Sunday, April 26, 2015

MAT MASLAN BUAT BODO LAGI SETELAH BEBERAPA KALI JADI BODO......MENTERI PALING DIBENCI DI MALAYSIA

 

 

 

 AMANO WORLD

 

Akhirnya Ahmad Maslan Menjadi Menteri Yang Paling Dibenci Di Malaysia - Mengalahkan Najib Dan Hasan Malek.


Buka aje mulut. Orang meluat.

Buka aje mulut. Orang menyampah.

Buka aje mulut. Orang mengata.

Tak kira la yang berparti ka yang tak berparti ka yang sokong kerajaan ka yang meluat dengan kerajaan ka yang student ka yang bekerja ka rata-ratanya meluat dengan seorang menteri yang bernama Ahmad Maslan.

Ahmad Maslan ialah timbalan menteri kewangan yang juga ahli parlimen bagi kawasan Pontian. Bersepah kot sedara aku kat Pontian tue. Dulu aku tinggal situ. Dan sekarang tidak lagi. Sedikit rasa syukur dia bukan MP di kawasan aku.

Sejak sebelum GST dilaksanakan. Nama Ahmad Maslan seringkali meniti di bibir rakyat. Ramai menteri-menteri di Malaysia sebenarnya. Tapi bukan ramai yang orang ingat nama dan kenal wajah menteri. Selalunya ada 2 penyebab utama kenapa satu-satu menteri tue terkenal di Malaysia.


Pertama. 

Atas sebab baik. Menteri tue jenis buat kerja. Orang sayang, orang suka.

Kedua.

Atas sebab kurang baik. Menteri tue terlibat dalam skandal, kontroversi ataupun menyakiti ahti rakyat dengan sesuatu polisi dan kenyataan.

Ahmad Maslan terkenal di Malaysia. Walaupun dia bukan menteri penuh. Ahmad Maslan ialah timbalan menteri di kementerian kewangan. Selalunya kedudukan timbalan menteri neh orang tak peka atau kenal sangat. Yang orang selalu peduli ialah tentang perdana menteri dan timbalan perdana menteri serta beberapa menteri dari beberapa kementerian yang mana selalunya mereka membahaskan isu-isu yang kebanyakkan rakyat suka nak amek tahu. Contoh isu berkenaan keselamatan, pendidikan, kesihatan, prasarana dan saluran bantuan. Dan kehadiran Ahmad Maslan dalam kabinet Najib telah memecahkan tradisi berkenaan. Di mana seorang timbalan menteri lebih dikenali berbanding beberapa menteri dari beberapa kementerian dan seorang timbalan menteri lebih diperkatakan oleh rakyat Malaysia berbanding dengan sebahagian dari menteri-menteri di Malaysia. Kerana apa?

Aku ada kenalan yang tak kenal langsung sapa menteri perumahan. Bahkan dia tatau yang portfolio kementerian perumahan dah dikemaskini.

Aku ada jumpa komen-komen yang tak kenal pun menteri tenaga dan teknologi.

Ahmad Husni ialah menteri kewangan II. Tapi belum cukup ramai yang tahu dia menteri pun.

Berapa ramai yang kenal dengan nama Sri Richard Riot? Ini menteri kot.

Rakyat tak kenal. Tapi sebut Ahmad Maslan. Rata-rata rakyat kenal. Yang budak-budak kecik pun kenal. Kalau tak kenal sebab apa at least depa kenal la muka tue selalu dok menepek masuk tv bagai.

Kenapa Ahmad Maslan begitu terkenal di Malaysia sedangkan Ahmad Maslan itu kategorinya timbalan menteri. Tahap populariti Ahmad Maslan dah macam Najib. Sana sini orang sebut. Buat apa pun orang sebut. Cakap apa pun orang sebut.

Kenapa agaknya?

Jawapannya tak lain tak bukan. Terkenal atas sebab kedua. Ahmad Maslan begitu terkenal di Malaysia sebab kejujurannya yang tidak suka menyorokkan kebodohan yang dimiliki olehnya. Sikap jujur Ahmad Maslan ini la yang menyebabkan orang kenal dia sangat-sangat. Silap-silap sampai mati pun tak boleh lupa nama Ahmad Maslan neh. Silap-silap sapa yang bernama Ahmad Maslan pun segan nak mengaku itu nama dia. Silap-silap orang mula block nama Ahmad Maslan menjadi nama anak-anak yang baru lahir. Silap-silap mungkin ada yang sedang dalam proses tukar nama Ahmad Maslan kepada nama lain disebabkan seorang timbalan menteri bernama Ahmad Maslan.

Bukan sekadar jujur menunjukkan kebodohan diri bahkan jujur juga dalam percubaan memperbodohkan rakyat dalam pelbagai jenis isu yang membabitkan kepentingan rakyat.

Antaranya BRIM dan subsidi.

Siapa boleh lupa kenyataan ini?


Orang kerja pagi petang siang malam cari rezeki tak henti-henti nak bayar hutang demi memenuhi keperluan hidup.

Alih-alih dia kata BN tanggung hidup kita.

Dari mana BN dapat duit?

Turun hujan duit dari langit?
Petik duit dari pokok?
Atau melalui pembayaran pelbagai jenis cukai?

Ada sesiapa lupa tentang kenyataan-kenyataan Ahmad Maslan di bawah ini pula ;


Barang turun tapi nasihat orang jimat cermat dengan pelaksanaan GST dan siap suruh mahasiswa masak sendiri? Eh.. apa tue? Kalau barang jadi lagi murah bukan kah rakyat akan lebih selesa berbelanja?

Bagaimana pula yang ini? Nak mahsuh subsidi punya pasal.




Bila harga minyak di pasaran antarabangsa susut, dia tapau cukai pula?


Lepas tue asyik kantoi menipu berkali-kali dalam isu 1MDB. Konon kerajaan tak menjamin hutang tapi kerajaan keluar surat sokongan? Bila ditanya taknak mengaku, bila ditunjuk bukti melalut pula kata kita tak faham point dia? Apekah?

Dan, banyak lagi la perkara-perkara lain yang Ahmad Maslan sebut di sana sini dengan muka slumber dia.

Muka slumber dia itula yang aku rasa orang paling meluat sebenarnya. Dia punya percakapan satu hal. Tapi bila dia dok bercakap dengan muka slumber, gaya bersahaja dan ditambah pula tanpa rasa bersalah yang memang tak dibuat-buat sebab dia memang menyakini dia tak bersalah langsung menyebabkan rakyat rasa nak tempeleng dia 8 ratus kali.

Macam dia membebel isu GST dan topup. Memang slumber gile sebar kekelentongan. Macam la orang tak boleh check fakta. Dalam kes salam tangan sultan pula beria-ria dia hupdate twitter jam 2.50 pagi bagi membuktikan kejayaan dia berjaya salam tangan sultan Johor.

Hello. Kemon. Ahmad Maslan. Kau tue menteri kot. 

Kau tak rasa kelakar ke bila beria-ria layan troll rakyat? Emosi? Sentap? Geram sebab diejek? Sapa suruh kau declare war dengan rakyat dalam isu GST? Kau menyakiti ahti rakyat bila berbohong dan dikantoikan banyak kali. Reputasi ini kau yang buat sendiri. Bukan orang suka-suka cipta kot. 

Contoh. Macam kau membebel isu subsidi gula. Nak halalkan penghapusan subsidi. Dan halakan kesalahan ke atas bahu peniaga sepenuhnya seolah-olah macam kementerian tidak langsung perlu dipertanggungjawabkan bila mereka menarik subsidi sana sini atas alasan penjimatan.


Aku tengok rancangan Soal-Jawab tue. Bahkan aku siap buat karangan khas semata-mata nak mengumpat dia dalam blog dek menyampah dengan cara dia memperbodohkan umat.

Tahun demi tahun, bulan berganti bulan, hari bertukar, Ahmad Maslan bukannya statik kebodohannya. Malahan semakin bertambah. Diri sendiri menjadi bodoh dan semakin gemar memperbodohkan rakyat pula tue. 

Dan kesannya pada hari ini. Lebih ketara dalam seminggu kebelakangan neh. Ahmad Maslan telah dibuktikan di laman sosial dengan menjadi menteri yang rakyat Malaysia paling benci. Paling menyampah. Paling meluat. Paling annoying apa semua la senang cakap.

Dari isu GST membawa kepada isu salam tangan sultan Johor dan isu saran pelajar U masak sendiri membuktikan yang rata-rata 'pengulas media sosial' dari pelbagai jenis idelogism politikal membenci watak bernama Ahmad Maslan. Sangat benci. Aku baca komen-komen dorang pun kemain lagi sembur rasa marah dan geram. Semua orang meluat dengan dia. Tak kira parti apa dah. Kurang2 Najib tue ada juga orang backup. Tapi Ahmad Maslan neh, orang UMNO pun dah putus asa dan harapan dah.
 

Takan kau jumpa satu blog UMNO pun yang sanggup beria-ria backup Ahmad Maslan. Kalau ada pun dek terpaksa atas tekanan kerja. Kalau tak jangan harap. G mati la kau dalam ahti. Susahkan hidup aku je. Mungkin itu yang depa terdetik.

Mengalahkan Hasan Malek aku tak pelik. Kerana Hasan Malek semakin kurang bercakap. Entah kenapa mungkin dek fobia. Atau dalam proses menghabiskan coklat minda.

Tapi mengalahkan Najib Razak ini aku memang betul-betul pelik. 

Sedang Najib Razak la yang paling banyak buat benda yang orang lagi meluat.

Tapi kesungguhan Najib Razak bagi orang meluat dengan dia gagal. Bukan gagal bagi orang meluat padanya. Tapi gagal berada di tangga pertama menjadi menteri paling dibenci di Malaysia. Sebab apa? Kategori itu Ahmad Maslan yang punya. Dia wira dia juara. Tahniah. Tolong bagi tambah orang benci lagi ya Ahmad Maslan.

Kbai. 

Post a Comment

Blog Archive

My Blog List

Followers