. Dia boleh tapi orang lain jangan.


Tapi baca hujah walaun memang kelakar. Ada yang meragui jumlah jualan tu. 𝗔𝗻𝗴𝗸𝗮 𝘁𝗶𝗽𝘂, katanya. Ia data daripada TikTok. Jadi mungkin 𝗧𝗶𝗸𝗧𝗼𝗸 𝘆𝗮𝗻𝗴 𝗺𝗲𝗻𝗶𝗽𝘂.


Ada yang kata TikTok shop laku bukti rakyat tidak ada duit. Sebab tu cari barang murah. Mungkin. Tapi aku baru tahu yang selama ni orang ada duit 𝘀𝗲𝗻𝗴𝗮𝗷𝗮 𝗰𝗮𝗿𝗶 𝗯𝗮𝗿𝗮𝗻𝗴 𝗺𝗮𝗵𝗮𝗹.


Patutlah walaun tak suka harga ayam bawah RM10/kg sebab dia suka yang RM18/kg. Nak yang mahal. Jadi sebenarnya walaun orang yang berduit. Jadi tak ada la miskin hidup zaman Madani ni. 𝗞𝗲 𝗴𝘂𝗮𝗻𝗲?


Ada yang berhujah ini sebab dekat nak raya je sebab tu 𝗹𝗮𝗸𝘂 𝗸𝗲𝗿𝗮𝘀. Nanti lepas raya sunyi la. Mungkin juga. Tapi kalau betul orang tak ada duit, masa raya pun dia 𝘁𝗮𝗸 𝗺𝗮𝗺𝗽𝘂 𝗻𝗮𝗸 𝗯𝗲𝗿𝗯𝗲𝗹𝗮𝗻𝗷𝗮. Kan?


Banyak hujah walaun yang mengundang ketawa. Aku tak baca sangat sebab takut 𝗯𝗲𝗿𝗷𝗮𝗻𝗴𝗸𝗶𝘁 𝗸𝗲𝗯𝗲𝗯𝗮𝗹𝗮𝗻 mereka. Baca untuk cari hiburan je boleh la.


Dalam masa yang sama, orang JB boleh tengok 𝗣𝗮𝘀𝗮𝗿 𝗕𝗼𝗿𝗼𝗻𝗴 𝗣𝗮𝗻𝗱𝗮𝗻 jem macam apa. Sepanjang 𝗵𝗶𝘄𝗮𝘆 𝗧𝗲𝗯𝗿𝗮𝘂 tu sesak sebab orang nak ke Pasar Borong.


Orang boleh kata warga Singapura. Tapi aku sendiri ke sana dan tengok banyak je kereta lokal. Lebih banyak dari kereta Singapura. Tapi yelah. Walaun mana nak terima kenyataan.


Aku juga tengok orang jual 𝘭𝘢𝘮𝘣 𝘴𝘩𝘢𝘯𝘬 dan pelbagai masakan lain yang 𝘃𝗶𝗿𝗮𝗹, yang dijual pada harga yang 𝘁𝗮𝗸 𝗺𝘂𝗿𝗮𝗵 tapi tetap laku. 𝗕𝗲𝗿𝗮𝘁𝘂𝗿 𝗽𝗮𝗻𝗷𝗮𝗻𝗴 orang nak beli. Tapi yelah. Mungkin sebab bulan puasa je.


Sebelum puasa pun orang kita ramai yang 𝗺𝗲𝗹𝗮𝗻𝗰𝗼𝗻𝗴 𝗸𝗲 𝗦𝗶𝗮𝗺. Tapi pun bagi walaun itu tak melambangkan rakyat tak susah. Dia akan 𝘴𝘱𝘪𝘯 selagi boleh.


Sebab tu aku kata walaun takkan 𝗱𝗶𝗰𝗲𝗿𝗱𝗶𝗸𝗸𝗮𝗻 𝗱𝗲𝗻𝗴𝗮𝗻 𝗳𝗮𝗸𝘁𝗮. Bentangkanlah sebanyak mana pun fakta, tetap dia akan pusing bagi 𝗺𝗲𝗻𝗲𝗴𝗮𝗸𝗸𝗮𝗻 𝗯𝗲𝗻𝗮𝗻𝗴 𝗯𝗮𝘀𝗮𝗵.


Walaun memang spesis ajaib. Rakyat biasa memang suka ekonomi baik. Tapi bagi walaun, mereka 𝗹𝗲𝗯𝗶𝗵 𝘀𝗲𝗿𝗼𝗻𝗼𝗸 kalau ekonomi gawat. Dapat kepuasan.


Kesimpulannya mudah. Otak walaun dah kena pajak. Jadi mereka takkan terima kebenaran. Mereka akan cuba belitkan fakta untuk tunjuk konon mereka betul.


Tapi bila kita gunakan fakta yang serupa untuk 𝘤𝘰𝘶𝘯𝘵𝘦𝘳 hujah mereka, serta merta dia akan kata cara begitu 𝘁𝗮𝗸 𝗯𝗼𝗹𝗲𝗵 𝗽𝗮𝗸𝗮𝗶 walaupun sebelum itu dia sendiri pun 𝗴𝘂𝗻𝗮 𝗸𝗮𝗲𝗱𝗮𝗵 𝘆𝗮𝗻𝗴 𝘀𝗮𝗺𝗮.


Jadi usahlah layan walaun. Macam aku katakan tadi, 𝗸𝗲𝗯𝗲𝗯𝗮𝗹𝗮𝗻 𝘄𝗮𝗹𝗮𝘂𝗻 𝗯𝗼𝗹𝗲𝗵 𝗯𝗲𝗿𝗷𝗮𝗻𝗴𝗸𝗶𝘁. Maka itu kalau nampak walaun, lebih baik 𝗱𝗶𝗮𝗯𝗮𝗶𝗸𝗮𝗻. Guane boh?


 

Raja Gelap II 


.


1 comment:

Anonymous said...

Itulah orang melayu kita ni bodoh (walaun & walauntit jer ya)... siang malam cakap pasal politik pom pang pom pang di kedai kopi

Kerja malas asyik tunggu duit STR lah, BR1M lah atau serba serbi yang kerajaan nak bagi percuma... bangsa lain selepas PRU mereka terus move on cari rezeki untuk bangunkan keluarga dan masyarakat mereka... Melayu tak habis habis dengai SEMPOI sana SEMPOI sini lepas tu nak makan kedarah susah salak maki hamun pada kerajaan